Ompelemisesta ja ompelukoneista......

Aloittaja Täti Monika, helmikuu 19, 2014, 23:34:55

« edellinen - seuraava »

Täti Monika

Oisko tämmöiselle ketjulle tarvetta? Täällä voitaisiin keskustella kaikenlaisesta ompeluun ja ompelukoneisiin liittyvästä, jakaa niksejä, vertailla konemerkkejä ( miniompelun näkökulmasta), saumatekniikoita jne jne.

Itse tulee harvakseltaan ommeltua mitään nukeille ja aina kun tulee jotain tehtyä, kohtaan saman  :mad:  :mad: ongelman. Mun kone ( tavallinen kotikone, joku halpismerkki) imaisee pienet kangaspalat heti lähdössä "konehuoneeseen" ja kun ne sieltä saa tongittua, niin ovat yleensä käyttökelvottomia ja pitää leikata uusi kappale, jonka kanssa sitten taas useimmiten sama souvi edessä. Onko muilla tätä ja jos niin miten ootte ratkaisseet? Onko joku konemalli/ merkki, joka ei imaise pieniä tai ohuita kankaita?
(Mulla on myös Juki- teollisuuskone mutta se on liian järeä kapistus pikkupikku- ompeluksiin.)
"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

DarkJedi

Taas kerran sarjassamme oli jollain nettisivulla (linkki on kyllä kaavaketjussa jossain...):

-kankaan alle voi kokeilla silkki- tai kaavapaperia niin ei imaise sisuksiin niin helposti.

En ole kyllä kokeillut, itse teen niin että suosiolla jätän kunnon saumanvarat niin ei ihan niin helposti kone imaise sisäänsä. Ohuille kankaille myös paininjalan puristusta kannattaa säätää pienemmäksi kuin jos ompelee jotain paksumpaa. Myös ohuempi neula voi auttaa.

Poris

Kyllä se suoraommelpistolevy on ihan ehdoton näissä näperryksissä. Pienestä reiästä menee hyvin ohut kangas joskus läpi, mutta yleensä ompelu on ongelmatonta.

Täti Monika

Kiitos, DarkJedi& Poris  :smiley: Tossa mun masiinassa ei ole suoraommelpistolevyä, joten kokeiltava DarkJedin niksiä tai lähdettävä ompelukoneostoksille. Vähän mietin tota suoraommelpistolevyä, että onkohan minkälaista eestaas puljaamista sen kanssa, jos paljon vaihtelee ommelta ( esim. siksak ja suora). Että ainakin suunnitelmallisemmaksi menee sen kanssa ompelu? Sehän ei ole välttämättä huono juttu ollenkaan.
Onko uudehkoissa ompelukoneissa toi suoraommelpistolevy vakiovarusteena vai saako niitä lisäosina?
"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

DarkJedi

Minun koneessa se on (Husqvarna Viking, n. 11 vuotta vanha) erikseen ostettava lisävaruste joten on jäänyt hommaamatta. Ainakin minun tuossa koneessa ja suurimmassa osassa joilla olen ommellut vaihto on helppo ja nopea, pistolevyä olen toisin irrottanut vain koneen putsaamista varten.

Merineiti

voinee ostaa erikseenkin, mulla ainakin on nykyisessä koneessa sellainen paikoilleen napsautettava versio, ei tarvitse ruuvailla. On tosin muovia, saa nähdä kauanko kestää käyttöä...
mutta tosiaan tuo mainittu kaavapaperi kankaan alle kannattaa kokeilla, se on myös oivallinen apuväline paininjalan alle kun ompelee tekonahkaa/muovia tai muuta helposti jumittavaa materiaalia.
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

avotuli

Teflonteippi auttaa liukumista edistävänä, sitä pistetään paininjalan alapintaan.

Husqvarnan vanhempaan Prismaan (vm 1987 melkeen uusi siis)) maksaa tuo suoraommelpistolevy 55 egee. Kävin kysymässä viime syksynä. Ostin muovisen läpinäkyvän paininjalan joka helpottaa myös ompelua ja maksoi alle puolet tuosta levystä...
Vaihto sinänsä ei ole vaikea.

Mä ompelen neula ihan toisessa laidassa lyhyttä pistoa, joten saumanvaran puolelle jää mahdollisimman paljon kangasta, eikä haukkaa niin herkästi kiinni kun ei survo keskellä sitä pistolevyn isoa leveetä reikää.

Sitten leikkaan vielä liiat saumanvarat lopuksi pois. Leikkaan siis kappaleet isoin varoin ompelun helpottamiseksi jos vain mahdollista. Ja liiiiimaaaaaaa sellainen kuin Fray Stay, auttaa purkaantumisongelmaan, eli sit kun vaate on valmis laitan saumanvaroihin FrayStayta. Ei purkaannu.

Terävä uusi neula myös pelastaa... Ja tunnustan, mä liimaan osan mm. helma ja hihakäänteistä tekstiililiimalla.
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Poris

Kyllä suoraommelpistolevy on lisävaruste niinkun melkein kaikki muutkin jutut. Kerran ostin kirpparilta ompelukoneen ihan vaan siksi, että siinä oli hillitön kasa kaikenlaisia lisävarusteita (pistolevyä ei ollut lainkaan), jotka sopivat toiseen, roskiksesta dyykattuun koneeseen.

Louhi

Minä en ole mistään levyistä kuullutkaan. Toisaalta en ole ommellutkaan vaatteita kuin ehkä jonkun yhden. Korjaillut olen enemmän, mutta ne menee käsiompeluna, kun ovat niin pieniä, ettei koneeseen mahdu.

Mulla olisi kyllä hyvä kone jostain 1970-luvulta, Husqvarnan peruskone. Sillä kyllä pystyy tekemään tavallisia juttuja, mutta en ole uskaltanut hirveän pientä edes kokeilla.

Merineiti

Myös neula kannattaa valita työn mukaan! Jos yrittää yli 80 neulalla ommella sifonkia, niin se työntää sen samoin tein sinne alapuolaan mukanaan... sama juttu jos on tylsistynyt neula. Omat neulat löytyy myös joustinneuleelle ja nahalle. En ole itse superohueen ompelukoneneulaan törmännyt, mutta jos joku tietää,niin vinkkiä kehiin... mulla ainakin juuri sen organzan/sifongin ompelu tuottaa hankaluuksia...

Itse tahtoisin löytää jonkun vanhan, jykevän koneen... hajotin meinaan edellisen koneeni niin, että ompelin kokopitkää täyskellohelmaa, olisko ollut joku sambamekko tms. (en edes uskalla ajatella, kuinka pitkä sauma, ehkä 10m )  ja se kevyt ompelukone jotenkin huomaamatta hyppeli itsensä pöydänreunan yli ja putosi lattialle...
oman kokemuksen mukaan vanhassa vara parempi. Jos on metallirunkoinen kone 70 luvulta, niin kannattaa ehdottomasti se huollattaa ennemmin kuin ostaa sen nykykoneen sadalla eri ompeleella (joista ehkä kahta kolmea käyttää) Nykyään itsellä on käytössä halpa brother (jonka senkin olen kerran joutunut avaamaan huoltoa varten ja voi että kun se on tehty hankalaksi nykyään edes valoa ei voi vaihtaa avaamatta koko konetta!), ja viisastuneenä se ompelupöytä on nyt seinää vasten... Unelmissa on löytää joku vanha, metallirunkoinen bernina tai singer, jonka pysyy huoltamaan ihan itse ja joka jaksaa ommella niin miniatyyriä kuin nahkaakin...
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

DarkJedi

Minulla odottaa tädin talolla tänne tuontia mummon minulle 8- vuotislahjaksi ostama perus- Bernina. On sellainen pöydässä kiinni olevaa mallia, ompeleina suora, siksak, jousto- ommel ja napinläpi. Kunnon metallikone jolla on ommeltu Barbielle vaatteet (oli sitä penskana näppärät sormet, resoritkin tuli ommeltua ongelmitta noihin minivaatteisiin), omia juttuja ja suvun vilteistä, täkeistä ja päiväpeitoista hevosille loimia ja satulahuopia.  :tongue: Mukana on vieläpä laaja valikoima paininjalkoja ja muuta.


Poris

Noi pöydässä kiinni olevat koneet eivät ole mitään perusmalleja vaan vähän kovempaan käyttöön tarkoitettuja versioita, joiden varustelukin on sitten paljon monipuolisempi. Niitä ei saa komeroon piiloon eikä ole tarkoituskaan. Ne ovat siinä koti- ja teollisuuskoneen välimaastossa, perustuvat kuitenkin enemmän kotikoneeseen.

Merineiti

Näistä nukkevaatteiden kiinnityksistä...

Olen innostunut tekemään kauluspaitoja (löysin kivoja tilkkuja ruutukankaita) kun on kiva huomata, miten jokainen paita on aina edellistä parempi ja kauluksetkin on mahdollista ommella vaikka alkuun totesin homman mahdottomaksi...   
Mutta, ne kiinnitykset! Niitä en ookkaan sitten innostunut laittamaan.

Tehdasvaatteissa melkein aina kiinnitys onkin tarranauhalla takana. Mä taas tahdon, että varsinkin noissa paidoissa olisi kiva olla mahdollisuus, että sen saa pidettyä auki, ja jotenkin se tarranauha selässä tuntuu vähän hassulta, ellei sitten jää takin alle piiloon.

Onko teillä joku tietty lemppari, joka käy kaikissa, vai onko eri vaatekappaleilla eri kiinnitykset?
Mikä olisi ykkösvaihtoehto juurikin tuohon edestä avoimeen paitaan?
Ai niin ja tarranauhasta vielä, jos käytätte sitä, niin ompeletteko koneella vai käsin sen?

...tietysti voisi olla niin extreme, että ompelisi toimivat napinlävet?
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

avotuli

Silmunapitus helmillä on hieno. Sen voi tietty tehdä mininapeillakin.

Hakaset on kätsyt, siksipä niitä käyttää mm. Integrity FR-vaatteissa ja Mattel Silkstoneilla. Mulla on yleensä ollut varastossa sitä minikokoa, paitsi tietysti nytjust on loppu...

Neppari. Nappilistan alle 5mm nepparit.

Tarranauhasta se oikein ohut, ja ommellen.

(khööömps köh Aviksen Pajalta saa tarviketta, on joo neppejä ym. tämä on mainos)
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Letizia

Minustakin silmunapitus helmin tai mininapein on toimiva, tai sitten pienet hakaset tai nepparit. Hakasten tai nepparien tapauksessa voi laittaa päälle valenapit koristeeksi. Hakasille kannattaa ommella lenkkipuoli langasta eikä käyttää sitä metallilenkkiä, koska lopputulos on silloin litteämpi.

Toimivat paidannapit 1/6-mittakaavassa olisivat kyllä tosi extreme! Kerran olen tehnyt 1/4-mittakaavassa, ja oli siinäkin nykertämistä. Käsin ompelin napinlävet.