Tahmeat jalat

Aloittaja kettujasusi, syyskuu 03, 2013, 13:11:01

« edellinen - seuraava »

kettujasusi

Kahdella minun vanhalla rockersilla (diva ja dee-dee) olivat jalat menneet säilytyksessä tahmeiksi ja niissä oli läikkiä. Päät ja muu kroppa ok. Ajattelin että se on jotain hometta ja niissä on joku valmistusvirhe kun muut nuket olivat ok. Nyt tyttö sai tätinsä vanhan aerobic barbien ja sillä on samalla tavalla tahmeat jalat. Mistä tuo johtuu ja onko sille mitään tehtävissä? Pystyykö jalat vaihtamaan? Dee-dee (oliko tämä sen tumman nimi?) sai uuden kropan, mutta toisille pitäisi jotain keksiä.

Milli

Mie en tiedä muuta, kuin että tahmajalat on tyypillinen vaiva tietyn ainakauden ikääntyneille nukkerouville. Joskus oli kikkoja esillä, millä tahmaa saisi pois.

Miutakin kyllä kiinnostaisi, sillä yksi tahmajalkainen kasari löytyisi meiltäkin. ;)
"From the deepest desires often come the deadliest hate." Socrates

"Jos olisin nuorempi, laihempi, lyhyempi, kauniimpi ja osaisin pitää suuni kiinni, en olisi enää minä." - Tove Idström

Milli

#2
Tässä linkissä ilmiön taustaa englanniksi: http://www.dollstuff.net/diary/200903291

Tässä toiselta sivulta löytämäni ohje, tahmajaloille ei kai oikein voi talkkia kummempaa tehdä ja sekään ei ole kestävä ratkaisu:

LainaaSpots/ Stickness on Legs - Mattel had major issues in the mid to late 1980's where legs developed white or green spots. These marks do not come off. Jewel Secrets Whitney often develops the spots. In later years, many collector dolls have developed sticky legs. This stickiness can ruin clothing. It can be treated periodically with baby powder but will return. For this reason, some collectors have swapped the original body for a safe body.
http://www.centralcarolinafashiondollclub.com/tips-for-collectors.php
"From the deepest desires often come the deadliest hate." Socrates

"Jos olisin nuorempi, laihempi, lyhyempi, kauniimpi ja osaisin pitää suuni kiinni, en olisi enää minä." - Tove Idström

Milli

Pelkkiä jalkoja en lähtisi vaihtamaan, jo lapsuudesta muistan, että se oli korjaamaton virhe (ne ruuviviritykset  ::)).
Kuten tuossa lainauksessani mainitaan, niin koko kropan vaihto on ainoa varma keino. Toisaalta miusta tahmajalat on tietyn aikakauden nukkejen erityispiirre ja en usko sen ainakaan ilmiön tuntevia keräilijöitä haittaavan.
"From the deepest desires often come the deadliest hate." Socrates

"Jos olisin nuorempi, laihempi, lyhyempi, kauniimpi ja osaisin pitää suuni kiinni, en olisi enää minä." - Tove Idström

kettujasusi

Kiitos. Oli mielenkiintoinen artikkeli. Nyt iskee vainoharhaisuus että voiko lasten ollenkaan antaa leikkiä vanhoilla nukeilla :blaah: Punapää rockers ilmeisesti lähtee roskiin. Ei kait kukaan voi haluta läikikästä tahmajalkaa? Tukkakin on aika huono.

Milli

Pää talteen! Tukan saa aina korjattua, vinkkejä saa foorumilta.  :smiley:
"From the deepest desires often come the deadliest hate." Socrates

"Jos olisin nuorempi, laihempi, lyhyempi, kauniimpi ja osaisin pitää suuni kiinni, en olisi enää minä." - Tove Idström

Aliisa

Luin tämän ketjun vasta nyt.

Lainaus käyttäjältä: kettujasusi - syyskuu 03, 2013, 23:22:35
Punapää rockers ilmeisesti lähtee roskiin. Ei kait kukaan voi haluta läikikästä tahmajalkaa?

En suosittele heittämään juuri mitään roskiin. Toisen roska on toisen aarre - ehdottomasti myös nukeissa.

Itse olen puhdistanut tahmajalkoja kynsilakanpoistoaineella. En tosin tiedä, onko vaikutus pitkäkestoinen. Ja kasvoihin sitä ei saa käyttää, koska muuten lähtee maalit.

Oon huomannut jopa kerran belly button -kropalla tahmajalkaisuutta. :shock: Ja yhdellä vanhalla lapsuuteni Kenillä oli tahmainen pää, ihan kuin hikoilisi hiuksia myöten. Alkoholilla lähtee päästä tahmaisuus pois.

Tahmajalkaisuus on inhottavaa, kun siihen tarttuu pöly ja irtokarva. Se puhdistaminen on ihan kuin ajelisi nukelta reisistä karvat pois. :D

whitney

Kiitos Aliisa, täytyykin koittaa tuota kynsilakanpoistoainetta. Läikkiin se ei varmaankaan auta, mutta tahman jos poistaisi.

Xara

Minunkin lapsuuden nukeistani eräällä on tahmaiset jalat, ja olenkin jo lapsena laittanut sille sukkahousut, ettei se inha tahma tartu joka paikkaan. Olisi kiva tietää, että auttaako tuo kynsilakanpoistoaineella käsitteleminen pysyvästi vai vain hetken, vai esim. todella pitkän aikaa.

Monet vanhat pehmeää muovia olevat lelut tuntuvat kärsivän erilaisista muovin rapautumisista... Poneillakin esiintyy ponisyöpänä tunnettuja pilkkuja, ja ainakin Lady Lovely Locks -nukkejen jalat menevät todella usein inhan pilkullisiksi. Ei ne läikät kyllä vielä mitään, mutta tuo tahmeus on mielestäni todella vastenmielistä. :blaah: Olisikin kiva, jos tuo Aliisan vinkki auttaisi myös minun lapsuuden nukkeani. Pitää kokeilla joku kerta!

avotuli

Käsitiskiaine ja vauvatalkki. Ei vie syöpää koska se on vika vinyylissä mutta paikkaa tahmaa.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Aliisa

En ole lukenut tätä ketjua pitkään aikaan, mutta kävin hipelöimässä sitä Keniä, jonka pää sai alkoholikäsittelyä viime syksynä. Ei ollut hiki tullut takaisin. Eli ainakin se toimi. :peukku: Se siis on ihan vaan kirkasta 80% alkoholia. Kynsilakanpoistoaineesta ei ole vielä testiä sillä en enää muista, mihin nukkeen sitä viime syksynä kokeilin. Äsken kuitenkin koetin vielä vahvempaa kynsilakanpoistoainetta, jossa on asetoonia (huom, asetoonia sisältävää ei suositella mihinkään nukkeputsaukseen). Ei tehonnut BB-vartalon tahmaisuuteen. Mutta onneksi mulla on vain yksi tahmainen BB-vartalo ja se on ainut kasariajan jälkeinen nukke, jolla olen tahmaisuutta huomannut. Mutta sillä on ohuet sukkahousut, niin ei haittaa tahmaisuus.

Adalia

Nyt on tnt-kroppainen kasari/ysärinukke, aa-sävy, jonka koivet ovat tahmaiset ja täynnä vihreänharmaita läikkiä!  :neurotic:

Selän leima Mattel inc 1966

Mitä tehdä?
Life in plastic
It's fantastic!

tokkopahka

Fairya ja talkkia minkä jälkeen pitkä hame päälle  ::) Se on melko yleistä osalla sen kauden nukeista
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

Milo

Mä törmäsin ekan kerran nyt tahmajalkaan. Timeless Treasures Cher 2000-luvun alusta paljasti karmaisevan yllätyksen hameensa alta!  ::)
Sen jalat on hikoilleet ja sitä töhkää oli koko raajojen pituudelta, tosin ei ihan hirveesti. Pistin sen nyt kylpyyn alustavasti. Onko löytynyt uusia hoitokeinoja tai todettu joku parhaimmaksi sitten viime keskusteluiden? Tuosta on kumminkin useampi vuosi aikaa kun tätä keskustelua on viimeksi kunnolla käyty.
Mietin jo kropankin vaihtoa (kellään myytävänä?!) mutta katotaan ensin miten tuo kylvetys auttaa...
Ajattele suuria, mutta nauti pienistä.

tokkopahka

Jalkojen tahmaisuus on osa muovin ikääntymistä ja se on peruttamaton. En ole kuullut että joku olisi keksinnyt jotain uuttaa  :eieieiei:
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..