Haljenneiden nuppikaulojen korjaus

Aloittaja Nutti, huhtikuu 11, 2016, 13:17:43

« edellinen - seuraava »

Nutti

Mulla on muutamia kasarin lopun / ysärin alun Skippereitä, joilla on kaula haljennut niin, että pää ja kaulanuppi ovat irronneet (kuten kuvastakin näkyy) . Toisilta on se nuppikin kadonnut. Oon pohtinut, miten ne sais korjattua. Jostain keskustelusta luin pienoismalliliimasta ja sitä oonkin jo ostanut (Humbrol), mutten ole vielä kokeillut sitä, kun en uskalla lähteä ujuttamaan nuppeja paikoilleen ettei kaulat hajoaisi lisää, jonka lisäksi mietin, saako kaulan liimattua niin, että nuppi edelleen liikkuisi.

Sitten ne jo nupittomat. Jennijee taisi miitissä mainita korvanneensa nupin joskun ruuvilla. Kävin ruuveja jo hypistelemässä, mutten ostanut vielä yhtään. Millä liimalla ruuvi ois järkevää kiinnittää?

Olisko vinkkejä?  :smiley:

Milia C

Rikkinäisiin kauloihin ja kadonneisiin tappehin voisi toimia magneetit.
Jos enkku sujuu mutta kuvatkin jo kertoo pointin:

http://corsetkitten.com/blog/archives/7102
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-

Adalmina

Mä oon muistaakseni joskus laittanu ukolle tehtäväksi pistää ruuvi katkenneet nupin tilalle ja porakoneella se muistaakseni sen sinne taiteili. Kyllä se mun muistin mukaan liikkui, tosin ruuvin pää olis saanu olla vähän isompi. Täytyy joskus katsoa ja kaivella se kuvaan tuolta kätköistä  ;)

DarkJedi

Minä olen jossain nukketuunausjutussa nähnyt ruuvin sijasta käytettävän muovista holkkia joita tulee ruuvien mukana. Niitä, jotka on tarkoitettu kipsilevyseiniin ruuvien kanssa. Sopivan paksuinen oli katkaistu sopivan pituiseksi. Jutun mukaan pysyy ilman liimaa. Sivun kirjanmerkki valitettavasti on hukkunut.

Nutti

Jes, hyviä vinkkejä!  :peukku: Pikkutyypeillä taitaa sittenkin olla toivoa päittensä kanssa.

Nata

Lainaus käyttäjältä: DarkJedi - huhtikuu 11, 2016, 18:50:04
Minä olen jossain nukketuunausjutussa nähnyt ruuvin sijasta käytettävän muovista holkkia joita tulee ruuvien mukana. Niitä, jotka on tarkoitettu kipsilevyseiniin ruuvien kanssa. Sopivan paksuinen oli katkaistu sopivan pituiseksi. Jutun mukaan pysyy ilman liimaa. Sivun kirjanmerkki valitettavasti on hukkunut.

Tää nyt ainakin olis kokeilemisen arvoinen juttu kun tässä ei mitään tuhoakaan pääse syntymään, paitsi korkeintaan sille tulpalle. Mainiota! Jospa minäkin saisin yhden murheenkryynini korjattua.  :aplause:
"Light up the darkness"
* Bob Marley

avotuli

Mä korvasin permanenttipapiljotin pätkällä (keltainen, pienin) silkstonen kaulatapin...


Olen joskus avannut hartiasaumat ja ujuttanut uuden kaulatapin lenkin kaulan aukossa olevaan tappiin ja liimannut hartiat kiinni. Ihan hirveä työmaa. Humbrolin sulattavalla pienoismalliliimalla liimasin, sillä olen liimannut myös murtuneiden kaulojen palasia takaisin.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Illuusia

Kiitos Humbrol-liima -vinkistä! Sitä löytyy kotoa, mutta ei ole tietääkseni käytetty vielä nukkeihin.

Meillä on korjattu paljon nukkejen raajoja ja pää- ja kaulavammoja eri tavoin. Karvalakkimallin korjauksessa otetaan pala beigeä huonekalutulppaa - ja ei mitään puheita hyvästä värimatchistä... Veistellään sopiva pala ja liimataan paikalleen niin, että mahdollinen nuppiosa tulee oikealle paikalleen. NuppipääDaisyn pienimmästä kaula-aukosta sen nupin onkiminen pihdeillä on kärsivällisyyttä vaativa ponnistus.

Hienompi korjaus meillä tehdään polymorf-muovilla. Se on käsin tai muotilla muotoiltavaa muovia. Nyt kun tuossa on aika hankalia kaulatapauksia korjauspinossa, mieleen tuli hankkia sopivaa pigmenttiä, jolla tuota polymorfia voi värjätä. Mä en ole täällä se teknikko, mutta mieheni pitää pientä nukkekorjaamoa :)

Tässä pari kuvaa yhdestä Daisyn korjauksesta. Tämä on vanha kuva ja en millään muista, mikä tuo valkoinen pallopäinen osa on. Se oli oivallinen nuppi Daisylle. Tunnistaisiko joku, mikä se on? Meillä on korjaustarvikelaatikko, jonne heitetään ties mitä osasia vastaisen varalle, joten sieltä tämänkin on.





Nutti

Lainaus käyttäjältä: avotuli - huhtikuu 13, 2016, 23:09:26
Olen joskus avannut hartiasaumat ja ujuttanut uuden kaulatapin lenkin kaulan aukossa olevaan tappiin ja liimannut hartiat kiinni. Ihan hirveä työmaa. Humbrolin sulattavalla pienoismalliliimalla liimasin, sillä olen liimannut myös murtuneiden kaulojen palasia takaisin.

Poikaystäväni ehdotti kans tota hartiasaumojen avaamista, mutta mua jännittää niin paljon Skippereitten puolesta, etten oo antanut sen kokeilla, vaikka onkin näprääjä itekin ja auttanut mua jo parin pään irrottamisessa, kun en ite saanut niitä irti.

Kiitos taas uusista vinekistä!  :dance-to-the-groooowe:

avotuli

Ja sit tohon vinyyliin eli päähän Mimosan ohjeella vinyyliliimaa! Oliskos ollut Casco.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Illuusia

Nutti, siitä vaan hartiasaumat auki - joillakin ne aukeavat ihan itsestäänkin :D Alla havainnekuva :smiley: Toki se kaulan yläosa on hirmu herkkä, mutta hiljaa hivuttamalla...

Ja avotuli, kiitos vinyyliliimavinkistä - erinomaista! Minulla on yksi tosi pahasti haljennut Daisy eli joku on joskus aivan käsittämättömällä tavalla tunkenut pään isomman pallon omaavaan vartaloon ja Daisyn vinyyli on haljennut neljästä kohdasta! Pää on vielä kovinta mahdollista mallia, joten käsivoimatkaan eivät oikein riitä, kun sitä yrittää puristaa entiseen asentoon. Vuosikymmeniä ollut noin. Pää on myös kaikkein pienin Daisyn pää, johon olen törmännyt. Tässä tämä:





Erityisen näköinen verrattuna moniin muihin Daisyihini, joten korjaan - sitä en tiedä, mikä ihmepuristin pystyy tuohon :)

Tässä potilas ja avaus :smiley: