Kirppislöytöjä

Aloittaja Aliisa, marraskuu 24, 2012, 14:57:08

« edellinen - seuraava »

Dandelion

Samat kuvat kolmeen ketjuun  ::)
En tiedä, onko se kätevämpää, mutta ylläpito tietenkin päättää. Sen mukaan toimitaan.

Xara

Yksi toimintatapa voisi olla vaikka se, että tunnistusapu ja ostotarjoukset lähetettäisi vain yksityisviestillä kirppislöydöstään postaavalle. Sitten tämä ketju ei turhaan kuormittuisi sellaisista viesteistä, jos se on muista häiritsevää!

Dandelion

Siinä jäisi kyllä kaikki hyödyllinen tieto jakamatta muille. Minua ainakin kiinnostaa kaikkien nukkejen ja vaatteiden tunnistustiedot. Samoin kiinnostaa kyllä sekin, että mitä muut on kiinnostuneita ostamaan toisilta.

Letizia

Eikös kirppiksellä - siis foorumin kirppiksellä - ole omat sääntönsä, ja pääsy sinne aukeaa tietyn viestimäärän jälkeen. Kirppislöytöketjussa kaupittelu tai ostattelu on vähän niin kuin tiskin alta. :)

Ihan henk. koht. mielipiteeni on myös, että on epäkohteliasta tarjoutua ostamaan jotain, minkä ei ole ilmaistu olevan myynnissä. Tietysti tästä on jokaisella oma mielipiteensä.

Tunnistusavusta mulla ei ole sinänsä vahvaa mielipidettä, usein se menee vähän niin kuin siinä samalla, kun kuvia kommentoidaan. Mutta jos kuvan tarkoitus on yksinomaan pyytää tunnistusapua, niin eiköhän se silloin kuulu tunnistusalueelle eikä tähän ketjuun.

Adalia

Letizian kanssa olen samoilla linjoilla!

Tässä ketjussa kerrotaan kirppislöydöistä ja hehkutetaan niitä. Jos ostaa kirppikseltä myytäväksi, laittaa kuvan siitä suoraan myyntipalstalle.

Tunnistettavat sitten kunnon kuvina (kun yleensä tässä löytöketjussa on yleiskuvia) tunnistusalueelle.
Life in plastic
It's fantastic!

Milli

#635
Kiva, että kissa nostettiin pöydälle. Oon nimittäin jo jonkun aikaa miettinyt kitecatin kanssa samaa asiaa.  :smiley:
En oo itse avannut suutani, kun harvoin tähän ketjuun mitään postailen.

Letizia sanoi hyvin:
LainaaIhan henk. koht. mielipiteeni on myös, että on epäkohteliasta tarjoutua ostamaan jotain, minkä ei ole ilmaistu olevan myynnissä.

Jotkut osaa sanoa ystävällisesti ja napakasti ei, eikä ahdistu, vaikka ostotarjouksia satelee tavarasta, jonka aikoo pitää itse.  :smiley:
Mie taas ehkä vähän koen syyllisyyttä, että no harmi, että löysin tämmöisen ihanan kun tuo ja tuokin on sitä kauan etsinyt ja nyt yrittää ostaa ja joudun nyt kieltäytymään. Tavallaan se ilo omasta löydöstä vähän himmenee, kun joutuu tuottamaan kysyjälle pettymyksen.

Tän löytöketjun idea kuitenkin on miun mielestä iloisena jakaa löytönsä muiden kanssa edes kuvina, eikä tuntea harmitusta, kun joutuu kieltäytymään myymästä, vaiko?  :smiley:

Ei oo iso asia, enkä oo mitenkään stressannut tästä, mutta miun mielestä myyntiketjut kirpparille, löytöketjut ominaan. Tunnistuskeskustelu tässä ketjussa miuta ei haittaa, on kiva samalla löydöistä lukiessaan oppia tunnistelemaan nukkeja muiden vinkeistä.

MUOKS.
Sen haluan lisätä, että miusta tällä foorumilla on syntynyt ihana jakamisen kulttuuri ja monet ostelee kirppikseltä pois paljon sellaistakin barbisälää, mitä itse ei kerää. Miekin oon oppinut poimimaan Daisyt aina talteen, kun nään, vaikka itseäni ne ei niin kiinnosta, koska tiedän, että voin sillä auttaa keräilijäkavereita kartuttamaan kokoelmaansa.
En missään nimessä tahdo, että se loppuu!
Jos kuitenkin lykättäisiin myyntiketjuun ne löydöt kuvina, mitä ei itse aiokaan pitää ja esiteltäisiin täällä ne ihanuudet, mitkä itseä ilahduttaa. Oisko mitä?  :smiley:
"From the deepest desires often come the deadliest hate." Socrates

"Jos olisin nuorempi, laihempi, lyhyempi, kauniimpi ja osaisin pitää suuni kiinni, en olisi enää minä." - Tove Idström

Jasmiina2

Mulle ainakin sopii että myynti jutut myyntiketjuun. Joskus on ehkä itseänikin vähän häirinnyt, kun olen tullut katsomaan että mitäs uutta täällä on ja sitten onkin vain monta viestiä ostotarjouksia. Mutta ylläpito tosiaan voi päättää näistä jutuista  :cuteyes:

whitney

Minusta Milli sanoi kyllä osuvasti tuosta jakamisen kulttuurista, silloin pääsee osalliseksi muidenkin kaupunkien kirpparitarjonnasta  :cuteyes: Kuulostais hyvältä jos täällä esitellään omat kirpparihelmet, ja myytävät toiseen ketjuun. On hyvä että foorumi pidetään siistinä  :aplause:

Silti pieni puolustuspuheenvuoro  :cry: kun ainakin yhden suorasukaisen ehdotuksen olen itsekin tässä ketjussa tehnyt.  Minulle ei mene järkeen miksi olisi epäkohteliasta tehdä ostotarjousta yhtään mistään.  Omistajahan sen aina määrittelee, mikä on tavaran arvo hänelle ja onko se ostettavissa. Kai aikuinen ihminen osaa kieltäytyä en jaksa uskoa että kukaan myy kiltteydestä tavaraa jonka haluaisi säilyttää??  :shock:

Ainakaan omalla kohdallani saatu ostotarjous ei mitenkään himmentäisi iloa löydöstäni, päinvastoin ymmärtäisin miten onnekas olen kun sain tavaran jota niin moni muukin haluaisi. Ja toisessa tapauksessa jos tavara olisi minusta vain "ihan kiva" ja toiselle maailman rakkain nukke niin tietysti voisin siitä luopua vaikka en olisi aluksi ajatellut laittaa myyntiin.

sininen

Lainaus käyttäjältä: Milli - syyskuu 08, 2013, 23:26:36
Tunnistuskeskustelu tässä ketjussa miuta ei haittaa, on kiva samalla löydöistä lukiessaan oppia tunnistelemaan nukkeja muiden vinkeistä.

Minusta myös tunnistamiset voivat olla kommenttien joukossa. On aika sama, lukeeko yhdessä viestissä "tuo on se ja se" vai yksinkertaisesti vain "vau!" - viestihän siitä tulee joka tapauksessa. Ostotarjoukset voisi jättää sitten kokonaan pois.

Letizia

Lainaus käyttäjältä: whitney86 - syyskuu 09, 2013, 02:05:24
Minulle ei mene järkeen miksi olisi epäkohteliasta tehdä ostotarjousta yhtään mistään.  Omistajahan sen aina määrittelee, mikä on tavaran arvo hänelle ja onko se ostettavissa. Kai aikuinen ihminen osaa kieltäytyä en jaksa uskoa että kukaan myy kiltteydestä tavaraa jonka haluaisi säilyttää??

Kuten sanoin, tämä on mielipidekysymys. Varmasti kaikki täällä osaavat sanoa ei, eikä yksittäinen kysely ole haitannut. Minusta vain on vähän ikävää, jos siitä tulee "maan tapa" ja tämä ketju alkaa pyöriä myymisen ja ostamisen ympärillä.

Itse olisin todella todella varovainen kysymään, vaikka kuinka mieli tekisi jotain, koska tuntuu ettei se ole sopivaa. Sitten saattaa tietysti mennä jokin sivu suun, jos jollakulla toisella on pokkaa kysyä eikä se menekään yleiseen myyntiin, mutta ei voi mitään. ;)

Ei ollut tarkoitus mitenkään paheksua ketään joka on joskus kysynyt, olen vain tottunut eri käytäntöön. Minustakin on hyvä että tämä nousi keskusteluun, kun asiasta on  mielipiteitä puoleen ja toiseen. Hyviä pointteja monella! Kiitos ylläpidolle kärsivällisyydestä, kun me tässä jahkataan... :)

Dandelion

Minusta ihan hyviä pointteja täällä, etenkin Whitney86!  :smiley:

Itse en juuri laita nukkeja/vaatteita myyntiin myyntiketjuihin, koska osa säännöistä tekee siitä hankalaa ja hidasta. Mutta kuten sanottu, onneksi täällä on paljon aktiivista porukkaa, jotka tarjoavat tavaroista yksärin välityksellä. Minusta olisikin ihan jees käytäntö, että tässä ketjussa ei kyseltäisi tavaroiden myynnistä mitään, vaan haluava voi ottaa yhteyttä yksärillä, jos haluaa tehdä tarjouksen.

Milli

#641
Lainaus käyttäjältä: Toukkero - syyskuu 09, 2013, 09:44:29
Minusta ihan hyviä pointteja täällä, etenkin Whitney86!  :smiley:

Itse en juuri laita nukkeja/vaatteita myyntiin myyntiketjuihin, koska osa säännöistä tekee siitä hankalaa ja hidasta. Mutta kuten sanottu, onneksi täällä on paljon aktiivista porukkaa, jotka tarjoavat tavaroista yksärin välityksellä. Minusta olisikin ihan jees käytäntö, että tässä ketjussa ei kyseltäisi tavaroiden myynnistä mitään, vaan haluava voi ottaa yhteyttä yksärillä, jos haluaa tehdä tarjouksen.

Onhan ne säännöt siellä kuitenkin turvaamassa reilun ja toimivan kaupankäynnin.  :smiley:

Kirppikselle kun on jouduttu joskus jakamaan porttikieltojakin, kun siellä kuitenkin oikea raha liikkuu ja koko juttu perustuu luottamukseen ihmisten välillä. Ihan aina kaikki ei valitettavasti ole täälläkään toiminut niin kuin pitäisi.
Kirppiksen käyttö myyntiketjuna takaa edes jotenkin sen, että kauppakumppani on osoittautunut luotettavaksi ja epärehellisestä toiminnasta voidaan antaa selkeät seuraamukset. Kirppisosion ulkopuolinen kauppa on käyttäjien omalla vastuulla (kuten toki kirppiskin), mutta asioita on vaikeampi todentaa ja seuraamuksia vaikeampi toteuttaa.
Miusta muillakin on oikeus tietää, jos joku on epärehellinen kauppakumppani, mutta yksärikauppojen sujuminen ei muille näy. Kirppisbannit näkyvät sillä, että kyseinen henkilö ei ostamaan pääse, vaikka nimeä ei julkisesti esille tuotaisikaan.

Letizia tästä jo mainitsikin, että kirppiksen ulkopuolinen kauppa on vähän sääntöjen kiertämistä ja mie oon samaa mieltä. Ne säännöt kun ei oo tahallaan hankalat, vaan aikojen saatossa toiminnan kannalta oikeasti tarpeellisiksi havaitut.  ;)

Muoks.
Ja voisi tietty ajatella niinkin, että miksi meillä edes sitten olisi erillinen kirppisosio monine sääntöineen ja bannausmahdollisuuksineen, jos kauppaa kuitenkin voi tehdä muutenkin? Lähtee vähän pohja koko kirppuosiolta. :chuckle:
"From the deepest desires often come the deadliest hate." Socrates

"Jos olisin nuorempi, laihempi, lyhyempi, kauniimpi ja osaisin pitää suuni kiinni, en olisi enää minä." - Tove Idström

Satumaa

Olen pahoillani että olen sotkenut ketjujen toimintaa, laittamalla tänne ostokyselyitä  :gonna-cry:
Onhan se totta että kirppisjutut, niin kuin ei oikeastaan tunnistusjututkaan kuulu tänne. Hyvähän ne on laittaa omiin ketjuihinsa.  :smiley:

Mielestäni silti yksärikauppa tulisi sallia, itse olen tehnyt sitä paljon puolin ja toisin ja toimii kyllä niinkin. Että jos täällä näkee jonkun kivan jutun, voisi laittaa sitten yksärillä ostopyyntöä. Ehtisi ainakin ajoissa, kun jokainenhan voi laittaa viestiä löydöt nähdessään, kuka sitten ensin ehtiikin.  :cuteyes:
Niinkuin tuossa kommentteja lukiessa kävi ilmi, että se ei ainakaan kaikkia haittaa, ja kyllä mä itse oon osannut kieltäytyäkin myymästä, niinkuin toisinkin päin.  :blush:
Monesti tänne kuvia laittava ei ole vielä ehtinyt miettiä myisikö jotain, ja jos sitä yksarillä kysyy, on siinäkin aikaa harkita. Eikä tunnu mielestäni siinä mielessä pahalta, kun kaikilla olis sama oikeus.
Loppujen lopuksi ainakin kirppispuolella toimii muutakin yksärikauppaa, esim osto-palstalla on pyydetty ilmoitusta haettavasta tavarasta yksärilläkin. (En mä mielestäni oo ollu eka ja ainoa, kun kerta oon uskaltanu niin tehdä... eikä osto-palstasta oo tainnu sääntöjä ollakaan jotka sen kieltäis).
Siihen en sitten osaa sanoa, että jos joukossa on kirppikseltä bannattuja, ja he tekee yksärikauppaa. ite kun en ketään sellaista tunne...  ::) Kuitenkin jos maksu pitää suorittaa ensin, takaa se myyjän turvallisuuden, mutta jos myyjänä onkin bannattu... siinä on tietysti riskinsä.  :eieieiei:
Tietysti uuden tunnuksen tekemällä tänne päässee bannattukin, kuten huutonettiin, mutta onhan se tietysti vähän monimutkaisempaa.
Ja osto-palstallehan ei bannattu taas vanhalla tunnarillaan pääse, kun kerta kuuluu kirppisalueeseen.
Säännöillä tietysti olisi hyvä turvata reiluus, pakkohan se vaan on myöntää, että itsekin on tullut esitettyä tänne tarjouksia kun näkee jonkun kivoja löytöjä, koska niin monesti on kirppispuolella ehtinyt mennä "sivu suun", ja kun kyselyitä on täällä nähnyt muillakin, on itekin rohjennu jatkaa.  :blush:
Yksäreitähän ei tosiaan voi valvoa, kuin ilmeisesti (?) ylläpito. Eli muut käyttäjät ei pääse näkemään tekeekö ketkä ja mitä kauppaa niillä.
Toisaalta moni tietää toisen sähköpostinkin, jolla yksityiskauppoja voi halutessaan tehdä, foorumin ulkopuolella, ja sekin on helppo kysyä yksärillä. Joten yksärikauppoja lienee mahdotonta valvoa/estää jos ne menee foorumin ulkopuolisiksi.

Jonkinlaiset yhteiset säännöt tietty olis hyvä olla, mitä ylläpito sitten päättää kun tulee keskusteluun...  :smiley:

Foorumin ulkopuolisia kauppoja tosiaan ei voi rajoittaa, meneekö kaupanteko sitten sinne pikkuhiljaa...  :whaddado:

Ja noista yksärikaupoista tosiaan vielä, että niitä tapahtuu täällä muutenkin, kun ihan vaan kysellään toisilta onko sinulla sitä ja tätä myydä, tai kun tulee vastaan jotain mitä tietää toisen keräävän sitä tarjoaa hänelle yksärillä. Eikai se voi olla väärin...  ::)

Mä kannatan yksärikauppojen jatkumista, kun pidetään sitten tämä ketju ulkona myyntihommista, silloin kyllä mielestäni tunnistuksetkin pitäisi siirtää tunnistusketjuun, se olisi sitten reilua että tämä olisi vain hehkutusketju.  :peukku:

Sorry pitkä teksti, piti itekin vähän avautua...  :blush:

sometimes being invisible has it's advantage

Adalia

Mä nappaan kirppiksiltä talteen Daisyt ym. jutut joita en ite kerää, mutta tiedän toisten keräilevän. Viimeksikin esittelin ne täällä ja sanoin laittavani myyntiin kirppispuolelle :D (Ja Aliisahan se löytöketjussa tunnisti ne, mikä on kyllä hyvä, en ois jaksant laittaa ehkä samoja kuvia tunnistukseenkin vielä).

Yksärit kannattaa pitää tallella, niin saapuneet kuin lähetetyt, että ongelmatilanteissa on todisteita ja mustaa valkoisella  :lecture:

Satumaa; en oo loukkaantunut sun käytöksestä täällä :) Meillä on ainakin kaupat onnistuneet aina  :peukku:
Life in plastic
It's fantastic!

Satumaa

No kiva, Adalia!  :smiley:

Joo sehän on totta, että kun yksärit pitää tallella, niin on mahdollista tehdä turvallista kauppaa niilläkin siitä syystä. Mä ite tallettelen tärkeitä yksäreitä yleensäkin, kun haluan pitää kirjaa ostoista ja myynneistä, ja niissä on niin hyvin yhteenvedot kustakin laskusta. Sekä osoitteet tallella, jos tarvii postitusta varten etsiä.  :cuteyes:
sometimes being invisible has it's advantage