Vintage-vaatteiden tunnistusapua!

Aloittaja Ninni-doll, marraskuu 24, 2012, 16:05:59

« edellinen - seuraava »

Ninni-doll

(osa pelastettua ketjua)

kirj. Maritsa 01.09.2011

Yhden nuken mukana tuli pari Francien vaatetta. Näissä oli merkkilappu, jossa luki "Francie 1965 Mattel". Aloin tutkimaan nettisivulta http://www.dollreference.com/francie_vintage_fashions1966-1969.html. Tältä aikaväliltä ei kuitenkaan löytynyt kyseisiä vaatteita  !

Sitten katselin uudempia vaatteita http://www.dollreference.com/francie_vintage_fashions1970-1975.html. Sieltä löytyi toinen vaate (3450 Dreamy Duo 1971-1972 & 1974) eli tämmöinen:



Toista vaatetta jouduin hakemaan pitempäänkin. Se löytyi myös uudemmista vaatteista (3448 With It Whites 1971-1972 & 1974) http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=fi&q=cache:7sUNtn9J7toJ:http://www.worthpoint.com/worthopedia/3448-francie-casey-whites-barbie-doll-77963324+3448+francie+with+it+whites&ct=clnk eli tämmöinen:



Kysymys kuuluukin:
onko nämä vaatteet 1960 - vai 1970 -luvulta? Merkissä kun lukee 1965 ja netti väittää, että vaatteet ovat 1970-luvulta  ? Ainakin ovat vintagea  !

Osaako kukaan auttaa  ?

Jos on vastaavanlaisia vaatekysymyksiä, niin laitelkaapa tähän ketjuun  !
« Viimeksi muokattu: 05.09.2012, 15:00 kirjoittanut Maritsa »

MARITSAN VINTAGE-KOTISIVUT

http://www.elisanet.fi/mari.peltomaki/Mattel/Barbit.html

Ninni-doll

kirj. piina 16.09.2011

Ei kertakaikkiaan tule mieleen, mutta täälä http://dollreference.com/barbie_fashion_labels_tags.html löytyy mielestäni asut ja nuket.

Tipitii: Samaa mieltä kuin piina - ei tule mieleen yhtäkään vintage asua tuon kuvauksen perusteella.

Ellei sitten ole ns. japanilainen harvinaisuus  - vintage vaatteita, joissa monissa sama malli kuin amerikan markkinoille tarkoitetuissa vaatteissa, mutta kankaan kuosi erilainen. Ja sitten tietysti päälle kaikki muut harvinaiset erikoisuudet, jotka tehtiin vain Japanin markkinoille.

Onko hansikkaat olleet todella satiiniset - vintage hansikkaat ovat valkoista ohutta kangasta, mutta eivät satiinia.

Minulla on Keiko Kimura Shibanon kirja Barbie in Japan. Jahka kaivan kirjan esille, vilkaisen josko sieltä kuvaamasi tyylistä asua löytyy

Maritsa: Mistä olet hankkinut tuon kirjan? Onko englanninkielinen? Onko kirjassa esiteltyinä kuvien kera barbiet ja barbien vaatteet  ?

Minä haluan myös sellaisen itselleni

Tipitii: Taisin ostaa joko Ebaysta tai Amazonista - löytyy nimellä kyllä netistä.
On englanninkielinen - kauniita valokuvia ja tekstiä. Historiikkia ja kuvia Japanin "tehtaasta". Ei kuvia tavanomaisista vintage/mod asuista.

Tässä sisällysluettelo lyhyesti:

9 Setting Up Production
15 US/Japan Variations
39 Ballgowns
53 Kimono Fashions
63 Side Part Bubble Cut
66 The Side Part Story
74 Twist 'N Turn Fashions
87 Francie
100 Friends
110 Booklet Reprints

Sivuja yhteensä 144 - valokuvat on kauniita, niitä on paljon ja kirja on hyvää painojälkeä

Vintage / Mod asuista  hyviä kirjoja on mm Sarah Sink Eames:n kirjat.

Maritsa: Kiinnostaisi kovasti ostaa   (siis kirjat: Barbie in Japan ja Sarah Sink Eamesin kirjat)!

Onkohan ainoat vaihtoehdot Ebay ja Amazon  ? Suomesta ei ilmeisesti saa mistään noita kirjoja  ?

Mites on: jos haluan ostaa kirjan esim. Amazonista, niin miten se maksu onnistuu? Tarviiko olla jokin luottokortti vai mikä  ?

Alice: Amazonista olen ostanut ihan mun Visa Electronilla. Silloin ekalla kerralla kun rekisteröidyin Amazoniin, annoin kortin numeron ja voimassaoloajan sinne tietoihin, ja maksu tapahtuu nyt ihan yksinkertaisesti, valkkaan kamat koriin ja hyväksyn veloituksen kortiltani.

Maritsa: Mulla on myös Visa Electron, mutta siinä ei ole luotto-ominaisuutta (vain pankki). Pitääkö kortissa olla tuo luottopuoli, jos tekee ostoksia esim. Amazonissa  ?

Alice: Mullakin on ihan tavallinen electron. Visa Electroneissa ei koskaan ole luottopuolta, ne ottaa aina katevarauksen suoraan tililtä. Ainut voi olla, että sun pitää jotenkin aktivoida nettipankissa joku ominaisuus, raksi ruutuun, että kortilla pystyy maksamaan nettikaupoissa, tein tämän itse vuosia sitten, joten en muista miten se tehtiin tai tarviiko sitä edes nykyään tehdä...

Tipitii: Tuskin Suomen kaupoista noita kirjoja saa, kerran jotain tilasin Akateemisesta, löytyi ensin, mutta sitten tuli myöhemmin ilmoitus että ei olekaan saatavilla.
Visa Electronilla lienee nykyään voi helposti maksaa myös ulkomailla niin että tili velottuu.
Itse käytän ulkomaan ja kotimaankin nettiostoksissa aina kortin luottopuolta.
Jos jotain menee vikaan, niin luottoyhtiö kantaa aina vastuun.

Oma luottokortti kannattaa linkittää Paypal tiliin - on turvallinen ja helppo käyttää.

Maritsa: Perjantaina saapui hieno kirja vintage vaatteiden tunnistamista varten  . Tarkemmin sanoen Sarah Sink Eames: "Barbie Fashion, The Complete history of the wardrobes of Barbie doll, her friends and her family. (Vol. I, 1959-1967)". Painovuosi 1990.

Kirja on englanninkielinen, sivuja 255. Erittäin hienot ja selkeat kuvat   ! Suosittelen kaikille vintage vaatteiden keräilijöille  !

Kirjaa ei enää valmisteta eikä sitä löydy Suomesta. Jouduin tilaamaan Amerikasta. Löytyi yhdestä vanhojen kirjojen nettikaupasta (ja oli siellä ainut). Jos vain löydätte kirjan, niin kannattaa ostaa  !

Tässä pari kuvaa kirjasta:






Ninni-doll

kirj. Xara 30.08.2012



Ovatkohan nämä oikeita vintage-nuken uikkareita? Tulivat noiden omien 70-luvun nukkejeni kanssa samassa satsissa ja nämä ovat ihan samanlaista materiaalia kuin aiemmin näkemäni aidot uikkarit. Aiemmin näkemäni ovat tosin kaikki olleet punaisia! Mitäs sanotte?

MarjaanaS

Hei
Omistan kirjan Francie & Her Mod, Mod, Mod, Mod World of Fashion, johon voi uskoakseni luottaa kuin vuoreen!
Sen mukaan nuo molemmat asut ovat olleet myynnissä 1971-1972, ja uudestaan 1974. Kyllähän niitä jo vintageksi voi sanoa.
With-It Whites-asusta kerrotaa, että sitä on erityisen vaikea löytää, ja jos löytääkin niin harvoin puhtaana.
Kaikissa omissa Francie-vaatteissani on tuo 1965, joka on varmaankin Francie-tuotemerkin syntyvuosi. Ensimmäinen nukke & vaatteet tulivat sitten seuraavana vuonna.

Maritsa

Lainaus käyttäjältä: MarjaanaS - tammikuu 22, 2013, 23:58:03
Hei
Omistan kirjan Francie & Her Mod, Mod, Mod, Mod World of Fashion, johon voi uskoakseni luottaa kuin vuoreen!
With-It Whites-asusta kerrotaa, että sitä on erityisen vaikea löytää, ja jos löytääkin niin harvoin puhtaana.
Kaikissa omissa Francie-vaatteissani on tuo 1965, joka on varmaankin Francie-tuotemerkin syntyvuosi. Ensimmäinen nukke & vaatteet tulivat sitten seuraavana vuonna.

Kiitos tiedoista!  :palvoo: Vihdoinkin joku osaa auttaa! :deal:  :smiley:

Tipitii

Joe Blitmanin kirja Francie & Her Mod, Mod, Mod, Mod World of Fashion,
on hyvä kirja - ottaa kantaa asujen esittelyissä niiden harvinaisuuteen, mihin Eamesin kirjoissa harvemmin otetaan kantaa. Blitmanin kirjassa on mun muistikuvan mukaan myös enemmän esitelty asujen variaatioita ja harvinaisuuksia.

Blitmanin kirjan valokuvat ei ole yhtä selkeät ja hyvälaatuiset kuin Eamesin kirjassa.

Maritsa

Haluaisin viisaammilta tietoa!  :smiley:

Mitä tarkoittaa vintage vaatteissa "Best Buy" ja milloin sitä nimitystä alettiin käyttämään?  :blush:

Tipitii

Best Buy asuja on seitsemänkymmentäluvun alusta.
Ovat ns edullisempia vaatteita, vähemmän yksityiskohtia ja ei niin laadukkaasti valmistettuja kuin vintage ja mod ajan asut eikä niiden mukanan ole niin paljon muita asusteita.

Maritsa

Kiitti Tipitii tiedosta!  :smiley:

Lainaus käyttäjältä: Tipitii - lokakuu 20, 2013, 18:13:07
Best Buy asuja on seitsemänkymmentäluvun alusta.

Haluaisin vielä tietää onko Best Buy asuja valmistettu joinakin tiettyinä vuosina 70-luvulla? Eli minä vuonna tehtiin ensimmäinen Best Buy asu ja kuinka kauan tähän sarjaan kuuluvia vaatteita valmistettiin? Myytiinkö samaan aikaan myös muita asuja vaiko vaan Best Buy asuja? Nää kysymykset on askarruttanut mua pitempäänkin...  :blush:

Eli jos jollain on tietoa, niin kertokaapa!  :D

MarjaanaS

Moi Maritsa
Minä tunnen parhaiten Skipperin vaatteet, ja siellä Best Buy-kausi alkoi 1973 ja jatkui ainakin 1978 asti. Barbiella olen nähnyt jonkin Best Buy-asun vielä vuodelta 1982. Samalla kyllä myytiin muillakin nimillä vaatteita, esim. Get-Ups 'n Go-vaatteita on aika paljon.
Best Buy-vaatteissa ei tietääkseni ole kenkiä mukana, eikä kyllä muutakaan extraa. Vuoria ei ole, ja usein on helmatkin jätetty kokonaan ompelematta, eli aika kehnoa laatua ovat.

Maritsa

Lainaus käyttäjältä: MarjaanaS - lokakuu 21, 2013, 22:39:44
Moi Maritsa
Minä tunnen parhaiten Skipperin vaatteet, ja siellä Best Buy-kausi alkoi 1973 ja jatkui ainakin 1978 asti. Barbiella olen nähnyt jonkin Best Buy-asun vielä vuodelta 1982.

Kiitti vastauksesta MarjaanaS!  :D   Sulla on aivan mahtava Skipper-kokoelma!  :hbeat:

Alettiinko myös Barbien vaatteita myymään Best Buy nimikkeellä 1973? Siis ovatko kaikki vaatteet, jotka on valmistettu vuonna 1973 tai sen jälkeen Best Buy vaatteita?   :shock: :naamakämmen:

MarjaanaS

#11
No ainakin sen tiedän, että kaikki tuon ajan vaatteet ei ole Best Buy-sarjaa. Tästä sivustosta saattaa olla jotakin apua:  http://www.dollreference.com/barbie_menu1.html
Käsittääkseni nimien antaminen vaatteille päättyi samalla kun Best Buy-kausi alkoi, joten jos vaatteella on nimi, ei se ainakaan ole Best Buyta. Korjatkaa, jos olen väärässä! Täällä joillakin on se Eamesin kirja, josta varmaan löytyy vastaus tuohon, milloin Best Buyta alettiin myydä.

Maritsa

Lainaus käyttäjältä: MarjaanaS - lokakuu 22, 2013, 22:47:33
Tästä sivustosta saattaa olla jotakin apua:  http://www.dollreference.com/barbie_menu1.html
Käsittääkseni nimien antaminen vaatteille päättyi samalla kun Best Buy-kausi alkoi, joten jos vaatteella on nimi, ei se ainakaan ole Best Buyta. Korjatkaa, jos olen väärässä! Täällä joillakin on se Eamesin kirja, josta varmaan löytyy vastaus tuohon, milloin Best Buyta alettiin myydä.

Tuo Dollreference linkki on mulle tuttu.  :smiley:

Niin mullahan on nyt nuo molemmat Eamesin kirjat (vol 1 ja 2)...  :naamakämmen: Tuo uudempi vol 2 (jossa vuodet 1968-74) saapui vasta jokin aika sitten. Nyt vasta ehdin perehtymään siihen ja sieltähän tietoa löytyikin.  :blush:

Best Buy vaatteita on alettu valmistaa 1972 kaikille nukeille "hienompien" vaatteiden ohessa. Vielä 1972 Best Buy vaatteet nimettiin. Vuodesta 1973 on valmistettu vain Best Buy vaatteita eikä niitä ole nimetty (kuten MarjaanaS jo totesikin) - ne on vain numeroitu!

Eli nyt taisi tämäkin mysteeri vihdoinkin ratketa!  :peukku:

Tipitii


Löysin tämän tunnistussivun, kun etsin kuvia Best Buy asuista,
täällä näkyy olevan vintageista uusimpiinkin, vaatteita ja nukkeja.

http://imageevent.com/shanepics/barbiepicsfolder/barbieclothesvol219701979