eBay: Käyttövinkit, kysymykset, yms

Aloittaja Aliisa, tammikuu 03, 2013, 18:39:54

« edellinen - seuraava »

Tutu

Kiitos Tokkopahka. Olin postin sivuilta katsovinani, että 10e:llä saa semmosen missä lukee, että on lähetetty tai jotain, jos menee esim. USA:an.
How we behave toward cats here below determines our status in heaven.

Merineiti

Siis moni haluaa laittaa seurantakoodilla, sillä myyjä AINA vastuussa kirjeen perille pääsemisestä, vaikka kuinka väittäisi muuta. Eli ei kannata laittaa mitään omia "en ole vastuussa" juttuja sillä kyllä olet... Ja tietävä ostaja välttää myyjiä, joilla tuollaisia omia, sääntöjen vastaisia ehtoja on. Kannattaa muistaa, Ilman koodeja kun luottokortti/ebay palauttaa rahat ostajalle, jos posti hukkaa eikä myyjällä ole todisteita läheytämisestä. on myyjän tehtävä sitten hakea korvauksia postilta.
Olen itse juuri tuon takia myynyt ilman seurantakoodia ainoastaan edullisia juttuja, jotka ei haittaa jos hukkuvat, ja menetän rahat ja tavaran... Vielä ei ole niin käynyt, olen kyllä myynyt vissiin alle 10 tavaraa kahdessa vuodessa :P. Ebay vie välistä n.4% luokkaa ja lisäksi pankkikulut. Se halvin kirjattu kirje on minustakin muistaakseni 10.70. 18€ maksoi kirjattu kirje joka painoi alle 250g (kangasta a4 kuoressa) usahan
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

Marianne

#332
Aivan, myyjä on aina vastuussa. Ja lisäksi eBay ja PayPal ovat aina ostajan puolella, joten kannattaa aina lähettää seurantakoodin kera, että varmasti tietää lähetyksen menneen perille. Mä olen muutaman kalliin nuken myynyt eBayssä hyvällä menestyksellä. Se summa jonka eBay vetää välistä on 10 prosenttia tuotteen SEKÄ postikulujen hinnasta. Ei ole reilua veloittaa sitä postikulujen hinnasta, mutta se käytäntö johtuu siitä kun joskus ihmiset on listanneet tavaroita halvalla ja laittaneet niihin ihan törkeät postikulut jotta eivät joutuisi maksamaan eBaylle juuri mitään. Joten kaikki muutkin joutuu kärsimään kyseisten myyjien toiminnasta.  :naamakämmen:

PayPal ottaa myös sen noin 4 prosentin maksun rahansiirrosta.

Mä olen lähettänyt eBayssä myymiäni nukkeja vain Priority-pakettina. Sille saa jäljityksen mutta ei vakuutusta, joten olen ottanut aina pienen riskin. Varmasti olisin joutunut maksamaan ostajille rahat takaisin jos posti olisi runnellut paketteja tai hävittänyt vaikka olikin jäljitys, enkä sitten olisi saanut korvausta postilta.

Kirjeelle ei tietääkseni saa jäljityskoodia kaikkiin maihin, esim. Amerikkaan. Edes Expres-kirjeelle ei sinne saa jäljitystä...

Seuranta seuraaviin maihin:
•Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Irlanti, Islanti, Itävalta, Kanada, Luxemburg, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Sveitsi, Tanska


Lähetin kerran Expressillä kirjeen Portugaliin, niin sille sain jäljityksen. En sitten tiedä kirjatusta tai postivakuutetusta kirjeestä Amerikkaan, että miten ne toimisi... Kuulisin mielelläni jos jollain on kokemuksia.  :smiley:

Never take beauty for granted - for beauty does not lie upon your shell, but upon your mind and your soul.

Merineiti

Oho, 10% ! Muistin ihan väärin (riippuu vissiin myös mitä tavaraa myy? Ja joskus listaaminenkin maksaa, taidan keskittyä lähinnä ostamiseen :P)

Johonkin pikapakettiin sai jäljityksen myös jenkkeihin, mutta se olikin sitten todella kallis, muistaakseni jonkun 70€ kun normina 36€ olisko ollut EMS paketti tms. Postineiti lupasi että 1-3 päivää jenkkeihin, ja kyllä, seuraavana päivänä jo itärannikolla, sen jälkeen kuppasi pari päivää New Yorkissa ennen kuin lähti sieltä eteenpäin (eli seuranta jatkui, ja usan päässä hidastelu) ... onneksi ostaja ei asunut sisämaassa, ei olisi välttämättä ehtinyt ajoissa lupauksista ja hurjasta hinnasta huolimatta ja en yhtään tiedä miten helppoa postilta on korvauksia hakea... eikä taida korvata muuta kuin ne postikulut, vaikka myöhästyminen olisikin aiheuttanut harmia (arvatkaa kuka ottaa jalat alle jos ostaja mainitsee sanan "häät" tai "kahden viikon päästä" kyselyviesteissään... )

Niin tästä tuli vielä mieleen, että kannattaa laittaa myös postitusaika yläkanttiin, on ostajallekin kivempi jos paketti tuleekin viikossa vaikka arvioksi laitettu neljä viikkoa, kuin että postitus laitettu viikoksi ja meneekin kaksi, jolloin kärsimättömämpi ostaja avaa jo Casen myyjää vastaan...
mulle tais käydä kerran noin, olin laittanut että 14 arkipäivää, ei ollut tullut 14 päivässä... kirjoitin vastauksen, että 14 ARKIpäivää ei ole vielä kulunut, mutta jos senkään jälkeen ei vielä kuulu niin ottaa yhteyttä niin maksan rahat takaisin, tai lähetän vastaavan uudelleen... No, samana päivänä tuli viesti, että ei hätää, olikin paketti laatikossa odottamassa... eli tulikin ajoissa. Siks nykyään laitan reilusti ajan viikkoina, kun arkipäivä on vaikea käsite...

Kaikkea tuommoista pientä kannattaa ottaa huomioon.

Ebayssa toki on myös ihan oikeita huijareita, mutta suurin osa "huijareista" taitaa olla lähinnä kokemattomia ostajia/myyjiä, jotka ei ole lukeneet käyttöehtoja, on kielimuuri  yms. sekä on niitäkin, jotka ei ole esim. ikinä eläessään postittaneet mitään, tai kuulleetkaan tullimaksuista tai tuontiveroista...
Mutta ystävällisellä asenteella pärjää, ja ruudun takana on ihan oikea ihminen, eli hankalatkin asiat yleensä selviää, kun rohkeasti kyselee, ja käyttää mahdollisimman simppeliä kieltä että vastaanottaja selviää google translatella jos yhteistä kieltä ei löydy :)

Kannattaa pitää huolta itsestään, myyjänä varsinkin kun ebay tosiaan on riitatilanteessa ostajan puolella, ja jos käyttöehtotekstit on vaikeita (minulle ainakin on) niin ebayssa on myös "self help" foorumi, jota voi selailla ja sitä kautta oppia toisten tekemistä virheistä ettei itselle käy niitä.
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

tokkopahka

Ja noista tullin mahdollisesti aiheutuvista maksuista pitää mainita että niitä saattaa tulla juuri siksi että kaikki ei tiedä noiden olemassaolosta
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

Tutu

Olen myymässä vintage pan american airways stewardess asua, joten menisi pienempäänkin pakettiin, mutta on toki harvinaisuutensa vuoksi arvossaan. Kiitos kun olette vastaillee, en ole juurikaan mitään lähetellyt niin hyvä tietää kaikki.
How we behave toward cats here below determines our status in heaven.

ajnoon

Meinaisin ostaa yhden jutun nyt usan ebaysta, ja tämä ihminen haluaa lähettää sen USPS First Class Mail Intl / First Class Package Intl Service :llä ja kuluiksi ilmoittaa 16,80euroa.
Paljonkohan tuohon voi tulla lisää vielä, tulleja tms? Uskaltaako ostaa..

Tutu

Jos tuote maksaa yli 22€ niin tulee tullimaksuja.
How we behave toward cats here below determines our status in heaven.

Letizia

Lainaus käyttäjältä: ajnoon - elokuu 04, 2015, 13:48:51
Meinaisin ostaa yhden jutun nyt usan ebaysta, ja tämä ihminen haluaa lähettää sen USPS First Class Mail Intl / First Class Package Intl Service :llä ja kuluiksi ilmoittaa 16,80euroa.
Paljonkohan tuohon voi tulla lisää vielä, tulleja tms? Uskaltaako ostaa..

16,80 on ihan ok lähetyskulu esim. paketista irrallaan olevalle nukelle First Classina. Sen sijaan esim. yhden nukenvaatteen lähettämisestä kirjeessä se on kyllä ylihintaa (mutta minkäs sille voi, jos myyjä ilmoittaa kulut ilmoituksessa niin ei voi muuta kuin maksaa tai jättää ostamatta).

Verojen määrä riippuu tavaran arvosta. Esimerkiksi:

1) Jos ostat nuken, joka maksaa 20 euroa + postit 16,80, niin veroja ei tarvitse maksaa. (Koska 22 euroa on raja.)
2) Jos ostat nuken, joka maksaa 30 euroa + postit 16,80, niin ALV 24% kannetaan tavaran arvon ja lähetyskulujen summasta, eli veroa on maksettava 0,24*46,80 = 11,23 euroa.

Jos tavara maksaa yli 150 euroa, niin siitä pitää maksaa ALVin lisäksi tulli-nimistä veroa.

Lainaus käyttäjältä: Letizia - maaliskuu 17, 2014, 22:09:40
- www.tulli.fi
- Ostaisinko internet-kaupasta (pdf)
- EU:n tulli- ja veroalue

Pääsääntöisesti EU:n (veroalueen) ulkopuolelta tulevasta tavarasta pitää maksaa arvonlisävero, jos tavaran arvo on yli 22 euroa. Lisäksi EU:n (tullialueen) ulkopuolelta tulevasta lähetyksestä pitää maksaa tulli-niminen vero, jos tavaran arvo on yli 150 euroa. Veroprosentit vaihtelevat sen mukaan, mikä tavara on kyseessä.

Tullauksen voi hoitaa netissä, ja sitä varten tarvitaan lasku/kuitti sekä tavaran nimike (linkki). Täkäläisillä varmaan käytetyimmät nämä:

Nuket: 9503002190 (ei kansallispukuiset/käsin tehdyt) - ALV 24%, tulli 4,7 %
Nuken osat ja tarvikkeet: 9503002900 - ALV 24 %, tulli 0 %

Tullattaessa postikulut lasketaan mukaan tavaran arvoon. Jos tavarasta kannetaan myös tullia, niin tullin määrä lasketaan ensin, ja arvonlisäveron perusteena käytetään summaa, johon on lisätty vielä tullikin tavaran arvoon.

Minea

"Tullattaessa postikulut lasketaan mukaan tavaran arvoon." Eli jos tavara postikuluineen saa maksaa yhteensä 22 €, jotta arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa ja jos postareiden osuus tässä tapauksessa on 16,8 €, niin nukkehan saisi silloin maksaa korkeintaan 5,2 €, eikö?

Letizia

Lainaus käyttäjältä: Minea - elokuu 04, 2015, 18:37:58
"Tullattaessa postikulut lasketaan mukaan tavaran arvoon." Eli jos tavara postikuluineen saa maksaa yhteensä 22 €, jotta arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa ja jos postareiden osuus tässä tapauksessa on 16,8 €, niin nukkehan saisi silloin maksaa korkeintaan 5,2 €, eikö?

Ei, vaan siinä kohden katsotaan pelkästään tavaran arvoa, kun määritetään että pitääkö veroa maksaa vai ei. Mutta jos tavaran arvo ylittää 22 euroa eli veroa on maksettava, niin se lasketaan tavaran arvon + toimituskulujen yhteenlasketun määrän mukaan.

ajnoon


ajnoon

Mitenkäs jos tilaa brittien ebaysta? Tuleeko siitä veroa tms ylimääräistä kulua? :)

Tutu

How we behave toward cats here below determines our status in heaven.

Merineiti

Ebayn kamaluus: Äh, huomenna pitää kirjoitella claimi myyjästä, onneksi älysin katsoa ostosten perään ja huomasin, että ostokseni ilmoituksen oli ebay poistanut, eikä ole myyjä nyt viesteihini vastannut, harmittaa... Onneksi ei ollut kallis ostos, ja aikaa on jäljellä valittaa paypaliin. Viimeksi kun vastaava kävi niin paypal palautti rahat ilman muttia...

ihanuus: uusia miehiä on postissa :D En kestä, pitihän kokoelmaa karsia :D
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;