Käsintehdyt nuket/ taidenuket

Aloittaja Täti Monika, marraskuu 03, 2014, 10:32:18

« edellinen - seuraava »

Täti Monika

Ajattelin, että tällainen ketju olisi paikallaan  :cuteyes: (Pitänyt perustaa jo aiemmin, mutta Sunakon kuvat olivat lopullinen sysäys).

Tänne voi laitella kuvia käsityönä tehdyistä nukeista, keskustella eri tekniikoista, jakaa vinkkeja ja tietoa jne.
Tänne ei siis kustomoituja muotinukkeja, vaan kokonaan käsintehtyjä nukkeja: keraamisia, posliinisia, räsynukkeja, paperinukkeja, sekatekniikoin tehtyjä yms.
Nuken ei tarvitse olla omatekemä, kunhan on käsintehty.
"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

Sunako

Jees. Sori, minulla on ollut internet-yhteys poikki viikon verran, niin että en pystynyt laittamaan tätä aiemmin. Mutta laitan tähän nyt ne samat kuvat nukkientekoprosessista mikä esittelyssäni oli ja selitän niistä vähän enemmän. Ja tietysti kuvat valmiista tuotoksista.

Nukkien kasvot, kädet, jalat ja vartalot on tehty Cernit-massasta. Ilmeisesti Fimo on ihan vastaava massa, en tiedä, en ole koskaan käyttänyt sitä. Mutta siis Cernit on uunissa kovetettavaa askartelumassaa. Se että nää kuvissa olevat osat on niin oudon värisiä johtuu siitä että minulla oli vain tämän väristä Cernit-massaa kun iski inspiraatio tehdä näitä; koska näkyvät osat maalataan peittävällä akryylimaalilla, ei sillä oikeastaan ole väliä minkä väristä massa on. Hieman siistimpi lopputulos kyllä tulee jos käyttää ihonväristä massaa, jos joku haluaa kurkkia sinne hihojen ja helmojen alle että mitä siellä on.





Tässä sitten neidit on koottu. Ennen kokoamista kädet ja jalat on maalattu. Reidet ja käsivarsien yläosat on yksinkertaisesti ompelukoneella ommeltuja suorakulmioita jotka on täytetty askarteluvanulla. Nukkien raajojen ja vartalo-osan päissä on aina kaksi reikää jotka ovat kuin napinlävet, että niihin saa nämä kangasosat ommeltua kiinni. Keskivartaloon on ensin liimattu pumpulia ja sitten siihen päälle kangasta. Naama on liimattu kaulanypykkään niin että siinä liitoksessa on pumpulia mukana, niin että kasvot asettuvat jotenkuten luonnolliseen asentoon kaulaan nähden. Takaraivoon on liimattu paperimassapallo ja siihen ympärille pumpulia, jotta naaman ja pallon väliin ei jää hirveää koloa. Liimana käytän Erikeepperiä.



Tässä sitten ollaan jo pukemassa. Maalaan kasvot ja kaulan vasta siinä vaiheessa kun nukke on koottu, jotta maali tulee kaulan ja naaman liitoskohdan päälle. Olen sen verran laiska etten yleensä jaksa käyttää vaatteisiin sellaisia kaavoja mitä ihmisten vaatteisiin käytetään, vaan teen hieman yksinkertaisemmilla kaavoilla. Nukkien vaatteet on liimattu kiinni aina vähintään vyötäröltä; myös rintaan tuleva kangaspala/koristenauhat on joskus liimattuja pikemmin kuin ommeltuja.



Kasvonpiirteet on maalattu. Nukkien vyötäröllä olevat nauhat on liimattu kiinni, tai nauhasta riippuen, vain solmittu. Tein näille myös helminauhat kaulaan. Nukkien yläpuolella on ne langat jotka olen valinnut hiuksiksi. Itse asiassa oikeanpuoleiselle nukelle nuo eivät riittäneet, vaan jouduin käyttämään lankaa vielä kolmannesta rullasta.



Neidit kampaajalla. Tukka on tavallista ompelulankaa. Pyöritän sitä oikealla kädellä vasemman kämmenen ympärille (samoin kuin kerisi lankakerää) niin kauan kunnes saan kunnon tukon, leikkaan auki ja kampaan. Se missä järjestyksessä ja mille kohdille hiukset liimataan päähän on sitten vähän sekavampi juttu ja minulla pitkän kokeilun ja kehittelyn tulos. Liima on Erikeepperiä, ja tässä vaiheessa sen pitää aina antaa kunnolla kuivaa ennen kuin laittaa lisää hiuksia. Yhden nuken päähän menee ehkä 300-400 metriä lankaa. Lopputuloksesta tulee parempi kun käyttää kahta hieman eriväristä lankaa; hiuksista tulee elävämmän näköiset.



Siinä se sitten. Tässä on ensimmäinen neiti valmiina...



Ja toinen.




Sunako

Sitten minulla on näitä neulottuja nukkeja. Tässä pari vähän aikaisemmin tehtyä kaveria. Inspiraatio näihin tuli Coraline-elokuvan nukesta.



Ja tämmöinen otus tuli tehtyä viikonloppuna. Siitä oli tarkoitus tulla kissa mutta ei se oikein kissalta näytä. Joku Facebookissa ehdotti, että se on vampyyrikissa. Saatan vielä tehdä mekon sille, en ole päättänyt.



Milia C

Ah, vampyyrikissa!  :devil: Aika veikeä   :hbeat:
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-

Täti Monika

Upeita nukkeja, Sunako  :aplause:
En ole tullut ajatelleeksi että ompelulankaa voi käyttää hiuksiin, mutta sehän näyttää todella hyvältä ja käyttämällä useampaa kuin yhtä väriä saa tosi sävykkään ja aidon oloiset hiukset. Liimaatko sen langan ( hiuksiin) suoraan pumpulin päälle?
"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

Sunako

Jep, lanka tulee suoraan siihen pumpulin ja paperimassapallon päälle. Pumpuli ei peitä paperimassapalloa kokonaan, vain siitä reunasta, johon muuten jäisi kolo pallon ja naamaläpykän väliin.

Se miinuspuoli ompelulangassa on että sitä ei pysty kihartamaan. On käynyt mielessä että pitäisi kokeilla jotain semmoista efektilangaksi tarkoitettua neulelankaa joka olisi sopivalla tavalla säkkärä. Siitäkin vaan sitten tulisi enemmän sellainen rastamainen vaikutelma varmaankin, en ole keksinyt mitään keinoa millä saisi isoja kiharoita. Mutta pärjääpähän tässä ilmankin.


avotuli

Upeita nukkeja!

Ihan on karvakuppiaan pakko mainostaa, notta nukenhiuksen jota Barbiellakin on päässä, saa kiharrettua...

Aviksenpaja.fi ja montaakin sorttia on, varastossa parhaiten tuota omaa nylonia.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Ivla

Todella persoonallisia ja mielenkiintoisia nukkeja olet Sunako tehnyt! Hyvin mielelläni näen luomuksiasi jatkossakin - erinomainen lisä foorumille :aplause: :aplause: :aplause:

Merineiti

on kyllä hyvännäköisiä nukkeja!
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

Sunako

Lisää pieniä naamoja ja pieniä jalkoja  :D



Sunako


Sunako

Pieniä käpäliä maalattuna



Ja käpälänjatkeita ommeltuna



Ivla

Hauskaa nähdä Work In Progress - kuvia! Olet kyllä todella tuottelias :aplause:

Sunako


Merineiti

Voi bongasin just flickeristä vanhoja käsinukkejani... ovat kyllä eläimiä, mutta ehkä nää mahtuu joukkoon :)


I <3 puppets by merineiti, on Flickr

I <3 puppets by merineiti, on Flickr

Vähän harmittaa, kuvasin joskus nuorena nukkevideon "Lumikki ja seitsemän lyhytkasvuista sorminukkea" jossa olin tehnyt itse ne nuket (käsi ja sorminukkeja) ja kaikki, mutta en oo varma onko se tallessa... porukoilla pitäs käydä selaamassa läpi vanhoja VHS:siä, jos ovat edes tallessa :P Tein paljonkin videoita joskus, mutta sitten angstisena myöhäisteininä nolona lapsellisista jutuista taisin nauhottaa melkeen kaikkien päälle :/ Nyt vähän harmittaa, mutta ei voi mitään! Uusiin seikkailuihin!
Ja tekis mieli kokeilla tota Sunakon tekniikkaa, en tiedä missä päin olet, mutta ootko koskaan ajatellut pitää vaikka viikonloppukurssia nuken teosta? Vaikka jossain kansanopiston siivissä? Kiinnostaisi nukenteko, ja oma kokemus on pitkälti vaan ommelluista nukeista (äitini rakastaa mollamaijoja)
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;