Kirppislöytöjä

Aloittaja Aliisa, marraskuu 24, 2012, 14:57:08

« edellinen - seuraava »

Dandelion

#645
Minusta yksärikauppa ei poista sitä mahdollisuutta, että foorumilla toimiva huijarimyyjä ei tulisi muidenkin tietoon. Kyllä sana leviää ja kaippa myyjä-ostaja-palautetta voi antaa semmoisissakin tapauksissa, kun tarjous on tehty yksärillä.

Itse olen todennut yksärillä tapahtuvan tarjouskaupan kaikkein helpoimmaksi ja nopeimmaksi myyntitavaksi. Syistä että:
1. Kiinnostuneet ottavat yleensä heti yhteyttä ja kaupat saadaan sovittua ilman erillistä kuvailua ja listailua myyntialueelle.
2. Foorumilaiset ovat erittäin hintatietoisia ja saan 90% tapauksista odotukseni ylittävät tarjoukset tavarasta. Joskus pyydän euroa tai paria enemmän, mutta pääosin tavara lähtee aina pyyntihinnalla. Tämä on käsittääkseni miellyttävää sekä itselleni, että ostajalle.
3. Jostain syystä, kun itse hinnoittelen tavaraa tuonne myyntiin, ei kauppa käy ollenkaan niin vilkkaana vaan tuotteita jää seisomaan.
4. Koska myyntiketjussa olevia tavaroita ei saa myydä missään muualla niin se tavara tosissaan jää roikkumaan sinne. Itse suosin facebookin kirpparisivuja ja etenkin niiden saa-tarjota-päiviä, jolloin saan taas isompia satseja nukkeja liikkeelle ostajan tekemien tarjousten perusteella.

Näin se vain menee ja käytäntö on tähän asti ollut minusta hyvä. Monissa paikoissa on väen väkisin keksitty sivutolkulla sääntöjä, joilla koetetaan jollain asteella turvata sitä "reilua kaupankäyntiä". Monet säännöistä minusta vain hankaloittavat myymistä. Itse ajattelen sen niin, että jos joku elämästänsä käyttää sen 5 sekunttia kirjoittaakseen "varaisin tuotteen X", joka onkin sitten mennyt jo muualla kaupaksi, ei siinä tapahdu mitään maata mullistavaa vääryyttä.
Sitäpaitsi on erittäin harvinaista, että yhdestä tuotteesta kilpailisi enemmän kuin yksi ihminen. Jos tiedän myyväni jotakin todella haluttavaa niin listaan sen tietenkin vain yhteen paikkaan ja odotan varauksia sinne.

Anteeksi nyt avautuminen, olen muutaman kuukauden ajan myynyt noita kokoelmiani ja kirpparilöytöjäkin. Nämä asiat ovat kovasti vaivanneet mieltäni ja kai nyt tuli sitten viimein purkaus asiasta  ::)

Satumaa

Meillä on aina sinun kanssa, Toukkero, kaupat sujuneet oikein hyvin! Sillä soisin tämän yksärisysteemin jatkuvankin.  :cuteyes:

Tietty kannatan kirpparitoimintaa, ja sen sääntöjäkin, mutta ei mielestäni yksärikauppa siihen päälle pahaa tee. Eikä niiden, jotka sitä ei halua, ole siihen pakko suostua. Sanoo vaikka vaan että "teen kauppaa vain virallisen kirpparin kautta" tms. Eikä siitäkään sitten saisi loukkaantua, kun on hyvät perusteet.
Tai jos ei halua jotain myydä, niin rohkeasti ja nätisti vaan sanoa, se on ihan ok puolin ja toisin.
Tulee niitä yksärikyselyjä muutenkin, kun on nähty toisella jokin tavara mikä kiinnostaa, tai kun joku on ostanut jonkin setin, ja toinen siitä kiinnostunut haluaa tiedustella josko setissä on jotain mitä ostaja ei nimenomaisesti haluakaan. On vain pitänyt ostaa koko satsi. Mielestäni ei ole mitenkään haitallista tämäkään, koska näin voi joskus olla. Itselläkin toiminut puolin ja toisin.

Lisäksi yksäreillä tiedustellessaan, saa joskus nopeammin vastauksen, tai jopa löytää jotain, kun osto-palstalla ei aina tule mitään yhteydenottoa, yksäri ainakin tulee varmemmin kaikkien luettua...  :smiley:

Tarkoitus tässä nyt ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, ite vaan otin ehkä liian henkilökohtaisesti tämän keskustelun alkamisen, niin tulee purkauduttua.  :cuteno:
Hyvä olis pitää täällä foorumilla hyvä kauppatoiminta yllä, ja kaikilla hyvä mieli, että voidaan jatkaa mukavia osto-/myyntihetkiä...
sometimes being invisible has it's advantage

Dandelion


Milia C

Itse yleensä ilmoitan kaikkien saataville ja etenkin nyt ku on tullut uusia jäseniä mutta harva lopulta täällä kerää / ostaa mm. Integrityä / FR:ä niin sama minun on laittaa joukkolla yv:tä niille jotka niitä kerää, joten ymmärrän myös tuon vy kaupan. Tämä kun kun on pääasiassa :barbie: -sivusto. Itse en ole edes älynnytkään kysellä täällä vaan jotenkin luonnollisesti odotan myytävät ilmestyvän kirppariketjuun... että silloin tavarat on vapaata riista, se kukaan ehtii eka  :devil:  :chuckle:
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-

whitney

Kylläpäs tästä tulikin pitkä keskustelu  :smiley: Ymmärrän jos tämä ketju suljetaan myynti-ja ostoviesteiltä, mutta en ymmärrä miten yksityisviestein tehtyä tarjouskauppaa voisi tai olisi edes tarpeellista kieltää. Jokainen voi sitten itse tulkita profiilin ja nimimerkin aktiivisuuden perusteella, onko luotettavaa käydä yksityiskauppaa kyseisen tyypin kanssa.


Satumaa

Oon samaa mieltä Whitney86:n kanssa!  :cuteyes: :Look_Up:
sometimes being invisible has it's advantage

Milia C

+ jos joku on jotain tiettyä vailla niin ainahan kannattaa olla aktiivinen jäsen ja laittaa ostetaan-ilmoitusta kehiin  :wink: :D
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-

avotuli

Aina voi myös laittaa linkin tänne löytöihin että ovat myynnissä ketjussa kirppiksellä ja tunnistusosiossa tunnistettavina... Silloin tunnistuksesta on enemmän hyötyäkin.

Kannatan tän ketjun pysymistä hehkutus (kadehdus  :cuteyes: ) ketjuna ja myynnin ja tunnistelun pysymistä omissaan.
Yksärikauppa on asia erikseen, sehän on minusta ihan sallittua, jos näet tässä ketjussä herkkulöydön voihan siitä ostokysely-yksärin panna? Mutta ne olisi mukavampi yksärinä juurikin turhan ketjun kertymisen vuoksi mennäkin.

Ostetaan palsta on kuten MiliaC mainaasi, ihan siksi tuolla että sinne saa sen ostoilmonsa jos joku on himokkina.

Sori vaan rajoittamiseen kallistaminen, kyse on jatkuvuudesta ja ketjujen täyttymisestä sinne kuulumattomista jutuista.

::) Joskus ittestä tuntuu tyhmältä kuitata ihailujakin kun ketjut tursuuntuu "turhaan".
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Satumaa

Joo ihan hyvät pointit Avotulellakin, oon itekki siis laittanu joskus yksäriä suoraankin kyllä vissiin, ja hyvä että yksärikauppojen kannatus kuitenkin viestii niiden jatkuvuudesta.  :peukku:
Eli just tuolleen kun Avis sanoi, että jos täällä näkee jotain mukavaa löytöä, niin ois luvallista kuitenkin yksärillä tiedustella myyntiaikeita.
Se kuulostais musta ihan hyvältä, niin ketjukin tosiaan pysyy puhtaampana.  :cuteyes:
sometimes being invisible has it's advantage

Adalia

Minulta saa kysellä yksärillä kaikkea, jota tässäkin hehkutan :D Päätän itse, myynkö, ja mihin hintaan - ja kuinka rahan tarpeessa olen  :blush:  :blush:
Life in plastic
It's fantastic!

Satumaa

Sama juttu kuin Adalialla  :Look_Up:
sometimes being invisible has it's advantage

whitney

Komppaan satumaan ja aviksen viimeisimpiä viestejä täysillä!  :aplause:

Ja adalia kiitos :hug: varaudu hurjiin ostotarjouksiin  :D

Ostetaan-osastosta sellainen sana että lukekaa hyvät ihmiset niitä ilmoituksia!   :tongue: Itse olen hyötynyt kyseisestä osastosta vain kerran, kun taas oma akiivisuuteni yksityisviestien lähettämisestä on palkittu monesti, kysymällä olen jopa saanut juuri niitäkin asioita joita kuuroille korville kuulutan ostopalstalla.

Xara

Itse vähän vierastan kirppistä siksi, että siellä on kiellettyä ottaa tarjouksia. En aina ole oikein perillä siitä, minkä arvoista mikäkin on. On ollut kiva myydä yksärillä kyselijöille, jotka valmiiksi tarjoavat hintaakin. Olen sitten suostunut hintaan tai ehdottanut korkeampaa, tai sitten matalampaa jos tuote on huonokuntoinen. Minä en ainakaan ole pahastunut Satumaan enkä kenenkään muunkaan ostotarjouksista.  :smiley:

Kaikki tavarat eivät ole sellaisia, mitä aikoisin erikoisemmin myydä, mutta moni voi silti olla sellaisia, joista raaskin luopua. Itselläni ne voivat olla menossa esim. leikkeihin ja ihan mielelläni näen ne keräilijän kokoelmissa. Siksikään minua eivät ole tarjoukset haitanneet.

Mutta ymmärrän tosi hyvin, etteivät ostotarjoukset kuulu tähän ketjuun monien mielestä, ja minusta se sopii ihan hyvin. Yksityisviesteillä tehdyissä tarjouksissa taas en näe mitään pahaa.  :smiley:

Satumaa

Lainaus käyttäjältä: Xara - syyskuu 09, 2013, 21:28:39
Kaikki tavarat eivät ole sellaisia, mitä aikoisin erikoisemmin myydä, mutta moni voi silti olla sellaisia, joista raaskin luopua. Itselläni ne voivat olla menossa esim. leikkeihin ja ihan mielelläni näen ne keräilijän kokoelmissa. Siksikään minua eivät ole tarjoukset haitanneet.

Tuossa on just hyvä pointti mielestäni, että aina ei välttämättä ole laittamassa jotain kirppislöytöään myyntiin, mutta jos joku kovasti haluaa ja saisi hyvän hinnan, niin voisi luopuakin. Koska joku juttu voi olla vaan "ihan kiva", mutta ei sellainen mikä kuuluisi varsinaisesti oman keräilyn suuntauksiin.
En tiedä ymmärsinkö oikein, että tarkoittiko Xara tuota, mutta itselleni ainakin tuli tuollainen ajatus mieleen.  :blush:

Xaralle vielä, että kirppisalueella on tosiaan oltava näkyvissä hinta, mutta voithan kaiketi sen perään laittaa että otat tarjouksiakin vastaan. Kyllä niitä on näkynyt, että on laitettu tuotteelle hinta esim näin: 10€/tarjous. Tai sitten tuotteet on normaalisti hinnoiteltu, mutta myyjä ilmoittaa että tarjouksiakin otetaan vastaan, jolloin hinta olisi suuntaa antava/myyjän toive. Mutta tuosta olen käsittänyt että myyjä voisi luopua halvemmallakin, eikai siitä kukaan ainakaan korota summaa, jos myyjä on jo laittanut hinnan millä suostuisi ainakin myymään. Ainakin ite oon tuollaisiin ketjuihin tarjonnut, ja itekin laittanut esim myyntiajan loppupuolella omiin kauppoihin että tarjouksiakin voi esittää. Se ei kaiketi siis riko kirppiksen hinnanlaitto-sääntöä, vai kuinka?  ::)

Eli jos oot epävarma kuinka paljon uskaltaa pyytää, voinee kaiketi laittaa mieluummin vaikka tarpeeksi korkean hinnan ketjuun ja sitten ilmoittaa että tarjotakin voi. Ja näin voisi sitten löytyä joku "realistinen" hinta muidenkin kokemuksien perusteella.  :smiley:

Sinullakin on niin hyviä kirppislöytöjä, että jos niistä vain olet luopumassa, olis kiva että saisit niitä jotenkin myyntiin.  :cuteyes: Mutta tietty sitten kun näkee löytösi täällä, niin voi kiinnostuneet jatkossakin laittaa yksäriä, kun se sinulle kerran hyvin sopii, etkä pahastu vaikka et myisikään kaikkea mitä kysellään.  :smiley:
sometimes being invisible has it's advantage

Aliisa

#659
Ohoh, täällähän on paljon keskustelua. Kommentoinpa itsekin. Hyviä pointteja tullut foorumilaisilta. :peukku:

Tarkoituksella en ole puuttunut ostotarjousten pyytämiseen ja tunnistusjuttuihin tässä ketjussa. Sillä olen huomannut, että tässä ketjussa on monet uusimmat foorumilaiset vähän rohkaistuneet juttelemaan. Oon varmaan vaan ajatellut, että hyvä kun porukka puhuu edes jotain, vaikka hieman asian vierestä menisikin. Tunnistustiedon jakaminen ei minusta ole pahitteeksi, ellei se ole ainoa syy kirjoittaa tähän ketjuun. Mielestäni, jos ei erityisesti halua hehkuttaa ostojaan, niin laittaa kuvat suoraan tunnistuspuolelle. Tunnistuspuolelle on hyvä laittaa selkeä kuva esim. nuken kasvoista, niin tunnistus on helpompaa. Saman kuvan postaaminen tähän ketjuun ja tunnistuspuolelle on OK, mutta tunnistuspuolelle mieluiten selkeitä kuvia, jotta tunnistus on helpompaa.

Mutta nyt on aika laittaa stoppi ostotarjouksille tässä ketjussa. :deal: Eli jos jollain on myyntiaiheisia kysymyksiä, niin keskustelu on käytävä yksityisviesteillä. En näe syytä, miksi joku loukkaantuisi ostokyselystä. Itse ainakin, jos en halua myydä jotain, niin vastaan ostotarjoukseen esim. "Valitettavasti en raaski luopua kyseisestä tavarasta. Mutta jos jossain sattuu vastaan vastaava tavara, niin pidän sinut mielessä ja ilmoittelen. :peukku:" Jos nyt joku ei missään nimessä halua ostoviestien "tulvaa", niin voi ilmoittaa kyselijälle kohteliaasti, esim. "Olen pitänyt periaatteena myydä vain kirppisosiossa ja siksi en ota vastaan tarjouksia yksärillä. Tervetuloa ostelemaan myyntiketjuuni, kun sellaisen taas teen. :peukku:"

Kirppissäännöissä ei kielletä yksärikauppaa, mutta suositellaan kaupankäyntiä kirppisalueella, sillä siellä ylläpidon on helpoin puuttua mahdollisiin ongelmatilanteisiin. En näe siis syytä miksi yksärikauppa pitäisi kieltää. Joten mun puolesta se on ihan OK.

Ei ostotarjouksia tähän ketjuun, kaupanteko kirppisalueella tai yksityisviestein.

Edit. Helpompi muutenkin kirjoitella nukkeostoistansa niin, ettei tarvi hirveesti miettiä "saanko mä nyt sanoa näin". Eli rohkeesti vaan kirjoittelemaan, kunhan ostotarjoukset pysyy tästä ketjusta pois. :peukku: