eBay: Käyttövinkit, kysymykset, yms

Aloittaja Aliisa, tammikuu 03, 2013, 18:39:54

« edellinen - seuraava »

Ivla

Lainaus käyttäjältä: Aurora - tammikuu 31, 2013, 19:54:10
Niin, olen mäkin siltä ennen tilannut, ja silloin oli postikulut huomattavasti halvemmat. Siksi tuli aika paha yllätys nyt.  :blaah:

Tuli tuosta mieleen, että on taas USPS nostanut mukavasti hintoja. Näkyy etenkin pienten juttujen, kuten nukenvaatteiden, postimaksuissa  :eieieiei: Lisäksi olen huomannut, että ihan lähikuukausina moni myyjä on lopettanut first class international mailina lähettämisen, liikaa kuulemma kadonnut.

Tipitii

Lainaus käyttäjältä: Aurora - tammikuu 31, 2013, 19:54:10
Niin, olen mäkin siltä ennen tilannut, ja silloin oli postikulut huomattavasti halvemmat. Siksi tuli aika paha yllätys nyt.  :blaah:

Tää oli hyvä tieto, osaa olla valmiiks varuillaan postareiden suhteen jos tältä vielä jatkossa jotain ostaa  :smiley:

Laurel

Ebay-kokemuksista yleisellä tasolla voin sanoa, että 98% mistä tahansa maailman kolkasta tilatuista tavaroista on saapunut perille. Ja lopuista 2%:sta olen aina saanut hyvityksen takaisin. Ebayn ja Paypalin ostajaturvat ovat oikein tehokkaita ja ikinä en ole takkiini saanut, jos tavara ei syystä X ole perille saapunut. Hyvillä mielin sieltä voi siis shoppailla. :)

Itselläni on tosin tällä hetkellä vähän hassu tilanne, josta toisella foorumilla jo avauduin.

Tilasin leluja USA:sta viime joulukuussa eBayn kautta. Postikulut olivat 20 dollaria. Noh, pakettia ei kuulu, vaikka minulla oli lähetyskoodi tiedossani, jolla seurasin sen kulkua. Se lähetettiin ihan asianmukaisesti joulukuussa. Kun pakettia ei kuulunut, kävin postissa kysymässä, missä mättää. Kuulemma ei vaan ollut saapunut Suomeen. Kuukauden kuluttua myyjä otti yhteyttä ja ilmoitti, että paketti oli lähetetty hänelle takaisin Suomesta ilmoituksella, että vastaanottaja ei ollut sitä noutanut. MINÄ en ollut saanut mitään ilmoitusta postilta paketista, vaikka kävin sitä vielä ihan itse kysymässä.

Myyjä suostui lähettämään paketin uudelleen ja pisti vielä uudet postikulut kanssani puoliksi. Eli maksoin uudelleenlähetyksestä 10 dollaria. Paketti saapui tänään.

Nyt sitten pähkäilen, että mitenköhän saisin Itellalta kynittyä rahani takaisin. En meinaan minäkään kovin leveästi Kelan opiskelijatuilla elele. 30 dollaria postikuluja on minulle iso raha.

Ja kun kyse ei ole siitä, että lähettäjä tai vastaanottaja olisi mokannut. Itellan tuntien en tietysti minkäänlaisia korvauksia tietysti saa.

Tipitii

Jos on kirjeenvaihto myyjän kanssa tallessa, kannattaa ottaa printit ja ottaa yhteyttä Itellan asiakaspalveluun ja pyytää hyvitystä sieltä.
Tiskin takana olevan henkilö tuskin hyvityksiä alkaa antamaan.

On joskus minullakin käynyt että ilmoitusta paketista ei ole tullut kotiin asti, jakelussa ollut jotain häikkää, onneksi kysyivät postissa käydessäni siitä ja ei mennyt paketti palautukseen.

Xelha

Moi!

Voi vitsi tuo e Bay, välillä sieltä tekee ihania löytöjä ja välillä saa kärsiä ja kunnolla... Onneksi vain yhden kerran en ole saanut tavaraa enkä rahaa takaisin, mutta sekin kerta on liikaa.  :cry: Eilen tuli nukke uutena laatikossa jossa olikin hometta sisällä, mutta kun luin tarkkaan kuvuksen uudelleen siinä lukikin, että katso kuvat tarkkaan. Ja voi jummi, näkyihän niissä kuvissakin ne homepilkut.

Mutta tänään tuli tilaamani japanilaiset nuket, Licca ja Bandai Barbie; tiesin niiden kaipaavan kevyttä kunnostusta, mutta niiden rinnat oli poltettu! Katsoin myyntikuvat tarkkaan ja ei ollut mitään viitettä sellaisesta! Liccan molemmat rinnat ovat nyt litteämmät ja luonnottoman näköiset, Barbiella paloi onneksi vähemmän, mutta myös nivunen sai osumaa. Voin yrittää liittää tänne kuvat niistä. En tiedä mitä tekisi, minusta tuntuu, etten voi millään jättää positiivista palautetta tuollaisen jälkeen. Nuket ovat selvästi vauritoituneet myyntikuvien oton jälkeen, mutta en toki tiedä milloin myyntikuvat on otettu. Mutta myyjän olisi pitänyt jossain välissä sanoa, että on nukeilla palovammat... En tiedä, että miten kannattaisi tuosta valittaa, laittako myyjälle ensin viestiä ja millaista... Mitä te tekisitte ja onko jollakulla ollut tämänkaltaisia ongelmia?

Minea

Xelha, ota ihmeessä ensin yhteyttä myyjään ja mainitse noista "palovammoista"! Minusta olet oikeutettu saamaan hinnanalennusta ostoksestasi mikäli vammat ovat tulleet ostotapahtuman jälkeen! Tai sitten menet ja avaat casen "Item I received is not as described" eBayn Resolution centerissä, mutta toisaalta siellä ne ihan ensimmäisenä kysyvät, että oletko ottanut asiasta yhteyttä myyjään, joten ihan senkin takia ota ensin yhteys myyjään  :cuteyes:! Itselleni kävi kerran vähän vastaavantyyppinen tapaus, kun ostin vintagematkalaukkusetin Barbielle: myyjä vain oli niin rehellinen, että kertoi yhdestä laukusta kahvan hävinneen jonnekin siinä vaiheessa kun alkoi niitä minulle lähettämään, ja hyvitti siitä ihan nätisti! Onnea matkaan  :hug: !

Xelha

#51
Voi kiitos Minea  :hug: Laitan myyjälle viestiä. Siis wau, nettikaupanteosa oppii todella arvostamaan rehellisyyttä! Tosi hyvä homma, että tämä myyjä oli sinua kohtaan reilu. :)

Tässä kuvia näistä paloista.





Ja tässä kun raaputin sulaneen muovin pois. Onneksi ei ole niin järkky kun musta on poissa, mutta harmittaa niin kun Bandai Barbieta ei ole valmistettu 1990-luvun alun jälkeen. :( Ja Licca on mielestäni ihan pilalla...



avotuli

Mihkähä hellalle noi on oikein laskettu? Kauhistus. Case ja meiliä myyjälle. Voi perskute.  :cry:
Kauppiaasta keräilijäksi taas

Xelha

Avotuli  :hug: Sitä mietin minäkin, en yhtään ymmärrä miksi... Hellalta tulisi juuri tuollaiset jäljet. Onneksi kasvot säilyivät ja jaloissa ei ollut mitään... Laitoin myyjälle viestiä ja jos ei pian reagoi niin aloitan casen. Harmittaa kun muuten meni kaupat hyvin, myyjä suostui lähettämään Yhdysvaltojen ulkopuolelle vaikka listauksessa ei niin lukenut, mutta tämä vesittää senkin.  :cry:

Nyt on vaan vahvistunut, että kannattaa lukea listaukset todella tarkkaan ja syynätä kuvat läpi sekä lukea ne vähäisetkin ei positiiviset palautteet. Mutta silti voi tulla kurjia ylläreitä...

Täti Monika

Huh, aika järkyn näköisinä tulivat  :neurotic: Kyllä tuon pitäis olla selvä tapaus niin että saat jopa täyden palautuksen, hyvä että olet ottanut noi verrokkikuvat, niitähän voi verrata myyntikuviin. Onneksi olet saanut nuket noinkin hyvään kuntoon  :cuteyes:
"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

Xelha

Kiitos Täti Monika!  :hug: Nyt myyjä vastasi, että lähettäisin nuket takaisin hänelle ja hän palauttaisi rahat, mutta kohteessa lukee, että maksaja maksaa postituksen takaisin... Tuntuu ettei tuossa ole mitään järkeä, tuossahan jäisi täysin miinukselle itse.  :eieieiei: Tusin hän maksaisi postituksia kun kohteessa sanotaan, että postarit ostajalle... Tuon Bandai Barbien pitäisin silti. Voisiko tästä laittaa casen, että haluaisi vähintään osittaisen palautuksen ilman nukkien lähettämistä?

Ivla

#56
Lainaus käyttäjältä: Xelha - helmikuu 16, 2013, 14:56:45
Kiitos Täti Monika!  :hug: Nyt myyjä vastasi, että lähettäisin nuket takaisin hänelle ja hän palauttaisi rahat, mutta kohteessa lukee, että maksaja maksaa postituksen takaisin... Tuntuu ettei tuossa ole mitään järkeä, tuossahan jäisi täysin miinukselle itse.  :eieieiei: Tusin hän maksaisi postituksia kun kohteessa sanotaan, että postarit ostajalle... Tuon Bandai Barbien pitäisin silti. Voisiko tästä laittaa casen, että haluaisi vähintään osittaisen palautuksen ilman nukkien lähettämistä?

Tosi ikävä tilanne!
Itselläni oli kerran case auki kohteesta, jossa olin ostanut 16'' nuken, jonka piti olla uusi ja saapua kaikkine vaatteineen ym. No, nukke saapui ilman alkuperäisiä vaatteita ym., päällä jonkun itsetekemä asu ja jaloissa mustaa tahriutumista, joka ei irtoa.

Myyjää ei edes meinannut saada kiinni, ja lopulta eBay ratkaisi casen "edukseni". Olisin halunnut pitää nuken ja joko saada osittaisen hyvityksen tai alkuperäiset vaatteet ym. eBay ei kuulemma voi vaatia kumpaakaan myyjältä, vaan ainoastaan sitä, että palauttaa itse tuotteen ja myyjä palauttaa kauppahinnan. Suljin casen, ja jäin ilman hyvitystä, koska halusin pitää nuken (vaikea löytää) ja kummankin suunnan postitukset olisivat jääneet omaan piikkiini. :( Tosin, ymmärtäähän sen, etten eBay voi kaikkea vaatia myyjältä, koska vahtiminen ja todentaminenkin olisivat hyvin vaikeita. Mutta harmittaa silti.

Tsemppiä, Xelha, toivottavasti asiasi selviää  :hug: Eli kannattaa laittaa case, mutta kuvaamasi lopputulokseen pääsee luultavasti vain, jos myyjä on yhteistyöhaluinen. Jos case jää eBayn ratkaistavaksi, käy varmaan kuten minulla.

Ninni-doll

Voi Xelha mikä juttu! Oikein hirvittää, kuka kohtelee pieniä nukke raukkoja noin  :gonna-cry:

Xelha

Kiitos Ivla ja Ninni-doll  :hug:

Tosi törkeästi myyjä teki sinulle Ivla. :( Epäreilua kun on epärehellisiä myyjiä...  Ja epäreilua, että ei välttämättä saa edes osittaista palautusta. Muistatko, että minkä tyylistä palautetta laitoit myyjälle?

Laitoin viestiä myyjälle uudestaan ja odotan, jos ei vastaa piakkoin niin laitan sen casen, ainakin voi yrittää sitä. :)


Ivla

Lainaus käyttäjältä: Xelha - helmikuu 18, 2013, 15:33:14
Kiitos Ivla ja Ninni-doll  :hug:

Tosi törkeästi myyjä teki sinulle Ivla. :( Epäreilua kun on epärehellisiä myyjiä...  Ja epäreilua, että ei välttämättä saa edes osittaista palautusta. Muistatko, että minkä tyylistä palautetta laitoit myyjälle?

Laitoin viestiä myyjälle uudestaan ja odotan, jos ei vastaa piakkoin niin laitan sen casen, ainakin voi yrittää sitä. :)



Kiitos Xelha  :hug: En itse asiassa päässyt jättämään ollenkaan palautetta, koska myyjä poisti tunnuksensa, kun prosessi oli vielä kesken :eieieiei: Toivottavasti palaneiden nukkejen tapaus ratkeaa jo myyjän vastauksella!