OHJE: Uuden tukan laitto -ohjeita (rerooting)

Aloittaja Sebby, marraskuu 24, 2012, 02:04:37

« edellinen - seuraava »

Sebby

Antakaas vinkkejä tukanlaittoon - omia ja hyviksi havaittuja.

Sebby

avotuli

Flokkiohje: Lataa ohje (pdf -tiedosto, n.282kt)
Hiusten istutus: Lataa ohje (pdf -tiedosto, n.5,6Mt)

Aviksen Pajan ohjekötöstykset printattavassa formaatissa tuolla nuin.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

avotuli

Kysemyksiä herää aina välistä tuosta tukan tunkemisesta joten tässä maalaishenkiseen tyyliini tiivistelmää asioista:

Reiät, lisäreiät, reiätön pää, jakaukselle reikiä:
Isolla parsinneulalla oon itte tuikkinu lisäreikiä. Vanhassa tökkäimessä oli sellanen kiinni, sillä pisti ittiään poskeen välillä (tosikiva).
Uusi reikä on aina tivihimpi kuin vanha konereikä, ja voi rootata sillä solmumetodilla ihan ilman esirei'itystäkin. Helpottaa toki vaikka lyijykynällä piirretty ohut linja silloin hiusrivin sijoittamista. Tai pisterivi kuin reikiä, jota pitkin kulkea. Ompelu metodilla voi ommella myös ihan reiättömään kuulaan tukan. (Lankametodi).

Onko mahdollista saada neula kulkemaan samasta reiästä edes ja takaasin? :
Saa sen neulan samasta ulos ja sisään usko pois. Tihtailee rauhassa sisäpuolelta neulalla, ei oo kuolemaksi jos osuu viereen, vinyyli menee tukkoon jos ei aivan haulikolla ammutusti puhko, silloin repeää, mutta sen läpi näkee kuinka kaukana on kohteestaan kun vinyyli venyy ennen puhkeamista.
Mäkin osun joten osut säkin (nimin. tumpula). Roottausneula on pitkä ja paksuhko joten sillä aukee reikä hyvin. Tökkäimen neula on ohuempi ja vaatii esireiän.

Mihinkäs toi karvapuntti piisaa, noin 1/6 mittakaavassa?
Puntti piisaa ponnari- eli osapäärootaukseen puolipitkälle ei kauheen tuuhealle, 2 punttia barbielle on kasaripöheikkö puoleenselkään. Kahta alle 20gr punttia suosittelee RestoreDoll barbielle, siitä jää helposti puoli punttia käyttämättä tosin. Vähän riippuu tavoitteesta tuo määrä ja tyylistä.
Isoimmat puntit pajalla on nylatex joka piisaa ihan yksi puntti barbielle runsaaseenkin karvastoon. Mermaid tyyppinen nilkkapituinen tuuhio vaatii jo 3-4 punttia sarania.

Kysyä saa ja pitää jos on kuula mutta tekniikka hukassa. Kokeilemaan rohkeasti!
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Letizia

Kaikissa näkemissäni solmumetodiohjeissa on taidettu tehdä niin, että ensin valmistetaan joukko hännästään solmittuja suortuvia, jotka pistetään päähän sisältä ulospäin.

Minä teen kuitenkin niin, että pistän solmiamattoman suortuvan neulalla ulkoa sisälle päin, ja solmin sisälle jäävän pään vasta sitten kun suortuva on päänahan läpi. Minusta kätevämpi niin, ärsytti haroa neulalla siellä pään sisässä. Tosin tämä ei ehkä toimi jos haluaa kovin lyhyen tukan eikä halua tuhlata ainesta istuttamalla sen ensin pitkänä, koska pitää olla hieman varaa vedellä suortuvaa edestakaisin.

Täällä yks liima-aivosta toipunut kasvattaa uutta tukkaa... hitaasti.


jenniliini

Minä roottaan aina niin, että teen solmun keskelle hiusnippua ja vedän toisen puolen toisesta reiästä ja toisen toisesta, ei tuu niin "täyttä" sinne pään sisälle ja tukkaa kärsii kammata ihan kunnolla, eikä solmu tuu reiästä ulos  :smiley:

avotuli

Lainaus käyttäjältä: jenniliini - syyskuu 29, 2013, 19:42:52
Minä roottaan aina niin, että teen solmun keskelle hiusnippua ja vedän toisen puolen toisesta reiästä ja toisen toisesta, ei tuu niin "täyttä" sinne pään sisälle ja tukkaa kärsii kammata ihan kunnolla, eikä solmu tuu reiästä ulos  :smiley:

LOISTAVA IDEA  :aplause:
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Milia C

#6
Lainaus käyttäjältä: jenniliini - syyskuu 29, 2013, 19:42:52
Minä roottaan aina niin, että teen solmun keskelle hiusnippua ja vedän toisen puolen toisesta reiästä ja toisen toisesta, ei tuu niin "täyttä" sinne pään sisälle ja tukkaa kärsii kammata ihan kunnolla, eikä solmu tuu reiästä ulos  :smiley:

Siis hiusnippu kerrallaan kuitenki jonka jaat kahtia?
Tuli vaan paha mielikuva että nuken päässä on kaksi valtavaa reikää ja siitä tulee koko kaksi valtavaa tuppoa ulos... tuskin niin kuitenkaan.... :D

Mullekin on helpoin juuri Letizian kuvailemalla tavalla. Paitsi unohdan tehdä se loppullisen ristiin jaon eli jakauksen... :P Pitäs ainakin kolmea nukkea käydä läpi ja hermo män. Miksei oikein innosta roottailla.
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-

Marianne

#7
Mä teen samoin kuin Jenniliini silloin kun kaksi reikää on riittävän lähellä toisiaan. Joskus joku hiusnippu löystyy kun viereen vetää toisen hiusnipun, etenkin jakauksen kohdalla missä on tiheämpää. Joten vetelen (eli kiristän) niitä aika paljon yläkautta, jotta solmut on tiheässä kasassa pään sisällä. Mä en siedä edes sitä, että joku hius harottaa siellä pään sisällä vasten nuken kasvoja.  :rofl: Jotenkin kuvittelen että se voi näkyä läpi tietyssä valossa, vaikkei sitä koskaan tapahdu, koska nuken iho on sen verran paksua - ainakin niillä kovapäisillä FR:illä siis.  :tongue:

Multa on kysytty roottaustutoriaalia, joten varmaan teen sellaisen kunhan ehdin. Mulla on muutenkin niin erikoinen tapa rootata, että en usko kenenkään muun tekevän sitä samalla tavalla.  :chuckle:
Never take beauty for granted - for beauty does not lie upon your shell, but upon your mind and your soul.

Letizia

Lainaus käyttäjältä: Aurora - syyskuu 30, 2013, 21:56:53
Multa on kysytty roottaustutoriaalia, joten varmaan teen sellaisen kunhan ehdin. Mulla on muutenkin niin erikoinen tapa rootata, että en usko kenenkään muun tekevän sitä samalla tavalla.

No nyt ainakin odotetaan uteliaina. :D

En muuten tajua, että miten Integrityn päitä on edes mahdollista rootata, kun ne ovat niin mahdottoman kovia.

Hyvä idea tosiaan tuo kaksi kärpästä samalla solmulla -tekniikka!

jenniliini

Tässäpä pikaisesti hutaistu ohje, miten minä roottaan  :smiley:. Helppoa ja nopeaa!

Pää, neula ja hiusnippu, jossa solmu (minä teen kaksi solmua) keskellä...


Laita neula reiästä ja sitten hiustuppo neulan reiästä. Minä laitan neulan joskus yläpuolelta, peräpää edellä, koska sillain on helpompi...


Vedä hiusnipun toinen puoli läpi (kiristä nykäisemällä)...


... ja sitten toinen puoli viereisestä reiästä


Valmis  :smiley:

avotuli

Sain viimein AviksenPajan oman reroot tökkäimen tuotantoon asti. Jalostin Dollyn tökkäimen lähituotteeksi... Siellä niitä on, Pajan kaupassa nyt muutama.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

karrieerik

 :Look_Up: Oli pakko tilata saman tien tuollainen, minun on pitänyt kylläkin valmistaa oma tökkäin mutta en ole saanut aikaiseksi... ::)

Nata

Tekeeks kukaan karhunlankatekniikalla? Täällä tais joskus semmonenkin ohje olla, vai mistä lie mä sen aikoinaan keksin... Tuolla on toi eka harjoituslady ollut varmaan sen pari vuotta keskeneräisenä ja nyt vois olla inspistä jatkaa sitä, mutta ensimmäinen ongelma on tuon langan kanssa (joo'o, haluaisin jatkaa lankatekniikalla  ::) ), että se pitäs saada pääteltyä kun se loppuu kesken... Miten hitossa sen saa pääteltyä pään sisälle...?
"Light up the darkness"
* Bob Marley

avotuli

#13
 :Look_Up: Nata, mulla on langalla tehtävä kesken (ollut jo tovin tosin). Teen kaikilla tyyleillä kun pitää kokeilla... Mä päättelen pään pintaan ristiin ommellen. Sinne se jää tukan alle. Kai voisi painaa pehmeepäisellä ainakin pään silleen littiin että kallon sisäpinta näkyy kaulanaukosta ja päättelee sinne solmulla?

Kuis muut tän tekee, langalla roottaavia on porukas mää tiiän  :wink:

Pajan reseptissä on myös lankametodi.

Lainaus käyttäjältä: avotuli - marraskuu 25, 2012, 22:04:57
Flokkiohje: Lataa ohje (pdf -tiedosto, n.282kt)
Hiusten istutus: Lataa ohje (pdf -tiedosto, n.5,6Mt)

Aviksen Pajan ohjekötöstykset printattavassa formaatissa tuolla nuin.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

kitecat

Mä teen lankaamalla ja täällä oli muistaaksein mun laittama ohjekin joskus. Lankaamalla oon huomannu, että menee kaikkein vähiten tukkakuitua haaskoon.
Miksi olla vaikea,
kun vähällä vaivalla
voi olla täysin mahdoton?
                - Seinäkirjoitus-