Aasialaiset pallonivelnuket

Aloittaja myrva, tammikuu 05, 2013, 01:15:59

« edellinen - seuraava »

Seija V

Nyt ovat ikävyydet väärennösnukkejen kanssa rantautuneet sitten Suomeenkin. Sekä tori.fi.ssä että huuto.netissä on viime aikoina myyty väärennettyjä pallonivelnukkeja. Monesti niistä maailmalla suosittua nimitystä "recast" on käytetty jopa tuotemerkin tavoin.

Väärennökset ovat jo niin iso uhka nukketaiteilijoille, että isommatkin firmat ovat joutuneet pienentämään tuotantojaan. Moni eurooppalainen taidenukkejen tekijä on lopettanut kokonaan. Tämän hetken trendi väärentäjillä näkyykin olevan näiden kalliiden ja pikkuerissä tehtyjen käsityöläisnukkejen kopionti.

Kyseessä ei ole pelkkä taiteilijoiden elannon riistäminen. Hartsi ei ole parhaimmillaankaan mikään vitamiini ja halpiskopioista materiaalista ei tiedetä yhtään mitään. Maailmalta tiedetään tapauksia joissa väärennökset ovat aiheuttaneet iho- ja hengitystieoireita.

Tällä hetkellä aitojakin hartsinukkeja myydään niin halvalla, ettei hintaeroa aidon ja epäaidon välillä juurikaan ole. Nyt on ostajan markkinat. Ilmeisesti kuitenkin eteenkin nuorempia harrastajia on houkuteltu ostamaan aidon sijaan väärennös erilaisin vippaskonstein.

Sunako

Tiedättekö muuten tällaisesta firmasta kuin https://www.angelesque.co.uk/ että ovatko täällä myytävät aitoja nukkeja?

Seija V

Aitoja ovat. Pitkään toiminut välittäjä joskin hiukan hitaan sorttinen. Mutta sitä ei pidä ihmetellä. Hartsinukkeja aletaan yleensä vasta valmistaa tilauksen tullessa joten uutta nukkea joutuu aina odottamaan minimissään kuukausia.

Oi voi. Kun ilmoituspalstojen väärennösnukeista alettiin ilmoitella ylläpitäjille, alkoi noheva myyjä kauppaamaan väärennösnukkejaan ilman tietoa siitä, että kyseessä ei ole aito tuote. No, nyt sitten täyttyvät petoksen tuntomerkit, joten hommasta tulee astetta vakavampaa.

Syö ihan hirveästi motivaatiota harrastamiselta joutua pelkäämään jokaista ostostaan. Kornia on, että usein väärennös ei ole edes merkittävästi vastaavaa aitoa edullisempi.

Sunako

Harkitsen sitten tilaisinko... Doll Chateaun Bella minua edelleen kiinnostaa  :smiley:

Seija V

Doll Chateaun nuket ovat upeita! Minulla on niitä jo kolme  :blush:
Doll Chateaulla on usein hyviä eventtejä jolloin tiettyyn aikaan tilaamalla saa joko lahjaksi tai mahdollisuuden tilata niiden limited pikkunukkeja. Ne ovat usein tosi erikoisia ja niitä ei tahdo muuten saada.

Aliisa

En olekaan lukenut tätä ketjua pitkään aikaan. Onpa täällä upeita kuvia. Erityisesti jäi mieleen Ivlan lumineito ja Nutti:n kalliolla istuva vaalea neito. Ja hyödyllistä tietoa Seija V:ltä, täytyykin mun katsoa tarkkaan, jos joskus päädyn ostamaan, etten osta kopioita.

Hirveesti tekis mieli kokeilla maalaamista joskus. Barbie-nukkea yritin maalata vuosia sitten. Mukava puuhaa oli, mutta sitten itsekriittisyyteni otti vallan ja lopetin. Ei vaan tullut tarpeeksi hyviä silmiä, jotka olisin kelpuuttanut.  :D BJD voisi olla sikäli helpompi, että sille saisi lasisilmät ja ei tarvitsisi murehtia silmien maalaamista. Pelkän meikin maalaaminen voisi olla ehkä helpompaa.

Seija V

Kiitos kehuista :blush:

Nykyään hartsinukkea ostaessa saa tosiaan vähän katsoa mitä hankkii ja keneltä. Kaikki helpoimmat hakusanat kun vievät kiinalaisten väärennöstehtaiden sivuille ja väärennöksiä kaupitellaan aika päällekäyvästikin. Eteenkin ihan nuorimmille suunnatuilla sivustoilla.

Mutta toisaalta nyt on ostajan markkinat. Nukkeilun villeimmät vuodet ovat ehkä jo takanapäin ja moni muutama vuosi sitten aktiivinen harrastaja myy nukkejaan tarpeettomina. Suomessakin on tarjolla paljon käytettyjä nukkeja hyvään hintaan ja koko nuken historia tiedossa.

Hartsinuken maalaaminen on kivaa! Moni kokeekin, että nukke on vasta sitten oikeasti oma kun sen on itse maalannut. Itse totesin jossakin välissä, että helpommin saa sitä mitä tahtoo kun antaa ohjeet rutinoituneemmalle maalaajalle  :deal:
Myönnettävä kuitenkin on, että tykkään ihan hurjasti niiden nukkejen naamoista mitkä olen itse värkännyt. Nyt, kun niillä alkaa olla ikää, ihan hirvittää ajatus meikin poistamisesta että saisi putsattua ja siistittyä.

Pari kuvaa jorinoiden lopuksi.

Resinsoul Ming

Unidoll Dede

Volks Nono

Volks Mika

Adalmina

Hienoja kuvia kaikki!
Tyttö lemmikkiniityllä  :hbeat:

Mun ainokainen hartsinukke on ollut jo monta vuotta loodassaan enkä kyllä tiedä yhtään minkävärinen kaveri siellä odottaa  :ohmy:  Sinne se on jäänyt kun koin että on hankala aseteltava..... muistaakseni. Pitäis vissiin uskaltaa tarkistaa kaveri  :blush:

Seija V

Kiitos kehuista  :smiley:

Harva hartsinukke on kovin helppo käsitellä. Ainakaan sellaisenaan. Moni tarvitsee nahkeuttavaa ainetta nivelten väliin ja ajoittain kuminauhojen huoltoa. Löysäämistä, kiristämistä tai tuhdimpien kumpparien vaihtoa. Harva näistä on suoriltaan kovin kiva käsitellä. Vaikka outoa perverssiä viehätystä on siinäkin, että yrittää saada velttoa nuudelia pysymään kuvauksellisessa asennossa. ::)

Väriähän ne kaikki muuttavat. Se on vaan asia joka pitää niellä. Niiden sitruunankeltaisten kanssa oppii kyllä elämään. Omissani on muutama, joissa on päällysteaineeseen selvästi tarttunut likaa ja jotka sen takia ovat nuhjakkeessa kunnossa. Pitäisi löytää inspiraatiota huoltamiseen.

Yksi kuva lisää. Dollchateaun Alma jokka on hiukan enemmän niveliä kuin luonnon suunnittelemilla. Eli lisää netkuvia paikkoja... :shuting-up:

Sunako

En ihan tiedä että kuuluvatko nämä tänne mutta. Minulla on nykyään tällaisia Aliexpressistä ostettuja nukkeja. Hartsia ne eivät ole eikä niitä ole sellaisina myytykään vaan ihan muovinukkeja. Mutta kokonaan nivellettyjä kyllä.

Tipitii

Mukavan näköinen kokoelma  :peukku:

Seija V

Kuin tyttökoulun luokkakuva vuodelta 1865!

Aasialaiset pallonivelnuket ovat aina hartsia. Edes samoilla muoteilla valmistettuja muun materiaalisia nukkeja ei lasketa. Monissa piireissä puhutaankin kuvaavammin hartsinukeista tai resindolleista.
Rajan veto on välillä hyvin vaikeaa. Eteenkin nykyään, kun 3D-mallinnosta käytetään paljon ja suosittuja ovat pienet, ei-ihmismäiset olentonuket. Eteenkin amerikkalaisilla nukkefoorumeilla voi olla todella ahtaita raameja sille, minkä taiteilijan mikäkin nukke määritelmään sopii ja mikä ei.

Seija V

Oi voi. Taas on väärennöksille annettu huomiota. Joku ulkomainen nukketubettaja oli saanut "lahjaksi" väärennetyn hartsinuken yhdeltä röyhkeimmistä huijareista. Tubettaja oli niin ihastunut lahjaan, että pohjatyö jäi väliin, ja nukke sai kovasti hehkutusta.
No, kritiikkiähän siitä seurasi. Paitsi, että nukke on aika tökerö väärennös, sen myyjän nuket ovat juuri niitä, jotka ovat aiheuttaneet iho- ja hengitystieoireita. Eli väärennösten pahinta lajia.
Tubettaja ei kritiikistä tykännyt, vaan uhriutui oikein koko rahalla. Aitojen nukkejen harrastajat leimattiin myrkyllisiksi ilkiöiksi, jotka kiusaavat hairahtanutta ihmisparkaa. Ja väärennösfirma sai mainosta enemmän kuin ikinä. :naamakämmen:

Pitkän haalean jakson jälkeen hartsinuket alkavat taas kiinnostaa. Olen jo kauan ostanut suurimman osan nukeistani second handina, koska hinnat ovat nykyään tosi alhaiset. Mutta en tiedä jatkosta. Noita väärennöksiä liikkuu markkinoilla ihan liian paljon. Melkein tekisi mieli hankkia seuraava uutena. Ihan vaikka vaan tukena niille, jotka vielä jaksavat niitä ateljeetyönä valmistaa.

Mutta yksi Nono viemään ajatukset joulurauhaan.

Aliisa

Seija V

Nono saattaa saada siskon  :hbeat:
Tosin asiointi umpijapanilaisen käytetyntavarankaupan kanssa on siinä mittakaavassa jännittävää, että vielä ei mitään varmaa uskalla sanoa.

Volksin hartsiset ovat kyllä kiehtovia. Osa ei ole minkään arvoisia, ja vierellä joku minun silmääni vastaava nukke on henkilöauton hintainen.
Sitten osa on maalattu tehtaan puolesta niin kökkösesti, että nukkea ei edes vilkaise kahta kertaa. Sitten se ihan herää eloon kun sille saa uudet kasvomaalit.