eBay: Käyttövinkit, kysymykset, yms

Aloittaja Aliisa, tammikuu 03, 2013, 18:39:54

« edellinen - seuraava »

Ninni-doll

Ebayn IHANUUTTA parhaimmillaan, äidiltä saamani joululahja:



:faint:  :faint:  :faint:
Pelkään koko ajan, että herään ja tämä olikin unta

Vivi

 :Look_Up: Mukavaa, että välillä näinkin päin. Yleensä kun se on enemmän sitä kamaluutta!  :D
If it makes you happy...

Marianne

Vivi on oikeassa. Onneksi olkoon mahtavasta saaliista!  :peukku:


Mä sain lapsena joululahjaksi tuon Dance Magic Barbien sekä sen ukkelin, joka oli ensimmäinen kahdesta lapsuuden Kenistäni.  Enää ei ole kumpikaan noin hyvässä kunnossa.
Never take beauty for granted - for beauty does not lie upon your shell, but upon your mind and your soul.

Täti Monika

Onko kellään kokemusta, miten eBay& Paypal reagoivat tilanteessa, jossa ostaja on ostanut tuotteen ennakkovarauksena esim. kuukauden etukäteen ja sitten tuotteen julkaisu jostain syystä myöhästyy jonkun verran + siihen vielä postitus ja se 45 ( vai oliko se 45 päivää?) päivän aikaraja ylittyy tai on vaarassa ylittyä? Kun eikö se aika ala kulua nimenomaan tuotteen maksupäivästä? Tarkoitan siis sitä aikarajaa, jonka kuluessa voi avata casen.

Kyselen vaan sillä, kun ei ole itsellä kokemusta ennakkovarausostamisesta, mutta nyt olisin aikeissa. Nukke ilmestyy vasta tammikuun lopulla, ja olen epävarma uskaltaako jo ostaa ja maksaa jos sitten tuleekin jotain viivytyksiä kun tässä nyt kuluisi se kolmisenkymmentä päivää vielä odotteluun joka tapauksessa.
"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

Marianne

Mä en usko että PayPal antaisi mitään ylimääräistä aikaa ostajalle tuossa tapauksessa casen avaamiseen. En suosittele ennakkovarausta ellet halua ottaa sitä riskiä. Useimmat nuket saa kuitenkin niiden ilmestyttyä ihan samaan hintaan kuin ennakkona - ainakin jos on Barbiesta kyse.

Mitään kokemusta mulla ei siis ole... mutta vahva aavistus kuitenkin.  :chuckle:
Never take beauty for granted - for beauty does not lie upon your shell, but upon your mind and your soul.

Vivi

Minullakaan ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta muutaman pieleen menneen ennakkokaupan tiedän. Rahat män, mutta nukkeja ei tullut koskaan. Aina voi tietysti olla yhteydessä Luottokuntaankin rahojen takaisin saamiseksi, mutta sanoisin, että turvallisempaa on jättää Ebay-ennakot.
If it makes you happy...

Täti Monika

 :Look_Up: Kiitos kommenteista, Aurora& Vivi. Joo, skippaan ennakkovaraamisen ihan suosiolla, itsestäkin aika epävarmalta ostotavalta kuulostaa. Jos en sitten myöhemmin saa ko. nukkea, niin olkoon niin.
(Tai ehkä odottelen sinne ihan tammikuun lopulle ja jos on sitten vielä jäljellä niin viime päivinä ennakkovaraan.)
"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

Ani

Miten tuo ebay oikeen toimii ja tuleeko postikulut hirveen suuriksi jos tilaa usasta esim.? Onko joku tilannut onnistuneesti?

Ivla

Kyllä moni täälläkin on onnistuneesti tilannut. Välillä on ongelmia tietenkin, aivan kuten esim. huuto.netin kanssa. Itse olen satoja ostoksia tehnyt eBaysta USA:sta ja muualta maailmasta. Vain yksi ponnaripaketti jäi kerran Kiinasta tulematta. Kannattaa katsoa myös ketju "Ebayn ihanuus ja kamaluus":

http://www.thebdoll.com/keskustelupalsta/index.php?topic=238.0

avotuli

Hankala mitään tiivistä tietopakettia tai opetusohjelma tähän on pläjäyttää. On laaja juttu se. Huutonetin maksiversio  ^^

Ebay vaatii tunnukset ja Paypalin maksamiseen, Paypal pelaa joko tililtä Paypaliin siirtäen tai Visalla (luotto tai debitVisa).

Vuodesta 2006 onnellinen asiakas täällä. Joskus kestää tavaroiden tulo kauemmin, joskus tulee suitsait. Ostan myös vaatetta, kosmetiikkaa, koruja, musiikkia, soitintarviketta, askartelutarviketta, puhelintarviketta, ATK-kamoja ym. sieltä.

Ebayta on monta, myös Suomiebay.
Suosittelen omalta kokemuspohjalta ebay UK pääkirjautumiseen, eli avaa tili siellä, ja ebay.com on USAn ebay jossa laajin tarjonta, kun on yhdet ebaytunnukset voit ostaa kaikista ebaysta.
Rauhallista tutustumista ja aina pitää tsekata postikulut tarkkaan, niillä rahastetaan. Myyjän palaute kertoo jotain luotettavuudesta.
Kaikki myyjät eivät lähetä Suomeen.
Voi järjestää tuloslistan hakuehdoilla.

Surffaa ja tutustu.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Vivi

Tuolta löytyy niin karvaita tappiotilityksiä kuin onnistumisen kiljahduksiakin kyseiseen nettihuutokauppalaitokseen liittyen: http://www.thebdoll.com/keskustelupalsta/index.php?topic=238.0. Sehän on siis nettihuutokauppa, jossa voit ostaa joko osta heti -hinnoilla tai sitten kohteesta huudetaan huutokaupan päättymiseen asti. Postikulut riippuvat hyvinkin pitkälti siitä mitä ostaa ja miten myyjä suostuu tuotteen postittamaan. Express ja Priority ovat kalliimpia, First Class taas halvempi. Harva myyjä kuitenkaan suostuu enää First Classina laittamaan, koska silloin lähetykselle ei saa seurantakoodia. Omista kokemuksista sanoisin, että yksi paketissaan oleva Barbie-nukke tulee halvimmillaan jollain 18-20 eurolla, Priority on ehkä kympin enemmän, Express on yleensä tolkuttoman kallis. Postareiden lisäksi kannattaa huomioida, että Jenkkilästä tilattaessa saattaa joutua maksamaan tulliakin/arvonlisäveroa. Yleisin maksutapa on Paypal, jonka kautta maksu välittyy ostajalta myyjälle. Vaatii toimivan nettiosoitteen ja linkityksen pankkitiliin tai luottokorttiin. Toki jotkut myyjät edelleen hyväksyvät pelkät luottokortitkin.

Tuolta vois löytyä iltalukemista aiheisiin liittyen:


http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/index.jsp


http://www.verkkoshoppailu.com/2012/01/04/ebay-suomi-ja-yhdysvallat/

www.paypal.com

Ebay UK voisi olla myös yksi hyvä paikka. Silloinhan tuotteet saisi Englannista ilman alveja ja tulleja ja postikulutkin on yleensä pienemmät. Toki muuten hinnat saattaa olla korkeammat kuin tuolla USA:n puolella.
If it makes you happy...

Ani

Miksi tuo suomen ebaykin on englanninkielinen? Luulin että olisi suomalainen niinkuin huutonettikin. Enkku ei ole vahvin alueeni   :whaddado:

Xara

Minä en ole kuullutkaan Suomen eBaysta, ei kai sellaista ole? Suomessa taitaa olla huuto.net liian vallitseva, samoin kuin Ruotsissa Tradera, että eBayn ei ole kannattanut lähteä näin pienille markkinoille tms. Itse ostan eniten UK eBaysta ja jonkin verran Saksan eBaysta. Ilman kielitaitoa on kyllä aika hankala lähteä luomaan tunnuksia ja lukemaan kohteiden kuvauksia. Toisaalta Google Translate auttaa jonkin verran, ja itse olen ainakin ostanut Saksasta ihan hyvällä menestyksellä vaikken osaa saksan kieltä lainkaan.

Alice

Jossain vaiheessa oli suomenkielinen ebay, muistan kun kävin tsekkaamassa sen. Nyt taas kun laitoin osoitteen ebay.fi, se kääntyi ebay.comiin. Eli en tiedä mitä sille nykyään kuuluu.

Minä käytän eniten jenkkien ebayta, joskus brittien.

Google translate, kuten Xara sanoi, voi varmaan auttaa jos kielitaito on tosi huono, mutta olisiko sulla Ani joku tuttu, joka osaisi auttaa tilin perustamisessa Paypaliin ja ebayhin?

Ani

On mulla kaveri joka voi auttaa ebayssa mutta vähän pelottaa sieltä ostaa..