eBay: Käyttövinkit, kysymykset, yms

Aloittaja Aliisa, tammikuu 03, 2013, 18:39:54

« edellinen - seuraava »

Aliisa

Mietin tässä, että pitäisikö ihanh avata "case"?
Aattelin, että mitä se todennäköisesti sanoo on, että se ei muka tiennyt, että se oli oikeasti joku muu nukke (tietty voihan se olla tottakin). Mutta siitä huolimatta otsikossa lukee Great Shape Barbie 1983 niin itse voisin vedota siihen, että saatu tuote ei ollut se mikä otsikossa luki. Sit se voi ehkä sanoa, että nuken voi palauttaa. Mutta itse en näe siinä järkeä, sillä postikulut Jenkkeihin on tosi paljon (halvinkin mahdollinen seurantakoodin kanssa). Kerran oon nuken lähettänyt Jenkkeihin ja sillon taisi olla kirjattuna maksikirjeenä 17 euroa. Ilman seurantakoodia en uskaltaisi lähettää, sillä vastaanottaja voi muuten väittää, ettei ole saanut kirjettä ollenkaan.
Pitäiskö vaan vaatia palauttamista osaa rahoista? Tuosta on vaan vaikee miettiä paljonko se osa olisi, kun siinä lotissa oli Barbie, Ken ja nipullinen vaatteita. ::) Noh, jos pyydän että se kertoisi mitä mun pitää tehdä. Onko kellään kokemusta vastaavasta tapauksesta, mikä voisi olla hyvä ratkaisu tai sovittelupyyntö?

Dandelion

Kannattaa olla ystävällinen, mutta napakka ja kertoa kaikki faktat siitä, miksi tuote ei ollut kuvatunlainen. Sitten toivot, että kyse on oikeasti rehellisestä ja vastuunsa ymmärtävästä myyjästä.
Itse olen saanut aina pitää väärin lähetetyt tuotteet ja rahat on palautettu ilman palauttamispakkoa, mutta silloin kyse on ollut ammattimyyjistä, ei yksityisistä.

Mikä on myyjän vastuu palautuskustannuksista, siihen kannattaa perehtyä.

Minusta väärillä tiedoilla myydystä nukesta ei pitäisi periä palauttamiskustannuksia...

MarjaanaS

Ärsyttävä tuo Aliisan juttu! Minä ottaisin ensin yhteyttä muuten, ja jos ei yhteisymmärrystä löydy, sitten avaisin casen.

Minä hypin jo seinille saapumattoman USA-lotin takia. Mainitsin siitä jo aikaisemmin täällä, siitä jouduin maksamaan tullin jo ennakkoon, eli lähetys International Shipping Programilla. Sama myyjä myi minulle muutakin ilman tuota ennakkotullia, ja ne tulivat jo yli viikko sitten. Tämä on varmaan sitten uponnut Atlanttiin, ei edes tracking ole päivittynyt kohta kolmeen viikkoon. Argh!  :mad:

tokkopahka

Aliisa, ilman muuta sano myyjälle että nukella on väärä pää. Olen melkein aina saanut edes osittaisen palautuksen, paitsi jos myyjä päättää leikkiä yksinkertaista ja vaatia että lähetät sen paketin takaisiin.
Marjaana, ota ihmessä yhteyttä myyjän sillä uskoakseni hän on ainoa joka voi tehdä selvityspyynnön paketin sijannista. Ja jos se ei tule niin muista avata casen, sillä se on sinun ainoa turva tässä tapuksessa.
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

Dandelion

Käsittääkseni Ebay turvaa aika hyvin ostajan oikeudet. Rahat palautetaan vaikka väkisin. Ja muutenkin jos paypalilla maksaa niin se on luottokunta ja takaa, että myös saat tilaamasi tuotteet :)

Tätähän tietenkin huijarit hyödyntää väittämällä, että tuote ei koskaan saapunutkaan ja myyjä menettää rahansa.

tokkopahka

mutta jos myyjä sanoo että hän palauttaa rahat kun virheellinen tuote palautetaan niin jos ostaja ei ole halukas tähän niin myyjä on oikeassa.
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

harakka

#111
Mun ennakkoon tullimaksettu paketti tuli perille tänään, kesti vain 2 päivää arvioitua kauemmin. Paketti lähetettiin 3.7. eli sillä kesti runsas 2 viikkoa saapua. Tullimaksetuilla kestää siis kauemmin kuin yleensä lentopostilla, mutta aika samoissa Priority postituksen (+ tullikäsittelyn) kanssa, vaikka ekaks vaikutti siltä että se aikoo reissata koko USA:n läpi :tongue:.

Aliisa, mä yleensä otan suoraan yhteyttä myyjään, jos on jotain ongelmaa ja asiat hoituu sillä, mutta joskus kuulee myyjistä jotka eivät edes vastaa viesteihin, joten sitten vaan case auki, ettei jää juttu harmittamaan aina kun nuken näkee.

Aliisa

Kiitos kaikille auttamisesta. :smiley: Laitoin myyjälle viestiä perjantaina, mutta ei ole vielä vastannut. Noh, ehkä sillä on viikonloppukiireitä. Mutta jos ei esim. maanantai-iltaan mennessä vastaa, niin taidan avata casen. Katsoin myyjän tiedoista, että siinä lukee eBay Shop, joten se taitaa olla jonkinlainen firma. Selitteessä lukee (suomennettuna) "Sitoutunut auttamaan yksityishenkilöitä, yrityksiä ja varainhankintaorganisaatioita myymään tehokkasti kohteita eBayssä" ja positiivisia palautteitakin on yli 15 000. Joten luulis, että ne haluaa pitää kiinni maineestaan ja vastaisivat jotain. Todennäköisesti eivät varmaan tiedä nukeista mitään, jos on diileri, varmaan joku kolmas osapuoli on siis kohteen heille myynyt ja heitä huijannut.

Xelha

Tsemppiä Aliisa!  :hug: Kyllä reilu myyjä jotain asialle tekee, etenkin kun heidän pitää ylläpitää hyvää palautetasoa.  :peukku:

Aliisa

Kiitos Xelha. :hug:

Nyt se myyjä sitten vastasi. :mad: Laitan tähän nyt koko keskustelun siksi, että jos jollain on vastaavaa kokemusta niin jos joku tietäisi mitä mun kannattaisi vastata sille.

Tässä ensin lähettämäni viesti myyjälle:

Hello, I received this doll package. Unfortunately I have to tell you that the female doll is not real Great Shape Barbie 1983. I took the doll out of box, here's a photo I took: http://farm8.staticflickr.com/7342/9310155102_7f40cc1512_z.jpg
real Great Shape Barbie should look like this (I found this picture from internet): http://farm6.staticflickr.com/5026/5883950196_2b9a243c79_z.jpg
I also made some search for what that doll I received is and I found out it might be this Fun To Dress Barbie 1988: http://farm9.staticflickr.com/8011/7487759012_9b8f40425f_z.jpg
So doll's clothes and accessories belong to Great Shape Barbie, but the doll itself is not Great Shape Barbie. I hope you're honest seller and please let me know what I should do now?
Best regards, Aliisa.

Ja tässä myyjän vastaus:

Hi there,
We of course are an honest seller and the customer who we are selling these for are honest as well. I can kind of see the minor differences between the pictures however we reached out to the customer and she promises us that she did not switch anything, either the barbie or the box. She has all her toys from the past very organized - as you can see from the pictures - and does not understand the mix up. However we do have a two week return policy if you are not satisfied with this item. Do you wish to return this barbie set?

Eli toisinsanoen myyjä joko valehtelee tai sitten se tyyppi joka antoi tuon nuken tuolle myyjälle myytäväksi. Ihan täyttä potaskaa siis, nukke on tosiaankin vaihdettu, jopa siitä otsan hikinauhasta näkee että on otettu pois aikaisemmin kun hiukset törröttää alta sen näköisenä. Ja myyjän tiedoissa lukee palauttamisesta:

We accept returns only if the item was not as described in the auction. Buyer has 14 days to inspect the item and contact us if any issues appear. Item must be returned within 14 days of receipt; buyer is responsible for ALL shipping charges.

Eli siis jos lähettäisin paketin takas, mun pitäs itse maksaa 17 euron lähetysmaksu, vaikka se on myyjän virhe. :mad: Pitäskö mun vielä perustella tarkemmin mistä tietää, että nukke on varmasti vaihdettu. Esim. se, että Great Shapella ei oikeesti ole alaripsiä. Ja sitten pyytää palauttamaan osa rahoista, eli alastoman nuken arvo, esim. 5-10 euroa?

Aliisa

:Look_Up:
Jos joku tietäis mikä olis fiksuin tapa toimia, eli voinko pyytää esim. nakun nuken arvon palautusta, noin 5-10 eur?

Nukkea ei tosiaan ole järkeä palauttaa, sillä postitus Jenkkeihin on niin kallista.

En mä nyt tolle voi ainakaan positiivista plautetta antaa. :neurotic:

Vai pitäiskö avata case?

Apua tarvitsisin. :pleeeaaasse:

Ivla

Kamala tilanne, Aliisa!  :-\

Ehkä tosiaan itse laittaisin myyjälle, että postitus maksaa Suomesta USA:han todella paljon, ja kysyisin suostuisiko myyjä osittaiseen maksun palautukseen. Perustelisin juurikin sillä, ettei nukke ole se, joka sen piti olla kuvauksen mukaan. Sitten jatkaisin siitä sen mukaan, mitä myyjä vastaa.

Minulle kävi hieman samanlainen tapaus kerran: myyjä myi uutena erästä WI:n nukkea, ja kuvana oli tehdaspromokuva. Sitten nukke saaapui, ja oli käytetty, tahrainen ja päällä oli jonkun itse tekemä asu. Valitin, ja myyjä sanoi, että voin joko palauttaa nuken omalla kustannuksellani, ja saada hinnan takaisin (en siis posteja). No, koska postit ja tullit ovat kalliita, ja nukke vaikea löytää, pidin nuken, ja pyysin osittaista rahojen palautusta tai että myyjä lähettää oikean asun. Siihen myyjä ei enää vastannut, enkä koskaan saanut mitään hyvitystä, vaikka avasin case, koska myyjä jätti eBayn..  :gonna-cry:

Toivotaan, että sinulle, Aliisa, löytyy sopiva ratkaisu!

Tipitii

Jos ei nukke ollut kuvauksen mukainen kannattaa pyytää osahyvitystä.

Myyjän vastaus kuvastaa sitä että yrittää vaan höntsittää ja koettaa kepillä jäätä, jotta ei tarvitsisi mitään hyvittää.
Riippuu tietysti hinnasta minkälaista hyvitystä pyytää - kalliita lähetyskuluja palautuksesta ei
kannata maksaa jos itse ostos ei ole ollut kallis.

Muutama samantyylinen tapaus ollut itsellä ja olen saanut osan kauppahinnasta hyvityksenä takaisin.
Jos saatu tavara ei ole kuvauksen mukainen - hyvitykseen on hyvä peruste.
Perustella voi esim että mieluiten ottaa osahyvityksen ja sopii myyjän kanssa suoraan kuin että maksaa kalliit palautuskulut ja jää ilman tavaraa - ja ehkä vienosti ilmaista samassa virkkeessä että mieluiten sopii myyjän kanssa kuin että lähtee casen avaamiseen......  ;)

Ja jos ei hyvää lopputulosta tule - sitten joko negatiivinen tai neutraali palaute.

Aliisa

Kiitos tosi paljon avusta Ivla ja Tipitii. :hug: Kirjoitin just myyjälle viestin, katsotaan mitä vastaa. Tämmöistä kirjoittelin:

Hello, The diffrence between real Great Shape Barbie and the one I received is easy to see, because real Great Shape Barbie does not have lashes on the lower edge of an eye. The doll package was opened so I believe the previous owner has dressed up wrong doll to those Great Shape clothes. Returning the package would cost me over 17 euros. I think the best solution would be if you could make a partial credit of my payment (the value of the naked doll). It would be better solution than returning the package to you and lose 17 euros for postage and get no dolls at all and it would be easier for us to solve this so I don't have to open a case. Best regards, Aliisa.

Toivottavasti ei ollut liian hyökkäävää tekstiä. En tiiä olisko tuohon pitänyt laittaa alastoman nuken arvo (toivottu hyvityssumma). En vaan keksinyt mitä kehtaan pyytää, ehkä jotain 5-10 euron väliltä tai jotain.

Aliisa

#119
Voi ei, ei taida tää tapaus päättyä kovin hyvin. Nyt se myyjä vastasi näin ja mikäli oikein ymmärsin tuon vastauksen...

We certainly understand and would be willing to do a partial refund for you. How is 20% of the purchase price?

Niin tuossa tarkoitetaan varmaankin "purchase pricellä" pelkkää tavaran hintaa ilman postikuluja? Tuossa kun postikulut ovat yli puolet enemmän kuin itse tavaran hinta. Eli tavaran hinta $15.49 ja postit $34.55, eli jos se hyvitys tulee vain tavaran arvosta niin hyvitys olisi "huikeat" $3.10. :head-to-the-wall:

Edit. Mitä mieltä muut ovat, pitäiskö vaan alistua kohtaloon vai onko tuossa tehtävissä enää mitään?