Kysymyksiä Barbeista - Kysy ihan mitä vaan

Aloittaja Aliisa, marraskuu 25, 2012, 01:11:33

« edellinen - seuraava »

Vivi

 :Look_Up: Alice jo esittikin todella hyvän yhteenvedon asiasta!  :Look_Up: Olen ymmärtänyt, että ainakin osa noista Ebaylla myynnissä olevista päistä on juurikin aasialaisten OOAK(one of a kind)-artistien ja keräilijöiden tekemiä. Monet heistä promoavat tuotteitaan mm. Facebookin nukkeryhmissä. Mutta eipä se tosiaan pahaa tee, että asioita miettii välillä syvällisemmin.
Esimerkiksi ne toisessa ketjussa mainitut Ghost-tuolit on suoraan hongkongilaiselta myyjältä ostettuna edullisemmat, mutta hinta pompsahtaa yli 10 dollaria, kun ostat ne amerikkalaisen diilerin kautta. Näinhän se menee...
If it makes you happy...

avotuli

Hyvin purettu tuo hinta, Alice.

Yrittäjän näkökulmasta vielä se, että Suomessa kustannuksia nostaa mm. rahti, joka on kolminkertainen keski-Eurooppaan verrattuna kun Kiinasta tuot, ja ALV, puhumattakaan sivukuluista kuten varastointi.

Noista OOAK päistä ei kaikki olleet Mattelin päitä kun Ebayssa kahtelin. Sekin selittää hintaa. Ja ties vaikka tosiaan nillä ois suora reitti Mattelin roskalavaan josta saa hutiskriinattuja päitä ilmaseksi  :tongue:

Jos ei ole muuta työtä tuolla voi ruokkia isonkin perheen.
Elinkustannukset ovat vähäisemmät Aasiassa kuin täällä.

Lapsityövoimassa on kääntöpuolikin. Yksi lapsi voi olla ns. perheenpää, jos isä / äiti tai molemmat ovat poistuneet porukasta, ja tämä yksi ainoa voi elättää koko sakin mattoja sitomalla tai vaatetehtaassa. Se on parempi kuin prostituutio. En puolusta lapsityötä, tuon vain peilin toista puolta esiin.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

whitney

Kiitos hyvästä pohdinnasta Alice! Oli oikein hyvää pohdintaa ja ajattelemisen aihetta.

Olen Aviksen kanssa samaa mieltä siitä, että vaikka ei missään tapauksessa ole oikein että lapset tekevät työtä, parempi on että lapset työskentelevät tehtaassa kuin että joutuvat myymään itseään  ::) Juuri luin kauhean uutisen, että kambozdassa äidit myyvät omia tyttäriään saadakseen perheelle elannon  :gonna-cry: Ei silti lasten työskentely tehtaasakaan ole oikein.

"Niin...  jos hinta hirveästi arveluttaa, niin ainahan voi Paypalilla lähettää lisää rahaa myyjälle."
Tässäpä se ongelma juuri piileekin, kyllä mielelläni maksaisin noin hienosta työstä enemmänkin, mutta pahimmassa tapauksessa se tietää vain ihmiskauppaajan taskuun enemmän rahaa, eikä alkuperäisen työn tekijälle jää senttiäkään käteen.

whitney

Minä tein nyt sitten niin että kysyin myyjältä suoraan, en tietenkään sitä että onko hän ihmiskauppaaja, vaan että tekeekö hän päät itse ja saako hän tarpeeksi suuren korvauksen tekemästään työstä. Saa nähdä miten käy :)

avotuli

Lainaus käyttäjältä: whitney - joulukuu 27, 2013, 15:35:52
"Niin...  jos hinta hirveästi arveluttaa, niin ainahan voi Paypalilla lähettää lisää rahaa myyjälle."
Tässäpä se ongelma juuri piileekin, kyllä mielelläni maksaisin noin hienosta työstä enemmänkin, mutta pahimmassa tapauksessa se tietää vain ihmiskauppaajan taskuun enemmän rahaa, eikä alkuperäisen työn tekijälle jää senttiäkään käteen.

Ja saattaa tuoda ylim. kustannuksia myös saajalle ja antajalle. PayPal ottaa iloosesti välistä sekin. Paree kun ei sekaannu. Ei joudu itsekään sitten kohteeksi tai ryöstetyksi.

Lainaus käyttäjältä: whitney - joulukuu 27, 2013, 15:48:42
Minä tein nyt sitten niin että kysyin myyjältä suoraan, en tietenkään sitä että onko hän ihmiskauppaaja, vaan että tekeekö hän päät itse ja saako hän tarpeeksi suuren korvauksen tekemästään työstä. Saa nähdä miten käy :)

Ootamme kaikki täällä vastausta!
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Aliisa

Itsekin olen joskus tuota eettisyyttä vähän miettinyt. Jotkut aasialaiset myyvät nukkejen vaatteita aivan hurjaan "pilkkahintaan" ja oon sitten miettinyt, ostanko vai en. Toistaiseksi en ole vielä nukeille ostanut. Kerran ostin itselleni housut, joiden hinta oli just joku pari euroa ja vitosen postikulut (kirjeenä) päälle. Tuli vähän kyllä semmonen olo, että näinköhän on joku pikkutyttö ne tehnyt. Mutta Alicen kirjoituksessa oli hyvä pointti, tosiaan saattaa olla, että se mikä on pikkuraha meille, voi olla iso raha toisille.

whitney

No niin, olen saanut vastauksen myyjiltä (kaksi nimimerkkiä thaimaasta myi siis samantyylisiä kampauspäitä, joten kysyin samaa asiaa molemmilta). Toinen vastasi, että kampauspäät ovat hänen ja hänen perheensä tekemiä. Hinta-asiaan hän ei ottanut kantaa. Toinen myyjä sanoi tekevänsä päät itse, ja totesi, että Thaimaassa voi ostaa lounaan jo 1 dollarilla.

Tietenkään en voi edelleenkään tietää huijaavatko myyjät, mutta halpa hinta voisi selittyä kyllä sillä, että thaimaassa on niin edullinen hintataso. En tiedä paljonko postien jälkeen jää käteen mutta googlettamalla sain sellaisia tuloksia että thaimaasta postittaminen olisi jopa halvempaa kuin Suomen sisäinen posti, jostain löysin lukeman 4dollaria. En siis tiedä mitä se on näiden päiden kohdalla.

Halvalla nuo päät silti menee mutta ehkä näiden tietojen jälkeen saatan uskaltaa tilata pari päätä :) Voi olla että konsultoin vielä thaimaassa asuvaa suomalaista vanhaa opiskelukaveriani.

Milia C

Onko Countess Dracula Barbie miten kalpea? Varmaan vetää vertoja haamulle ja toiselle vampyyrille?
"I reject your reality and substitute it for my own"
-Adam Savage-

Siama

Aasian hintataso on alhainen meihin verrattuna. Turistirysäkohteissa hinnat on likimain länsimaalaista luokkaa, mutta kun menee syrjäisimmille seuduille, niin jopas muuttuu ääni kelloissa..
Clear-Lanilla on ( ainakin oli ) kaksi eri sivustoa, joista toisella möi tuotteitaan länsimaalaisillle hinnotelluin tasoin ( kalliimmalla ) ja toisella kiinalaisille sopivalla summalla. Clear-Lan EI ole kallis edelleenkään!!!! Mutta siihen toiseen tasoon nähden muutamien asujen yhteishinnalla olisi saanut aimokasan kuteita..

Mutta kuten sanoin, ero on hurja siellä! Olin yhden joulun Beijingissä.. Turistien suosimissa paikoissa ruoka oli suht hintavaa, halvempaa kuin täällä rafloissa, mutta jos osasi mennä oikeisiin paikkoihin, samalla hinnalla sai tyyliin viikon safkat...
Huurto, siä muovasit minut talviyöstä. Veistit kuurasta ja jäästä, valelit avannon veellä ja kovetit hyisellä viimalla.

- Siama -

Adalmina

Lainaus käyttäjältä: whitney - joulukuu 29, 2013, 22:27:58
Toinen myyjä sanoi tekevänsä päät itse, ja totesi, että Thaimaassa voi ostaa lounaan jo 1 dollarilla.


No tostahan voi vähän suoristellen kääntää mitä se saa päästä. Jos täälä lounas maksaa siinä 9e ja jos siihen pään postitukseen menee se 4$ ja mitä menee sitten ebaylle  :whaddado: mutta jos sille jää päästä vaikka se 8$ käteen niin käännettynä suomen hintatason lounaaseen sille jäis käteen 72e päästä .
Tää on tätä naisen lokiikkaa  ;)
Joten osta huoletta!  :peukku:

whitney

PÄÄasiaa vielä.
Thaimaassa asuva kaverini kertoi, että Thaimaassa alin päiväpalkka  6-7e luokkaa ja kaikki laittomat työntekijät eivät saa sitäkään. Hänen mielestään uskallan tilata päät, joskaan niiden laadusta ei voi olla varma. Hän varmisti vielä tuon lounasjutun pitävän paikkansa, jos ostaa lounaan katukeittiöstä.

Xelha

Hyvä whitney, että sait asiaan selvyyttä.  :hug: Minunkin käsittääkseni yleensä Aasiassa hintataso on paljon matalampi kuin Suomessa, suurkaupungeissa toki vuokrat voivat olla aivan hirveitä. Isäni asuu Hongkongissa, jossa keskivertopalkka on noin 1000 euroa kun taas Manner-Kiinassa se on noin 300 euroa. Filippiineillä ja lähiympäristössä se on taas kuulemma noin 30 euroa (tai helpereiden palkka ainakin)... Tämän takia Filippiineiltä ja muualta lähimaista tulee paljon helpereitä Hongkongiin töihin ja lähettävät sitten sieltä palkastaan rahaa kotiin perheelle. Kotitöitä tekevä helperi saa noin kymmenkertaisen palkan Hongkongissa työskennellessään, sekä majoituksen perheen luota ja ruoan. Hongkongissa tosin ei ole verotusta käytännössä ollenkaan, jonka takia Hongkongista ostetusta nukesta yms. ei kannata maksaa itseään ihan kipeäksi.  :D Harmittelen tätä, kun monesti keräilemiäni Azonen nukkeja myydään Hongkongissa, mutta ihan ryöstöhinnoilla.  :eieieiei: Ne saa suoraan Japanista edullisemmin (harmittavan harvoin edullisesti tosin).

Minä mietin tällaista, siitä saattaa olla ketju tai aihe jo jossain, mutta... Sain kaksi vintagenukkea ja ajattelin alkaa kunnostamaan niitä. Ne ovat nyt melko hurjan näköisiä.  :rofl: Minulla ei ole suunnitelmissa myydä niitä (eivät tässä kunnossa taida olla kovin arvokkaita muutenkaan, hehe, enemmänkin tunnearvoa) mutta haluaisin vain tiedustella, että jos maalaan tälle Skipperille uudet alkuperäisen tyyppiset kasvot uudelleen, laskeeko se nuken arvoa entisestään? Midge tarvitsee vain nuo räpsyttimet ja kulmakarvat pois sekä huulien ja kulmakarvojen maalauksen onneksi.  :D




avotuli

Voit huoletta avata uuden ketjun kunnostukselle! Entisöinti tai tuunaus ei näiden arvoa laske. Ovat aika yleisiä sortiltaan. Ripsien poisto voi vaatia urakan... ja kärsivällisyyttä. Saippuapesu ihan ekaksi.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Adalia

 :Look_Up: Aurora on korjaillut parin vintage Midgeni nassuja, minusta niiden arvo on vain kasvanut sen myötä :) Onnea vintageista  :deal:
Life in plastic
It's fantastic!

Xara

Nuo ovat sen verran hurjan näköiset, että jos maalaa uudet, nätimmät naamat tilalle, niin arvo ihan varmasti ainoastaan nousee. :smiley: