eBay: Käyttövinkit, kysymykset, yms

Aloittaja Aliisa, tammikuu 03, 2013, 18:39:54

« edellinen - seuraava »

Tipitii

Muistan kanssa että oli jossain vaiheessa suomenkielinen ebay, oli kyllä aika paljon kivikautisempi kuin jenkki tai brittiversiot, laitoin aikanaan kyselyä sinne että milloinka tulee täysversio - jotain ympäripyöreetä silloin vastasivat sieltä  :whaddado:

Käytän kirjautumiseen eniten brittien ebayta - mutta vierailen usein saksan ja belgian puolella - monet hyvistä barbie löydöistä olen tehnyt belgian ebaystä  :smiley:

MarjaanaS

Minäkin olen ostanut useita vuosia eBaysta, ja useimmiten hyvillä mielin olen paketin vastaanottanut. Eniten olen ostanut Saksasta, ebay.de, ja paljon muutakin kuin nukkeja. Sieltä maksikirje 500g asti maksaa vain 3,45, ja moni on suostunut lähettämään sillä. Vaikka tavaroiden lähtöhinnat ovat USA:ta kovemmat, on lopullinen hinta usein hyvä, kun ei tarvitse maksaa kymmeniä euroja postista, eikä tarvitse pelätä tullimaksua. Silloin, kun olen joutunut selvittelemään myyjien kanssa jotakin, olen kirjoittanut aina englanniksi, ja asiat ovat tulleet selviksi. Ymmärrän kyllä itse saksaa aika hyvin, joten onhan siitä toki apua tuolla seikkaillessa.

Aliisa

Nyt se eBay myrkyn lykkäs. :mad: :mad: :mad:

Yhdellä saksalaisella eBay -myyjällä on ollut jo viikon ajan myynnissä paljon Barbie Journal -lehtiä, joita kerään. Sillä luki kohteessa, että postittaa vain Saksaan. Otin myyjään yhteyttä ja kysyin, että voisiko kuitenkin postittaa Suomeen. Vastasi, että kyllä se onnistuu ja kertoi postikulujen summankin. Noh, tässä sitten odottelin ihan viime hetkille, kun kohde on sulkeutumassa. Sitten laitoin huutosumman ja mitä ihmettä tapahtukin  :shock: :shock: :shock:



Eli siis ei voi huutaa, jos ei asu Saksassa. :shock: IKINÄ ennen ei ole tuollaista virheviestiä tullut, ettei voisi huutaa ollenkaan! Mulla on monesti huutokohteissa lukenut se Shipping only to Germany. Mutta silti on aina voinut huutaa, sillä eihän eBay tiedä mitä yksäreillä on sopinut myyjän kanssa. Mikä ihme "uudistus" se tuommoinen eBayltä on vai onkohan tuo vaan joku väliaikainen testaus. Pahoin pelkään, että jää pysyväksi. Tulee rajoittamaan kyllä paljon Saksasta ostoa, sillä siellä todella monissa kohteissa lukee Shipping only to Germany, mutta kun myyjältä kysyy yksärillä, niin suostuu kuitenkin postittamaan Suomeen. Ärsyttää ihan hirveesti. Laitoin jo myyjälle viestin, missä sanoin, että nyt meni hyvät kaupat häneltä sivu suun. Olisin maksanut paljon enemmän kuin se hinta millä se lopulta myytiin, kun eBay esti mun huudon. :-\

Xelha

Voi Aliisa  :hug: Tuollainen harmittaa ihan kauheasti... Uskon, että tuo on ollut jo kauemman aikaa, minulle on käynyt noin satunnaisesti viimeisen kahden vuoden aikana kun olen huudellut Yhdysvaltojen ebaysta. Kyse on jostakin asetuksista myyntikohteessa. Vaikka kohteessa lukisi tiettyjä rajoituksia postituksen suhteen, huutaminen saattaa silti onnistua jos myyjä ei ole raskinut yhtä pientä ruutua, joka löytyy jostain kohtaa myyntikohteessa asetuksista. Jos tuo kohta olisikin taksista, myyjä voi muokata sen pois jos kohteessa ei ole huutoja. Jos huuto on tullut, vaikka kuinka yhteistyöhaluinen myyjä olisi, ei voi laittaa huutoa.  :cry: Luulisin, että monet myyjät eivät tiedä heillä olevan se asetus päällä, niin he saattavat suostua postittamalla Suomeen, mutta ei välttis onnistua enää...

Tipitii

Aliisa,
on tämä muuallakin sama juttu ja ollut jo niin kauan kuin muistan.
Tuli itsellä eteen tuolla jenkkipuolella jo pari vuotta sitten kun hävisin samalla lailla yhden kohteen  :gonna-cry:

Itse teen niin että jos myyntimaana ei ole Suomea ja kysyn myyjältä josko  myy/postittaa Suomeen, niin pyydän aina erikseen vielä että sallii postitusmaaksi Suomen tai sallii että myös minun tunnuksella tuleva tarjous hyväksytään. En tiedä miten käytännössä menee kun vaan olen ostostellut ebayssa, vielä en ole myynyt mitään  :D

p.s se oma paketti joka lähetetty 9. joulukuuta on todennäköisesti hävinnyt. Ensimmäinen First Classin lähetys joka multa hävisi. Rahat sain kyllä takaisin, mutta harmittaa kun lähetyksessä oli propsi jota olin etsinyt tosi pitkään  :cry:

Aliisa

Kiitos Xelha ja Tipitii. :hug:

Okei, eli se on vaan joissain tapauksissa tuo esto päällä. Hyvä tietää. :peukku: Mie jo pelkäsin uudistusta, että ei voi tästä lähtien huutaa ollenkaan, jos kohteessa ei ole mainittu Suomeen postituksesta. Huoh, kylläpä helpotti tuo tieto. En ole tosiaan törmännyt tuohon ennen, joten taitaa olla aika harvat myyjät, jotka tuon eston laittavat.

Xara

#246
Tämä soma 60-luvun Sindy-nukke menee nyt roskiin! :cry: Maksoin tuosta 14 euroa postikuluja ja myyjä lähettikin sen UPS:llä eikä postissa! Paketti oli tullut UPS:lle 9.1. ja he olivat käyneet kolme kertaa kerrostaloasuntoni alaovella - aina työaikaan... Useimmat ihmiset kai ovat tuolloin töissä! :mad: Ja jo 16. päivä paketti on lähetetty takaisin Itävaltaan - 16. päivä sain myös ensimmäisen ilmoituksen paketista, eli että se on palautettu lähettäjälle. Ihan uskomatonta toimintaa! Soitin saman tien asiakaspalveluun, mutta kun paketti oli jo lähetetty takaisin...

Nyt paketti on palautunut myyjälle ja jotta hän saisi sen, joutuisi hän maksamaan 14 euroa. Postikulut Suomeen olisivat taas 14 euroa, eikä perilletulosta ole mitään takeita. Jos pakettia ei nouda, se tuhotaan! :eieieiei: Säälittää tuon soman nuken kohtalo, mutta olen jo heittänyt 15 euroa kankkulan kaivoon eikä huvita enää enempää laittaa rahaa kun ei ole perilletulosta minkäänlaista varmuutta. Ääääh. En kyllä kestä noita lähettifirmoja, surkeampaa palvelua en ole saanut mistään.

Milo

Ai kamala mitä kokemuksia! Varsinkin toi Xaran UPS: n toiminta. Mulla on joskus tullut jotain UPS:lla ja ne on kyllä sitten soittaneet mulle jos en oo ollut kotona... Tai jos ei oo ollut sun numero tiedossa, niin pitäisi kyllä jättää joku lappu siitä että on yritetty toimittaa pakettia. Suosittelisin että soitat sinne uudestaan ja sanot että tää ei voi olla näin mielivaltasta! Ei kukaan voi olettaa että ihmiset on kotona työaikaan. Olisko sun pitänyt ottaa vapaapäivä että voit odottaa kotona sitä pakettia...
UPSista ei kyllä oo työssäkään tulleiden kokemusten perusteella paljonkaan hyvää sanottavaa.
Ajattele suuria, mutta nauti pienistä.

Xara

Kiitos sympatiasta. Puhelinpalvelu on siellä aivan onnetonta myös, välillä ei saa palvelua edes suomeksi. Nettilomakkeen yhteydenottoihin luvataan myös vastata yhdessä päivässä, mutta viesteihini ei kyllä ole kuulunut vastausta vaikka useampi päivä on jo mennyt. :-\ Taidan luovuttaa ja ottaa takkiin tuon 15 euroa, mutta nuken kohtalo harmittaa. Ei olisi pitänyt ostaa sitä alun alkujaankaan! Ja mitähän ihmettä laitan eBay-myyjän palautteeseen...

Milia C

 :Look_Up: tuo kyllä sapettaa! Myyjä on toiminut oikein, eikä se hänen vikansa ole vaan ärsyttää nimenomaan tämä kolmas(tai neljäs) osapuoli (olipa se sitten tulliposti tai lähetysfirma) joka ei ilmoita  :mad:
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-

Jasmiina2

Ärsyttävä tosiaan tuo Xaran tapaus. Itselläni on vähän samanlaisia kokemuksia UPS:n ja DHL:n kanssa. Tulevat kerrostalon alaovelle, ja jättävät johonkin ovisummeri paneelin nurkkaan kiinni toimituslapun. Siitä sitten voi poimia lapun jos tajuaa että se on juuri sinulle...ellei tuuli ole jo vienyt sitä. Eihän ne työntekijät tietenkään sille mitään voi etteivät pääse alaovesta sisään, mutta ärsyttävää kuitenkin.  :head-to-the-wall:

Xelha

Tsemppiä Xara  :hug: Meitillä on summeri, niin nämä soittavat sitä ja jos eivät saa kiinni niin soittavat... Mielestäni Xara sinun täytyisi saada korvaus tuolta kuriirifirmalta, paketinkin pitäisi olla Suomessa 2 viikkoa ennen kuin lähetetään takaisin  :mad: Heidän pitäisi kustantaa paketti takaisin sinulle..!

Ivla

Onpa tosiaan kehnoa palvelua, Xara! Minunkin kokemukseni lähettipalveluista ovat yksinomaan huonoja... taitavat sopia vain ihmisille, jotka eivät käy töissä kodin ulkopuolella  :whaddado:

Ja Aliisa: Tuo on kyllä erittäin ikävä puoli noissa joissan eBay-kohteissa! Itse en ole joutunut ihan samanlaiseen tilanteeseen, mutta olen kyllä joskus yrittänyt jotain ostaa saaden samanlaisen virheviestin kysyttyäni myyjältä.

Tänään huomasin harmikseni, että kohde, jota olin seurannut ja aikonut huutaa, oli lopetettu monta päivää ennen sulkeutumista ja se ainoa huutaja oli voittanut. Olisi voinut maksaa kohteesta kaksikin kertaa niin paljon kuin millä meni...  :-\

Xelha

Joo, jos on paljon kotona saattaa olla kotona kun paketti tulee, meitille on usein käynyt niin. Tai jos olen ollut luennolla soittelevat sitten perään. Jos en ole vastannut soitan yleensä takaisin kun arvaan kyseessä olevan kuriirifirma. Muuten en soita takaisin vieraisiin numeroihin, mutta jos osaan odottaa kotilähetystä, soitan. Mutta juuri tuon takia normiposti on niin kätevä....

Harmi Ivla, että kävi noin.   :shock: Minulle on käynyt noin vain kerran ja kyllä ihmetytti. Miksi eivät myyjät halua antaa kohteen olla loppuun asti ja maksimoida oma myyntinsä? Ehkä rahalla on ollut kova kiire tai jotain... En ihan ymmärrä  :whaddado:

Yritän vähentää rankasti ostamista eBaysta... Nyt myyn siellä kahta nukkea jossa on osta heti tai tee tarjous. Toistaiseksi tuo tarjous ei kyllä ihan toimi, saan ihan liian alhaisia tarjouksia, etenkin kun sama nukke laatikossaan maksaa useita satasia, niin minäkin haluaisin omastani edes sen mitä maksoin itse, muutaman kympin. No kaiketi kärsivällisyys palkitaan... ::)

Milia C

 :Look_Up: No pari kertaa olen ostanut tuolla, eikä mitää ongelmia. Mulle ainakin ilman tullimaksua tullut kun ne maksetaan jo tuossa.
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-