Itsetehdyt vaatteet ja asusteet

Aloittaja Jennijee, marraskuu 26, 2012, 17:41:47

« edellinen - seuraava »

Milli

Lainaus käyttäjältä: Kuutar - lokakuu 04, 2013, 17:06:26
Minusta tulee pian saumanratkonnan suomenmestari. Yritin tehdä vanhoista jouluverhoista elämäni ensimmäisen Barbien juhlamekon. Ihan perusmekon, yläosa + helmakpl ja se siitä.

Jouduin tekemään pelkän yläosan kolmeen eri otteeseen, että sain muotolaskokset oikein. Eka versio oli huono, toinen suorastaan luokattoman huono, kolmas on kohtuullinen. Tosin siihenkin ompelin yläreunan käänteen kahdesti, kun ekalla kerralla tikkaus kiemurteli sinne tänne.

Kun kiinnitin yläosaa helmaan, uusiksi meni. Laskostuksista tuli hurjan rumat. Tokalla kerralla koetin rypyttää helmakappaleen yläreunan, siinäkin oli hiukan pohtimista. Uudellakaan yrityksellä helma ei kiinnittynyt aivan tasaisen nätisti yläosaan, mutta paremmin sentään.

Helman käännös meni myös uusiksi. Sitä auki ratkoessa ei enää ollut hirveän iloinen mieli.  :blaah:

Neppareita kiinnitellessä pistin jokusen kerran neulalla sormeen, mutta valmista tuli ja asu on jopa sopivaa kokoa Barbielle.

Ei voi kuin hattua nostaa teille, jotka osaatte hommanne!   :peukku: :aplause:  :palvoo:

Niin tuttua :D

Hermo palaa miulla viimeistään siinä vaiheessa, kun oon huolella katsonut, että näin päin kun kappaleet laittaa niin sauma menee oikeasta kohtaa ja nurja puoli jää sisälle molemmissa. Sitten ommellaan, päätellään ja käännetään. Tadaa! Eikun purkamaan, kun niistä toinen on silti väärin päin! :D

En oo uskaltanut vieläkään aloittaa joulunuken vaatteita, nousee verenpaine niin kovasti.
"From the deepest desires often come the deadliest hate." Socrates

"Jos olisin nuorempi, laihempi, lyhyempi, kauniimpi ja osaisin pitää suuni kiinni, en olisi enää minä." - Tove Idström

Tipitii


Midgen vintagetyylinen kesämekko.

Ensimmäinen  :barbie: vaate ommeltu, sitten lapsuusaikojen ompelusten.

Joitain kaavoja tuli hankittua jo monta vuotta sitten, mutta ei ollut oikein mistä ommella,
löysin tätä kangasta eurokankaasta ja napit, nepparit ja kapeata pitsiä sieltä täältä.
Onko kenelläkään vinkata hyviä nauha- tai pitsin ostopaikkoja - tämän mekon pitsin löysin Dolores nettikaupasta. Tai mistä löytäisi esim pienikuvioisia, ohuita nukenvaatteiksi sopivia kankaita tai kangaspaloja?

Samoja kommelluksia kuin muilla  :D - alaosan ompelin ensin väärinpäin kun en katsonut
ja piti purkaa, neppareita ommellessa tuli molemmat ommeltua ensin vaatteen ulkopuolelle,
tuli kuitenkin valmista loppujen lopuksi, monta tuntia kyllä meni tämän kanssa turatessa  ;)

Kangas on vähän liian jäykkää jotta helmaosa laskeutuisi nätisti, ehkä kokeilen samaa mallia jollain ohuemmalla kankaalla vielä, kun tämän kanssa tuli niin perusteellisesti harjoiteltua -
jäi tätä samaa kangasta vielä reilusti muihinkin vaatteisiin.





Alice

Ostan aina silloin tällöin brittiläisestä http://www.littletrimmings.com/ -nettikaupasta pienikuvioista kangasta ja minineppareita ja solkia. Siellä on myös kaikenlaista pitsiä ja koristetta. Maksu käy minulle kätevästi Paypalin kautta.

Jennijee

#108
Ihastuttava mekko Midgellä! Onko jokin vintage-kaava? :smiley:

Netissä ulkomailla paljon kaikenlaista.. Suomessa kangaskaupoissa myydään niitä englantilaisia ohuita puuvillakankaita + muita tarkoitettuna tilkkutöihin. Niissä on paljon pieniä kuvioita. Pieniä nappeja ja nauhoja askartelu- ja käsityöliikkeistä. Nappeja, neppareita ja solkia Aviksen Pajalla. Aina kun jotain löydän niin tulee hamstrattua sitä sitten ja tavaramäärät kotona vaan kasvaa!

Jos joku näkee jotain kangasta minun tekemissä vaatteissa mitä haluaa, niin kysykää. Minulla saattaa olla sitä tai tiedän mistä sitä saa. :peukku:

DarkJedi

Itse olen löytänyt sopivia kankaita vielä keskeneräisiin projekteihin kirppareilta. Kauluspaitoja, kravatteja sekä leninkejä, astiapyyhkeitä ja muita vastaavia. Mm. melkolailla Midgen mekon kuosia oleva astiapyyhe löytyi erään kirpparin ota ilmaiseksi laarista.

Lisäksi ainakin Eurokankaassa on aika usein erilaisia tilkkutyöpaloja.

DarkJedi

Työn puolesta on pari kertaa tullut vastaan MIESTEN kauluspaita joka on juuri sopivan pieniruutuista pinkkivalkoista kuosia.  :D

Letizia

Cher on ihana tuossa kuvassa. Samoin Midge!


Minä olen ostanut (lue: hamstrannut kilokaupalla vuosien aikana) ohuita kankaita esim. ihan Eurokankaasta kun on sattunut tulemaan vastaan sopivia. Yleensä käy niin, että jos menee jotain etsimään, niin sitä ei löydä... Muistan, kuinka kerran oli tolkuttoman tuskan takana löytää tarpeeksi ohutta mustaa puuvillaa. Sitten kun sellaista ehkä seuraavana kesänä ilmestyi Eurokankaaseen, niin ostin hyvän palan, mutta siinä välissä olin ehtinyt ostamaan vaatekaupasta yhden maksihameen leikeltäväksi ja tilaamaan USA:sta yhden koeneliön. :P

Pitsejä ja pieniä nappeja olen tilannut esim. Etsystä, jossa tarjontaa riittää. Myös kangaspaloja jonkin verran (ihania japanilaisia kuviopuuvilloja), mutta netistä tilatessa on se huono puoli, ettei pääse hypistelemään ja tarkistamaan kankaan vahvuutta. Osa tilkkutyöpuuvilloista on turhan paksuja nukenvaatteisiin.

UFF:n euron päiviltä on tarttunut mukaan silkkihametta ja -paitaa. Seppälän ja Lindexin alushousuosastoilta taas löytyy kivoja kuoseja t-paitoihin. :)

EmmiKristiina

Kiitoksia kovasti vinkeistä munkin puolesta  :aplause: lapsena rakastin valmistaa nukeille vaatetta (sukat oli aina leikeltyjä ;) )ja haaveilin että joskus saisin toteuttaa oikein kunnon kokoelman. Ajattelinkin että  voisi näin aikuisiällä toteuttaa lapsuudenhaaveen ja suunnitella ja toteuttaa jonkinlaisen kokoelman  ^^ näin graafikko-opiskelijana innostaisi suunnitella ihan kunnon pakkauksetkin. Iiiii, nyt olen sitten jo ihan innoissani ajatuksesta :dance-to-the-groooowe:

Letizia

Lainaus käyttäjältä: EmmiKristiina - lokakuu 05, 2013, 22:23:15
Ajattelinkin että  voisi näin aikuisiällä toteuttaa lapsuudenhaaveen ja suunnitella ja toteuttaa jonkinlaisen kokoelman  ^^ näin graafikko-opiskelijana innostaisi suunnitella ihan kunnon pakkauksetkin. Iiiii, nyt olen sitten jo ihan innoissani ajatuksesta

Kuulostaa ihanalta, toivottavasti suunnitelmasi toteutuu! :>

Minä löysin viime kesänä vanhempien luona siivotessani joitakin lapsena/teininä tekemiäni suunnitelmia "kokoelmasta"... osassa oli mukana mallitilkutkin, mitä kangasta olin suunnitellut käyttäväni. Erääseenkiin asuun oli tarkoitus käyttää mummun vanha vihreä suihkumyssy ja rikkinäisen perhoshaavin verkko. x) Sadetakin itseasiassa teinkin siitä suihkumyssystä.

Tipitii

Kiitos vinkeistä kaikille!
Kirpputoreilta olen jo jotain löytynyt - kesällä tuli viimeksi kierreltyä, jos löytäisi lasten vaatteista tai miesten krakoista tai paidoista sopivia kuoseja - ei vaan noilla kirppareilla ollut oiken tarjontaa missä kävin tuolloin, olen vähän laiska kirpputorin kävijä - mutta nyt ompeluintoutumisen myötä varmaan tulee käytyä useammin.

Midgen mekon kaava on Simplicityn vintage kaavasta. Käytän niitä varmasti jatkossa kanssa,
suht helppo oli oikean kaavan kanssa ommella näin alottelijana.

avotuli

Mullon kans kertymiä kierrätyksestä ym. tuota kangasta ja palijo.

Aviksen Pajalla on ohutta tarranauhaa ja neppiä ja nappia, tervetuloa...  :peukku:
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Satumaa

Mä oon kans hamstrannu kirpparilta ym. vaatteita pilkottavaksi, sekä kangaskaupoista pieniä paloja esim kilohinnalla, ja Eurokankaan 2€:n tilkkupusseja... itseasiassa niin paljon liikaa on jo kertynyt että voisin tuonne kirppispuolelle listata jotain tilkkusettejä vaikka jossain vaiheessa.  :blush:
sometimes being invisible has it's advantage

Jennijee

Tokkopahka tilasi Rhapsody in New York iltapuvun kopion. Helmasta tuli hillitympi ja kapeampi kuin esikuvallansa. Väriksi valikoitui oliivin vihreä, koska puku tuli tälle upealle kaunottarelle joka seuraavassa kuvassa poseeraa. Lisää kuvia flickrissä.


Evening dress by Jenn!jee, on Flickr

Louhi


Kuutar

Minä sain aikaan ihmeen näpsäkät housut:




Kangas on vähän paksua käyttötarkoitukseensa, mutta kun halusin ihan välttämättä näihin nuo koristeraidat. Kaveri meinasi viskata vanhat farkkunsa roskiin, mutta minä nappasin ne ajatuksella, että kyllä mä niistä vielä joskus jotakin teen! Monta vuotta meni, mutta löytyihän viimeisillekin tilkuille sopiva projekti. :)

Onneksi tein parit harjoituspöksyt toisesta kankaasta, ekalla kaavalla tuli liian pienet, kaavaa kerran muokattuani tuli liian suuret. Nämä onnistuivat sitten kerrasta, kangasta ei olisi uuteen yritykseen riittänytkään. Vielä pitäisi keksiä tuohon joku sopiva yläosa.

Täällä oli puhetta ruutukankaista, minä silppusin äidin vanhat keittiön verhot. Mitäs antoi ne pois. :devil: Sain siitä paidan postin tuomalle miehekkeelle. Tilasin Aviksen pajalta siihen pienet napit tuomaan vähän uskottavuutta. Loputkin kamppeet ovat itse väsäämiäni, miehen vaatteilla on helpompi harjoitella, kun ne ovat juuri sen kriittisen millimetrimäärän suurempia kuin naisten hepenet.