Vintage-vaatteiden puhdistus

Aloittaja Viola, heinäkuu 05, 2014, 18:37:20

« edellinen - seuraava »

Viola

Siivosin nurkkiani ja löysin yllättävästä paikasta Corega-poretabletteja. Muistelen hämärästi ostaneeni niitä vintage-vaatteiden puhdistusta varten?? Olivat vain hautautuneet väärään kaappiin. Auttakaahan viisaammat. Muistanko ihan väärin? Ja jos ajatus on jotain oikeaa, niin miten niitä käytetään. Tekohampaitakaan ei ole vielä..  :D Eli mitä muutahan niilä voisi tehdä??

tokkopahka

Muistaakseni noita käytetään vaatteiden valkaisemiseen
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

Viola

Kiitos.. Värillisten suhteen tuntuukin aika hurjalta. Oliko muilla tietoa tai jopa kokemusta? ps askartelukaapin siivous toi esiin muutakin mielenkiintoista, mm barbie-kokoinen huopahattu-kyhäelmä, joka jäänyt hieman kesken. Josko sais valmiiksi..

tokkopahka

Muistelisin että juuri värillis-valkoisiin mutta en mene vannomaan.... Oliko se Maritsa joka kerto siitä? Ja vahvistiko piina sitten sen kikan? En muista  :whaddado:
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

Maritsa

#4
Mulla on kokemusta vintage-vaatteiden valkaisusta!  :smiley:

Corega-poretableteilla voi valkaista kellastuneita vintage-vaatteita. Seuraava lainaus suoraan kotisivuiltani (http://www.elisanet.fi/mari.peltomaki/Mattel/Barbit.html):

"Kellastuneet vaatteet (mm. morsiuspuvut ja muut aroista materiaaleista valmistetut valkoiset puvut) voidaan valkaista seuraavasti: Pane vaatteet laakeaan astiaan lämpimään veteen. Pudota sitten veteen yksi tai kaksi hampaiden valkaisuun käytettävää tablettia ja anna niiden liuota täysin (menee arviolta 10 minuuttia). Käännä vaatekappaleet  ja toista käsittely. Huuhtele vaatteet lopuksi." Tämä siis koskee ainoastaan vaatteita, jotka ovat valkoisia.

Siihen kannattaa varautua, ettei tämä konsti aina auta.  :blush: Olen kuitenkin saanut valkaistua muutamia vaatteita poretableteilla!  :D

Viola

Kiitos neuvoista! Täytyy kokeilla. Jos ei auta, on ainakin yrittänyt  :smiley: .

Tipitii

Taisin olla minä joka alun perin näistä kertoi  ;)

Minulle näistä vinkkasi eräs keräilijä jenkeistä ja asiasta on myös Sarah Sink Eames kirjan Vol.1:n Introduction sivulla.

Olen käyttänyt corega tabletteja ensisijaisesti valkoisten asujen valkaisemiseen ja joidenkin värillisten asujen kirkastamiseen - vintage vaatteiden. Satiinisiin en ole kokeillut ja muutamaan mod ajan asuun kokeiltuna ainakin Kenin vaatteissa meni värit sekaisin.

Eli toimii parhaiten valkoisten valkaisemiseen. Käyttänyt olen niin että riippuen kuinka likainen vaate on, olen laittanut joko yhden tai kaksi tablettia kohtuulliseen lämpimään veteen sopivan kokoiseen astiaan ja antanut niiden liueta sinne kokonaan ennen kuin olen laittanut vaatteen liuokseen. Vaatteen olen antanut olla liuoksessa joko päivän tai pari - riippuen siitä miten on vaate valkaistunut  :smiley: Liuotuksen jälkeen hyvä huuhtelu useaan kertaan. Konsti toimii hyvin vintage vaatteiden kanssa. Jopa ihan selkeästi kellertävät asut on valkaistuneet kauniin ja kirkkaan valkoisiksi.

Olen kuullut myös että ihan pelkkä huuhtelu kylmällä vedellä saattaa kirkastaa ja puhdistaa vintage vaatteita, ei ole tullut kokeiltua.

Punaisia samettisia vintage vaatteita en ole koskaan uskaltanut edes yrittää puhdistaa, kuuleman mukaan punainen väri irtoaa ja leviää niistä hirvittävän helposti.

Lisäksi olen käyttänyt Dr Beckmanin tahranpoistoliinoja tahrojen poistoon vintage vaatteista. Mm joitain punaisia tahroja on lähtenyt kohtuullisen hyvin pois vaaleista vaatteista. Toimii toisinaan - joskus taas ei. Tahranpoistoliinasta olen käyttänyt suurinpiirtein 1/4 tai puolikkaan pienelle vaatteelle. Niissäkin käyttö niin että lämmintä vettä kippoon ja vaate sinne ja liina päälle ja ehkä allekin (riippuen vaatteen likaisuudesta).



Viola

#7
Kiitos vinkeistä. Balleriinan valkoinen tutu tarttisi jotain, joten ottaiskohan riskin.. Saattaa siinä jotain satiininkin tapaista olla. Sitä miettii vaan, että mitehän niin vanhat vaatteet kestää. Palaan hieman myöhemmin asiaan.. Hyvä oli myös tuo muistus ja varoituksen sananen punaisesta.
Rohkeasti vaan...  :D

Maritsa

Kokeilin Tipitiin ohjeiden mukaisesti vintage vaatteiden puhdistamista.

Poretabletit tehosivat paljon paremmin Tipitiin neuvoilla kuin mun omilla!  :D

Dr Becmanin tahranpoistoliina on tosi hyvä (ainakin Barbien tennistakin puhdistamiseen). Tuo Tipitiin neuvo, että laittaa myös alle liinan palasen oli hyvä vinkki!  :cuteyes:

Kiitos Tipitii!!!  :palvoo: :palvoo: :palvoo:

Tipitii

Ole hyvä vaan eli eipä kestä   :smiley: hyvä että toimii  :peukku: