Keräilynne suunnat

Aloittaja Ninni-doll, joulukuu 13, 2012, 23:18:37

« edellinen - seuraava »

Illuusia

Yllättävän pitkä tauko oli tässä ketjussa, mutta kiva, kun jatkui nyt :)

Klooninukeilla ja yhdellä Daisyllä lapsuudessa korvessa leikkineen on vaikea karsia kokoelmaa ja miettiä keräilyn suuntia, kun ne kloonit ovat se lähtökohta ja niistä ei voi luopua. Nehän on ne lapsuuden nuket, jotka ovat edelleen tallessa. Kun kiinnostus on kuitenkin parissakymmenessä vuodessa kohdistunut niitä enemmän jo Daisyyn, Sindyyn ja etenkin :barbie:-nukkeen, katse kohdistuu klooneihin: mokomat tilanviejät...  :gonna-cry:

Joskus aikoinaan minulla oli esillä lapsuduudestani aivan kaikki nuket eli myös isot tyttönuket, joita on ainakin 15, mutta siellä ne nyt ovat kaapissa. Vähän kurjaa :) Miten käy kloonien? Lapsuuden nukkejen lisäksi vitriinissä on muita jonon jatkoksi sopineita eli lisää 70- ja 80-luvun muotinukkeja, kuten Pia Marioita, Petroja, Kelsey-nukkeja, Betty Teen-nukkeja ja Today's Girl. Barbiet 70-, 80- ja 90-luvulta vaativat tilaa itselleen.

Daisyt ja Sindyn keräävät nykyisin lähinnä vaatteita, ja mieleisiä puuttuviakin löytyy enää aniharvoin, joten niillä menee kivasti. Barbietkin keräilevät asuja ja kenkiä, ja niitä mahtuu kaappeihin edelleen. Toisinaan on haussa jokin nukkekin edelleen. Uusimpiin ihmeellisyyksiin en lähde. Hybridejä en tee ikinä :) Kerään alkuperäisiä kokonaisuuksia. Tönkkö nukke on ihan hyvä, mutta nautin toisten kuvista, joissa nukeilla on esim. nykyvaatteita ja aidonnäköisiä ympäristöjä.

Eli ei tässä nyt mitään kovin tiukkoja suuntia ole, mutta yksi idea minulla on pysynyt aina: esillepanossa en pahemmin rönsyile eli nukke ja asu usein riittää. Ei tarvitse olla talikkoa ja heinäpaaleja, shampanjaa ja laseja tai uima-allasta, mutta siellä täällä voi olla tuoli, pöytä tai vaatekaappi :) Kaapeissa on kyllä vaikka mitä sälää, joilla voi hullutella, jos mieli tekee :)

Aliisa

#46
:Look_Up: Mulla on sama juttu, että en tee hybridejä ja kerään alkuperäisiä kokonaisuuksia. :smiley:

Keräilyni pyrkimys on, että kaikilla nukeilla olisi alkuperäiset vaatteet ja asusteet. Ja identiteetit. Kaikista en edes tiedä mitä nukkeja ne on, niin en osaa edes metsästää niille alkuperäisiä vaatteita. Mahdoton tehtävä, mutta pyrkimys silti. Tykkään siitä, että tämä keräily ja harrastus on loputonta ja kokoelma ei tule koskaan valmiiksi. Jotenkin voisi olla jopa ahdistavaa, jos kaikki olisi niin täydellistä, että mitään en enää haluaisi enkä yrittäisi etsiä. Silloin todennäköisesti loppuisi tämä harrastus kokonaan, sillä etsimisen ja löytämisen tuoma riemu on tässä harrastuksessa mun mielestä ihan parasta. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että tämä kokoelma ei tule koskaan valmiiksi joten harrastuskin jatkuu - ja hyvä niin. :smiley:

Illuusia

Kiva kuulla välillä varmistukseksi, että joku muukin kerää alkuperäisiä kokonaisuuksia ja nuket eivät ole osiaan keskenään iloisesti vaihtavia bioniclejä :) Ajattelen yhä kirppiksillä, että siellä ei vielä tule vastaan yhtään hybridejä, mutta on vian ajan kysmys, että tulee. Joka kerta kyllä tutkin, onko nukke yhtä ja samaa suunnitelmaa, koska kyllähän leikeissä on maailman sivu osia vaihdeltu :) Ja olen kyllä ajatellut vaihtaa joskus jonkin Daisyni pään toiseen, jos vaihto parantaa tilannetta ja pää on samaa aikakautta. Ei se nyt mikään rikos ole - omaksi iloksihan harrastus on.

Se, että kaikkia nukkeja ei tunne on hauska mahdollisuus harrastaa lisää: voi aina etsiä tietoa ja ilahtua, kun jokin mysteeri selviää. Minäkin olen löytänyt täältä Bdollista nukkeja, joita en ole aiemmin nähnyt tai saanut täältä selvityksen jostakin asusta, joka on lojunut kaapissa kaksikymmentä vuotta, ja dadaa, oikealle nukelle päälle. Tai ainakin melkein oikealle, jos ei ihan :smiley:

Todellakin, tämä harrastus ei lopu koskaan, sillä aina löytyy jotain mielenkiintoista tekemistä. Ja minulla mielenkiinnonkohteet ovat hyvin pysyviä :hbeat: Joskus tuntuu ihan joululta keskellä tavallista arkiviikkoakin, kun saa pitkään toivotut kengät tai korun :dance-to-the-groooowe:

Kirsikka

Shellyja tommyja stacie ja ystävät skippereita Chelseoita eli näitä eri ikäisiä mattelin lapsia löytyy paljon Mua kiehtoo eri kulttuurit tummaihoiset punapäät kiharatukkaiset ja goddees lemppari kasvomuotti.vuoden 2016-2017 fashionistoja löytyy myös paljon kokoelmastani.  Nuket on revitty paketeistaan koska, kaiken juju on se hypistely. Yleensä muutenkin ostan paljon käytettyjä nukkeja kirppari ebay amazon, huutonet ja kirpputorit.

Kirsikka

Ainiin ja vintage skipperit ja tutit on Vintageista erityisesti lähinnä sydäntä jotain niin maagista niissä on  :barbie:

Aliyah82

Keräilen itseäni miellyttäviä, persoonallisilla kasvomuoteilla varusteltuja nukkeja. En osta kauppojen uusimpia Barbeja enkä tätä perusbarbia missään muodossa. Pari perusbarbin päätä odottaa myyntikoppaan lähtöä. Myöskään kasari -ja ysärinuket eivät kiinnosta. Minä nimenomaan teen hybridejä ja muokkaan eri asusteilla nukeista omannäköisiään kokonaisuuksia. Tällä hetkellä minulla on suosikkina pari mtm kropalla varustettua naista ja yksi joustavakroppainen mies. En tykkää tönkkönukeista, nukkejen pitää saada istua eri asennoissa tuossa tietokonepöydän edessä olevalla hyllyllä.

Kaikki nuket ovat minulle suloisia miniatyyri-ihmisiä enkä luo niille mitään yliluonnollista fantasiaa. Olen myös huomannut että sellainen "muotiblokkaaminen" ei minulle sovi. Otan vaan kuvia nukeista ja annan niiden olla. Tarinoiden kehittely ei ole minua varten. Eli nuket on minulle kuvausvälineitä vaan :)

Rana

Olen miettinyt tätä viime aikoina. Tähän asti olen ostanut jos nukke näyttää kivalta ja keksin siihen hahmon. Minulle on todella tärkeää että nukke on kuori joko jollekin vanhalle roolipeli hahmolle tai siitä kehittyy joku uusi hahmo. Keksin tosin hahmoja ja taustoja niin helposti että se ei oikein käy enää perustelusta tuon lauman kanssa kuka saa jäädä (en saa karsittua vaikka yritän.).
Pidän lähinnä mies nukeista niin yritän painottaa jatkossa niihin. Naisnukkejen pitää sitten olla niitä kauan haaveiltuja ihanuuksia että jaksan kuvata niitä. Lapsuuden nuket ovat jotenkin sellaisia persoonattomia. Yritän stailata niitä mielenkiitoisemmiksi ja hankkia nivelletyt kehot. Ne ovat kuitenkin todella rakkaita.
Olen vakavissani, se oli vitsi!

blogi

Miiuli

Minulla ei ole tarkoitus kerätä mitään tiettyä, lähinnä keräilen niitä mitkä silmää eniten miellyttävät. Tarkoituksena olisi kuvaaminen joten toiveissa olisi, että olisivat liikuva nivelisiä, mutta muutkin kelpaavat.

Xelha

Tykästyin uudelleen japanilaisiin Azonen nukkeihin  :blush:

Aliyah82

Olen huomannut tässä keräilyn aikana selkeän "maun" kehittymisen, paljon on tullut hyllyyn sellaisia nukkeja joita en keräilyn alussa ymmärtänyt :D Oma pahe on selkeästi AA nuket, niitä on hyllyssä vasta muutama, mutta kokoelmakin on vielä pieni.

Edelleen nukkejen kustomointi on suuressa osassa harrastustani, jos en tykkää mies/naisnukkejen huulista tai kulmakarvoista niin poistan ne kylmästi ja maalaan hienovaraisesti uudet. Ennen tärkeintä oli se että nukkejen pitää liikkua monipuolisesti, nyt riittää että poseeravat edes jotenkin, joten osittainen tönkkökroppaisuus on ok :D Ja selkeästi vahvana on tuo nukkejen erikoinen, jopa joidenkin mielestä ruma ulkonäkö. Miulla on tietyt piirteet, jotka viehättää, jopa osittaiset tehdasvirheet nukeissa. Huomasin eräässä nukessa tehdasvirheenä "liian ison suun" ja kun tykästyin tuohon piirteeseen niin perinteiset virheettömät nuket eivät kiinnostaneetkaan, nyt metsästän juurikin tuota.

Haaveena on saada ostettua noita erikoisempia nukkeja kustomointiin ja aloitella veistotyöt  :hbeat:

Louhi

Nyt taas tuntuu, että suunta on muuttumassa. Muutamia vuosia halusin vain nivellettyjä ja kaikki meni hybrideiksi. Hybridit kiinnostavat toki edelleen, mutta nivellytys ei tunnu enää niin tärkeältä. En oikein tiedä, mitä nyt haen, onko se erilaiset kasvot vai erilaiset kropat vai mikä. Aika näyttää. Nukkemaku tosiaan muuttuu ajan ja elämäntilanteiden myötä aina johonkin suuntaan. Vain muutos on pysyvää.

Xelha

Se onkin keräilyasä mukavaa, että mielenkiinto voi vaihdella niin paljon.  :D Kiinnostuin loppuvuodesta myös Pullip-perheen nukeista uudelleen, joten voisi sanoa, että aasialaiset muotinuket kiinnostaa tällä hetkellä eniten. Mutta myös pari keräily-Barbieta on tulossa, kuten Wonder Woman...  :D

Aliyah82

Lainaus käyttäjältä: Louhi - joulukuu 30, 2017, 11:58:02
Nyt taas tuntuu, että suunta on muuttumassa. Muutamia vuosia halusin vain nivellettyjä ja kaikki meni hybrideiksi. Hybridit kiinnostavat toki edelleen, mutta nivellytys ei tunnu enää niin tärkeältä. En oikein tiedä, mitä nyt haen, onko se erilaiset kasvot vai erilaiset kropat vai mikä. Aika näyttää. Nukkemaku tosiaan muuttuu ajan ja elämäntilanteiden myötä aina johonkin suuntaan. Vain muutos on pysyvää.

Miulla oli kans jossain vaiheessa suurin osa kokoelman nukeista esim. mtm kropissa, mutta kyllästyminen iski. Edelleen on 4kpl mtm-vartaloissa olevaa nukkea, ja nää nyt riittää. Nivellytykset on ok, mutta enää niiden ei tarvitse näkyä :)

Barbarella

Tällä hetkellä pidän kaikesta miniatyyritavarasta, huonekaluista, astioista ja sisustustekstiileistä. Ostin ison, Barbie-nukeille sopivan nukkekodin ja sitä aion luultavasti ryhtyä sisustamaan. Kaippa sinne pitää asukkaitakin hankkia, Barbie ja Ken. Myös vintage-koira voisi olla kiva.

Ivla

Olen havainnut huolestuttavan asian keräilyni suunnassa: Barbiet ovat alkaneet taas kiinnostaa  :D Jätin Barbien keräilyn jo useita vuosia sitten mutta uudet Fashionistat ovat alkaneet houkutella. Pidän niiden erikokoisista kropista ja vaihtelevista kasvo- ja hiusmalleista (mutta en pidä siitä, että nukeilla ei ole mainittavia niveliä..)

Onko kukaan muu innostunut uusista Fashionistoista? Mistä niitä olette ostaneet? Tiedän, että liki kaikissa marketeissa niitä on mutta hintavertaiua tms en ole tehnyt.