Kaavoja ommeltaviin vaatteisiin

Aloittaja Vivi, joulukuu 29, 2012, 12:05:33

« edellinen - seuraava »

DarkJedi

Vanhoissa Suuri Käsityö- lehdissä on sellaisia useitakin, minulla on noita lehtiä arkistojen kätköissä jemma nimisessä piilossa...  :-\ 90- luvun lehtiä muistaakseni.

avotuli

Lainaus käyttäjältä: DarkJedi - helmikuu 13, 2014, 18:05:01
Vanhoissa Suuri Käsityö- lehdissä on sellaisia useitakin, minulla on noita lehtiä arkistojen kätköissä jemma nimisessä piilossa...  :-\ 90- luvun lehtiä muistaakseni.

LainaaOmpelusohjeita, varsin muokkauskelpoisia kaavoja tällaselle perustumpelolle, joka ei kaavoita eikä osaa kuin peruskötöstelyt, on Suuren Käsityökerhon kaavat, nummeroissa 10 / 1991 ja 6-7 / 2002 on kaavoja ainakin! Kirjastoista löytyy... mulla on noi lehdet ja voin kopioidakin tarpeeseen postikuluja vastaan.

Ja siitä Ompele Barbien puvusto kirjasta saa tehtyä kans. Kirjasto on hyvä...
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Merineiti

Tässä hyvin yksinkertaistetut kaavat haaremihousuihin ja lepakkohihapaitaan, toimii missä koossa vain... Barbielle pitää vain olla todella laskeutuva, ohut kangas, että näyttää hyvältä, itse käytin sellaista ohkaista, löysää "vauvanvaate" neulosta ja kapeajuovaista resoria lahkeensuihin ja vyötärölle..

(Kuosittelu kirjasta kopioitu)
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

avotuli

Mainio ohje kiitos! Tuostahan voisi Hammerbyysien lisäksi tehdä hetaleesta haaremihousut arabibeibille!

(anteeksi värikäs verbaliikkani)
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Louhi

Vaikuttaa sen verran yksinkertaiselta, että tämä voisi minulta itsenäisestikin onnistua.

Jussi

Itse oon tehny vinon pinon suuri käsityö-lehti löytöjä kirpparilta, näissä numeroissa on ainakin vaatteita  :barbie::lle, Kenille ja Skipperille.
10/87
10/90
10/91
11/94
10/95
12/96

DarkJedi

#36

avotuli

Lainaus käyttäjältä: DarkJedi - heinäkuu 15, 2014, 14:19:29
Mielenkiintoinen kirja löytyi netistä:

http://slojdmagasinet.nya-ebutik.se/mjuk-slojd/klder-och-tillbehr-till-barbie-och-ken

Kas tuonkin voisi hankkia ;-) hyviä sovellettavia.

Löysin mutsin kirjoista 1932 vuoden vaatetuskirjan (ihmisille) jossa oli upeat kuvat ja ohjeet kaavoitukseen. Kunhan työhuoneen saan niin siitä sovellan!
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Merineiti

Lainaus käyttäjältä: avotuli - heinäkuu 15, 2014, 22:30:28

Löysin mutsin kirjoista 1932 vuoden vaatetuskirjan (ihmisille) jossa oli upeat kuvat ja ohjeet kaavoitukseen. Kunhan työhuoneen saan niin siitä sovellan!

Ai että mikä löytö!!! Ja se kaavoitushan on periaatteessa sama myös nukeille, kun ottaa huomioon jäykän kehon :)

Rakastan noita vanhoja kirjoja! Siihen kieleen pitää vähän totuttautua, mutta sen jälkeen onkin huomattavasti syvempää tietoa kuin nykyään...

Ne "vaatetusalan" oppikirjat joita meilläkin koulussa oli oli aivan surkeita (opettajatkin kopioi meille jotain vanhoja kirjoja avuksi...), ja olin viimeinen satsi jolle edes opetettiin kaavoitusta, nykyään ompelevat ilmeisesti valmiskaavoista, mikä tekee koko koulutuksesta täysin harrastelijaopiston, enkä ymmärrä tarkoitusta kun eihän suomessa tehdasompelijoille ole töitä mutta osaavalle ateljeeompelijalle kyllä.

Olisikon tuon kirjan tekijänoikeudet jo menneet? Jos viitsit jakaa joitain helmiä tännekin sitten kun on ollut aikaa perehtyä siihen.
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

Louhi

Joo, tuosta kirjasta olisi mielenkiintoista nähdä jotain. Todellista vintagea.

avotuli

Löytyi myös 1915 vuoden kirja. Vielä parempi!
Kauppiaasta keräilijäksi taas

FatFashion

Helöy,
kokeilin tuolta molendrix sivustolta noita kaavoja. En löytänyt mistään ohjeita  :whaddado: joten ompelin sen mukaan mitä osasin. Kyseinen mekko on alusmekko kaavojen mukaan Arwen blood red dress. Päällysmekkoa en tehnyt tähän kyseiseen lookkiin vaan teen vielä tähän korsetin jonka kirjon samalla tavalla kuin helman ja pääntien. Oon suht tyytyväinen mekkoon ottaen huomioon että oon ommellu vasta 4 päivää Barbien vaatteita  :dance-to-the-groooowe:
Toivoisin silti kovasti ohjeita tuolta sivustolta...puvut on ihan huippu makeita. Ja jottei pelkkien fantasia pukujen tekeminen kyllästyttäisi tilasin Vintage Barbie Clothes, 500+ kaavaa, ebaysta  :rofl:
Turha surra kun on jo paskat housussa.

Poris

Hö? Kaavoitus on se, jota joutuu koko ajan ja aina tekemään, kun näille nukeillekin jotain tekee. Ei oo koulutusta, joten olen kehittänyt omat systeemini.Ihmiskoossa on paljon enemmän hukassa, mutta peruskaavat saa jotenkin tehtyä. Sitten se varsinainen kruusaaminen ottaakin aikaa ihan hirveesti, kun yrittää keksiä keinoja ja kikkoja.

avotuli

 :Look_Up: ja ne moninaiset tavat pistää mutkat suoriksi... korsettia olen tässä pari viikkoa kaavoittanut-vääntänyt-uudelleenkaavoittanut ja nyt rupee toimimaan! Eikä sit käy toki kaikille kropille sellasenaan.  :blaah:

Onneksi kokeiluihin ei paljoa kangasta mene. Käytän usein vanhoja vaatteita...

Hieno tuo Arwen-mekko, olen samaa koestanut joskus myös, tekele hukassa, tosin. Molendrixilla on hyvin vähän ohjeita mutta on sillä jotain kuitenkin muistaakseni. Ostitko cd-levyn ebaysta? Mulla on cd jolle on skannattu noita vintageja, loistava! (ebaysta)
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Poris

No ei tietenkään käy!
Korsetti on mittatilaustuote, ja vaikka sinne jättäis kiristysvaraa, etupuolen muodot vaihtelevat niin paljon, ettei se kumminkaan istu.