Mikä mittakaava?

Aloittaja Alitsa, tammikuu 12, 2015, 18:04:38

« edellinen - seuraava »

Alitsa

Auttakaa, oi kaikkitietävät nukkeilijat!

Eikös se ole niin, että  :barbie: on mittakaavaa 1/12? Mikähän sitten mahtaisi olla tämä Dinah Mite (kuvassa minimeen kanssa). Kun ihastuin ikihyviksi nivellettyyn action-typykkään ja sille jos tekisi nukketaloa sun muuta, niin ei olisi mikään mahdoton tilasieppo.

Kun ei tuo ihan mikään lundby-kokoinen nukkekaan ole, pituutta on arviolta semmoiset 12-15 senttiä.



Kiitos jo etukäteen! Ja jos tää meni väärään ketjuun, niin joku viisas saa siirtää sen oikealle paikalleen.
We Girls can do anything!

Satumaa

#1
Barbie on itseasiassa mittakaavaa 1:6, ja nukkekoti 1:12. Tuon täytyy olla jotain siltä väliltä... olisko 1:8 mahdollisesti??

Muoks. Huomasin nyt tuon pituuden... eli täytyis sen olla varmaan 1:10 ainakin...

mutta onko se vaan 15cm pitkä? Näyttäis suhteessa Barbieen että vois olla pidempikin..
sometimes being invisible has it's advantage

DarkJedi

Barbie on kokoa 1:6. Lundbynukkekotikoko on muistaakseni 1:18. Monet "aikuisten" nukkekodit ja niiden tarvikkeet on kokoa 1:12. Olisiko tälle 1:10 aika lähelle?

Minea

Barbien mittakaava on 1:6 (ns. play scale -mittakaava) eikä 1:12. Eli koska hän on nukkena 29 - 30 cm pitkä olisi hän oikeana ihmisenä kuusi kertaa tuo määrä eli 1740 - 1800 mm pitkä. Arvioit itse tuon Dinah Mite-nukkesi pituuden 12 - 15 senttiseksi, mutta minusta hän näyttäisi olevan lähempänä 20 senttiä (200 mm), koska hän yltää Barbien rintojen tasolle. Jos ajatellaan, että Dinah Mite olisi oikeana aikuisena ihmisenä (minusta hän ei näytä lapsinukelta, mutta toisaalta kävisi teinistä) 1800 mm pitkä, niin jaetaan 1800 mm 200 mm:llä, ja saadaan tulokseksi 9. Tällöin olisi Dinah Mite- nukkesi mittakaava 1:9.

Alitsa

Dinahilla on aika tuuhea tukka, joten kuva on vähän harha (ja huono). Mittailin tässä, niin ilman tukkaa Dinah ulottuu  :barbie:-mittaista vyötärölle. Aika lailla aikuisten nukkekotien mittakaavassa mennään. Luulen, että 1:12 saattaisi olla melko sopiva.

Mutta jos Dinah onkin sitten 1:10 tai 1:9, niin mistä ihmeestä löytäisin kalusteita? Ideoita mahdollisista ostopaikoista?  :smiley:
We Girls can do anything!

avotuli

IKEA on 1/8 lähinnä. Barbien kalusteista osa on ihan sakean kokoisia, kans alamittaa ja sopisi jopa Dinahille...
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Satumaa

Joo samaa mieltä Aviksen kanssa, että (suurikin) osa Barbien kalusteista on liian pieniä suhteessa, joten kävisi oikeaoppisesti Dinahillesi.
Myös ihan nukkekotiliikkeestä (Tampereellakin joku oli, joskin lopetti kait jo... mutta löytynee netistäkin ja muualta) oon ostanu ihan Barbiellekin tavaraa. Siellä oli tää pulpettikin, jonka jonku tänne silloin kuvasi, jonka jälkeen hain sellaisen. Ja niillä oli isommallekin nukelle. Eli noista ns. nukkekotiliikkeistä löytyy muillekin nukeille sopivia kokoja jo valmiiksi,tai ainakin soveltaen.
Muutoin ostin ite sieltä vaan tavaraa, en muita huonekaluja.
Mutta tosiaan jo 1:12 ja varsinkin 1:18 tavarat menisi tosi pieneen mittaluokkaan askarrella/leikkiä, niin siksi varmaan näiden mittaisille nukeille tehdään todellisuudessa isommalla skaalalla. Siitäkin joku täällä joskus taannoin valisti.
sometimes being invisible has it's advantage

Alitsa

Joo, mulla oli Nukkelan loppuunmyynnistä Barbie-kokoinen pulpetti, jonka tuossa juuri myin. Olisinpa ostanut sen "Kelly"-kokoisenkin, mutta silloin minulla ei ollut vielä Dinahia.  :naamakämmen:

Ehkäpä Daisy voisi melkein mennä samaan kokoon, vaikka jonkin verran Dinahia isompi onkin.
We Girls can do anything!

Satumaa

#8
No se olitkin juuri sinä, Alitsa, joka sen pulpetin vinkkasi!  :blush:

Tuli googlattua tämä nukkekotikauppa (VALTAVASTI minitavaraa!! :shock:) ja menin sitten sortuun tilaukseen... :naamakämmen: Yritin zuumailla kokoja, ja katsotaan mitä sieltä nyt tulee, sopiiko Barbie-kokoon.  ::)

Ei pitäis ees ettiä tommosia paikkoja, olemattomalla taloudellisella tilanteellaan...  :head-to-the-wall:  :blush:
sometimes being invisible has it's advantage

Alitsa

Juu, minä hain pulpetin ja hieno se on. Minime vain ei tarvitse sitä, kun en itsekään opiskele. Säilytin puistonpenkin ja joitakin juomapulloja. Eikai se vain mene niin, että mitä Minime edellä, sitä Alitsa perässä?!?  :rofl:
We Girls can do anything!

Satumaa

Heh, toivottavasti ei!  :rofl:
sometimes being invisible has it's advantage

Milia C

Ai kauhia! Toivottavasti ei  :rofl:
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-