eBay: Käyttövinkit, kysymykset, yms

Aloittaja Aliisa, tammikuu 03, 2013, 18:39:54

« edellinen - seuraava »

Xelha

Olen ostanut tuolla muutamia ostoksia ja eivät jää ainakaan tullin puolesta venaamaan, eikä tule tullimaksua enää. Mutta en sitten osaa sanoa onko nuo palvelut yhtään muita nopeampia... Ainakin Japanista tilattaessa rekisteröity SAL on melko edullinen ja saattaa tulla jopa viikossa Suomeen.  :D

Ihan totta tuo mitä tokkis snaoi, että toisaalta eivät ne paketit aina välttis jää tulliin vaikka tilaisi ihan normaalisti ilman ennalta maksettua tullia...

MarjaanaS

Juu, minäkin olen usein saanut paketin ilman tullia, kun myyjä on merkannut arvoksi $9,99. En ollutkaan ollenkaan ilahtunut, kun myyjä vasta ostamisen jälkeen sanoi käyttävänsä tuota Global Shipping Programia. Minulla ei ole mahdollisuutta jättää veroa maksamatta, koska se on invoicessa automaattisesti mukana.  :gonna-cry:

Xelha

Tuo on harmillista, luulisi, että sen pitäisi näkyä postitustiedoissa ennen ostoa, paitsi tietty jos postareita ei ole merkitty ollenkaan... Kuitenkin harmi, tuo kun vaikuttaa ostopäätöseen.    :-\

essi

Onko eBayssa mahdollisuutta "periä" takaisin liikoja postimaksuja? Mietin vaan kun eBay tarjosi jossain kohteessa halvimmillaan alle 10 dollarin postimaksuja, mutta sitten kohteen sulkeuduttua ne olikin n. 40 dollaria...  :faint:

Eli jos paketin saavuttua postarit onkin ollut ihan eri luokkaa, onko mahdollista saada omiaan takaisin? Neuvottelu myyjän kanssa tietysti, ja negalla uhkaaminen ym. mutta onks ebayssa siis nimenomaista "toimintoa" tai käytäntöä asian suhteen?
we don't need to know the way home

tokkopahka

Jos todellinen postareiden erotus on sitä luokka niin avat vaan casin . Mutta luultavasti ekat postarit on ykköluokalle ja toinen priorityna. Kysy myyjältä ja ehkä hän lähettä sillä edullisemmalla tavalla.
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

harakka

Ostin pitkästä aikaa Ebaystä ja yllätyin kun maksaessa laskuun oli lisätty tullimaksu. Summa vaikutti ihan oikealta, mutta vähän se ärsytti. Huomasin sitten maksettuani, kun menin tavaamaan kohteen tietoja, että sinisen huuto-painikkeen alapuolella on maininta Global Shipping ohjelmasta ja hiukan alempana arvio tullikustannuksista. Tiedänpä sitten ensi kerralla tarkistaa asian sieltä ja päättää ostanko vai en.

Alice

Hmm, mäkin olen ostanut kohteita joissa on ollut arvio tullikustannuksista mukana, mutta en ole maksaessa huomannut että ne olisi lisätty loppusummaan. Mun pitää selvästi alkaa kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä makselee...

Eka kertaa kävi mulla vähän aikaa sitten, että myyjä lähetti väärät tuotteet  :mad: Ostin tietynvärisiä Skipperin kenkiä ja paketista paljastui ihan eri kappaleet. Halusin eka palauttaa ne, mutta sitten kävi ilmi, että häviäisin kuitenkin postit Jenkkeihin, joten pidän sitten ne kengät itselläni, kyllähän niille käyttöä löytyy vaikka väärän väriset ovatkin.

Niin ja yllätyksenä itselleni oli, että contact the seller-napista avautuukin case saman tien! Luulin että sillä vain otetaan yhteyttä myyjään ja case avataan erikseen, jos tarvetta...

Dandelion

Ebay perii provikat tuotteiden myyntihinnasta, mutta ei postimaksuista. Siksi välillä näkee naurettavan halpoja tuotteita, joissa on järkyttävät postarit. Tällainen myyminen on ebayn sääntöjen vastaista ja siitä voi tehdä ilmoituksen. Ebay pystyy perimään rahat takaisin myyjältä.

essi

Lainaus käyttäjältä: Toukkero - heinäkuu 04, 2013, 11:45:45
Ebay perii provikat tuotteiden myyntihinnasta, mutta ei postimaksuista. Siksi välillä näkee naurettavan halpoja tuotteita, joissa on järkyttävät postarit. Tällainen myyminen on ebayn sääntöjen vastaista ja siitä voi tehdä ilmoituksen. Ebay pystyy perimään rahat takaisin myyjältä.

Kiitos!
we don't need to know the way home

Marianne

Lainaus käyttäjältä: Alice - heinäkuu 03, 2013, 21:46:58
Niin ja yllätyksenä itselleni oli, että contact the seller-napista avautuukin case saman tien! Luulin että sillä vain otetaan yhteyttä myyjään ja case avataan erikseen, jos tarvetta...


Huomasin taannoin, että case voi avautua nykyään automaattisesti. Mulle oli tulossa yksi paketti Saksasta DHL:n välityksellä, ja se ei ollut vielä parinkaan viikon päästä lähtenyt maasta. Otin yhteyttä myyjään ja laitoin muistaakseni syyksi, että tuotetta ei ole vastaanotettu. Case avautui automaattisesti, ja olin aika hämilläni siitä. Enhän mä sitä voinut sulkea, kun sitä ei voi avata uudestaan.  :naamakämmen: Olisin saattanut jäädä ilman pakettiani, joten oli pidettävä se auki kunnes paketti joskus viikon päästä saapui. Siinä meni kolme viikkoa että paketti tuli perille. En kyllä enää tilaa mitään minkä toimittamiseen myyjä käyttää DHL:ää. Ja kerran aiemminkin on Saksasta tilattu paketti lähetetty väärään paikkaan ja viipynyt matkalla sen kolme viikkoa. En siis luota enää Saksan postilaitokseenkaan.  :D Onneksi yksi mun Saksaan lähettämä paketti meni perille ihan parissa päivässä (pikapostina).  :smiley:
Never take beauty for granted - for beauty does not lie upon your shell, but upon your mind and your soul.

Marianne

Lainaus käyttäjältä: Toukkero - heinäkuu 04, 2013, 11:45:45
Ebay perii provikat tuotteiden myyntihinnasta, mutta ei postimaksuista. Siksi välillä näkee naurettavan halpoja tuotteita, joissa on järkyttävät postarit. Tällainen myyminen on ebayn sääntöjen vastaista ja siitä voi tehdä ilmoituksen. Ebay pystyy perimään rahat takaisin myyjältä.


Kiitos tiedosta! Aika mielenkiintoista... Ei siis kannata tarjota ilmaista postitusta jos aikoo myydä eBayssä, jos kerran eBay ei ota provikkaa postimaksuista. Mä listasin keväällä ekaa kertaa jotain eBayhin... Se oli OOAK-nukke, ja tarjosin ilmaisen postituksen ihan sen takia, koska postikulun lisääminen tuotti sanoinkuvaamatonta tuskaa... Ei siis muuten, mutta kun se sivu vaati ties mitä tietoja paketin painosta alkaen, ja sitten se olisi laskenut postarit Amerikasta, koska olin listaamassa Amerikan eBayn sivulle. Suomen eBayssä kun ei voi myydä.  :head-to-the-wall: En siis osannut laittaa postikulua sinne, joten katsoin parhaimmaksi laittaa ilmaisen postituksen. Ei ollut huutoja vielä neljä tuntia ennen huutokaupan loppumista vaikka katsojia oli joku 30 kappaletta. Olin saanut tarjouksen eBayn ulkopuolella, joten peruin listauksen ja myin nuken eBayn ulkopuolella samaan hintaan.

Mulla olisi taas OOAK-nukkeja menossa myyntiin lähiaikoina, ja kiinnostaisi kyllä kokeilla eBaytä taas. Mutta ärsyttää juuri se postikulujen lisääminen, kun eBay sitten olettaa että mä myyn Amerikasta. Pitäiskö kokeilla Britannian eBaytä seuraavaksi? Katsoin tosin, että sekin olettaisi mun myyvän Britanniasta ja laskisi postikulut sen mukaan.

Onko kukaan teistä ikinä myynyt eBayssä mitään? Kiinnostaisi tietää toisten kokemuksista.
Never take beauty for granted - for beauty does not lie upon your shell, but upon your mind and your soul.

Xelha

Moi!

Aika jännä, olen myynyt hieman yli 15 nukkea ebayssa, ensin Britannian tilillä ja nyt uudella USAn tilillä ja minulta laskutetaan sekä Final Value fee että Final Value Fee on Shipping, kumpikin viimeisimmissä myynneissä 10%...  Viimeisimmästä 3 dollaria itse nukesta ja 1,4 dollaria postituksesta.... ::) Silti liian monet myyjät väärinkäyttävät systeemiä ja ylilaskuttavat postikuluissa. Onkohan se esimerkiksi sitä, että ostaja ei välttämättä tiedä, mitä postikulut olisivat oikeasti ja maksvat ne kiltisti ja ostavat silti? Itse olen varmasti tehnyt näin.  :-\

Ne postikulusysteemit ovat monimutkaisempia, mutta olen pärjännyt ilman painojen merkitsemistä; yksi postitusmuoto on ilmeisesti aina pakko laittaa postitus Yhdysvaltoihin (?), mutta sen lisäksi voi lisätä ainakin pari muuta postituskohdetta, joihin minä olen laittanut worldwide. Näidenkin postitusmuotojen pitää olla erilaisia. (Ajattelin, että yksinkertaistan postikulut niin, että myyn vain irtonukkeja ja lähetän ne kirjattuna kirjeenä. Nukkien pitää painaa pakkauksineen enintään 250 grammaa; tällä hetkellä Euroopan ulkopuolelle tämä on noin 14$ (olisiko ollut 8€). Jos lähetys meneekin Eurooppaan ja on vähemmän (alkukeväästä noin 11$), palautan ylimääräiset postikulut ostajalle (aina jos postikulut olisivatkin vähemmän).)  :cuteyes:

harakka

Lainaus käyttäjältä: Toukkero - heinäkuu 04, 2013, 11:45:45
Ebay perii provikat tuotteiden myyntihinnasta, mutta ei postimaksuista. Siksi välillä näkee naurettavan halpoja tuotteita, joissa on järkyttävät postarit. Tällainen myyminen on ebayn sääntöjen vastaista ja siitä voi tehdä ilmoituksen. Ebay pystyy perimään rahat takaisin myyjältä.

Ebay muutti käytäntöjään pari vuotta sitten juuri tästä syystä, että tuotteen oikea hinta oli laitettu postareihin, jotta maksuja voitiin kiertää.

Nykyään Final Value maksut koostuvat sekä tuotteesta että postareista ja se on aiheuttanut paljon (ymmärrettävää) kränää. Aika ikävää jos tuote maksaa 10 dollaria ja postarit tänne $20-30, jolloin provikat menee 30-40 dollarin mukaan, vaikka myyjä saa sen $10. Eli heidän pitää nykyään huomioida kaikki nämä kustannukset etukäteen hinnoittelussa, että saavat voittoa.

Ebayn olisi pitänyt itse valvoa että maksut menevät oikein ja poistaa myyjät jotka kiersivät maksuja eikä hankaloittaa kaikkien käyttäjien elämää. Näiden kustannusten arviointi on yksi syy miksi USA:n ulkopuolelle myyvien määrä on vähentynyt.

Mun tullimaksettu paketti lähti matkaan 3.7. ja kiersi 10 päivää jenkeissä ennen kuin lähti Eurooppaa kohti. Sen pitäisi saksalaisen sivuston mukaan olla perillä Suomessa ylihuomenna, mutta saas nähdä. Ekan luokan lentopostina se olis jo ollut täällä aikaa sitten.

Aliisa

Voi ärsytyksen ärsytys. :mad: Oon tässä jo jonkin aikaa mietiskellyt mitkä ovat kahden Great Shape Barbieni versionimet. Sitten huomasin eBayssa paketissaan olevat Great Shape Barbie ja Ken vielä suurinpiirtein siedettävään hintaan (yhteensä 50€). Ajattelin, että voisinpä sijoittaa niihin, kuvan perusteella näyttävät olevan ihan OK ja saanpa vihdoin selville versioiden nimet, sillä tuo paketissa oleva nukke on varmaan sama, joka mulla jo on.

Tänään sitten paketti saapui. Ensin järkytyin siitä kun huomasin, että nuket eivät olekaan avaamattomissa laatikoissa. :shock: Katsoin uudestaan ilmoitusta ja kyllä siellä oli teksti "Used". Tuo oli ainut viittaus siihen, että kyseessä on laatikosta poistettu nukke. Sitten siinä luki "preowned, no breaks or damages" niin jotenkin vaan oletin että laatikot on avaamatta. Kuvien perusteellakin näytti avaamattomilta. Noh, kun aloin siihen asiaan tottumaan, niin paljastui lisää yllätyksiä.

Aloin miettimään, että onko tuo nukke edes ollenkaan Great Shape Barbie. :shock: Oon kaivellut netistä jokapaikasta kuvia, mutta missään ei ole tuon näköistä Great Shape Barbieta. Nyt kyllä ärsyttää ihan hirveesti, jos tuokin on vielä harhaanjohtavaa. Laitankin nukesta kuvan tunnistuspuolelle, että mikä ihme nukke se on. Selässä lukee Malaysia ja sillä on alaripset, en ole nähnyt, että millään Great Shapen versiolla olis alaripsiä.

Dandelion

Valitusta vaan kehiin ja rahat takasin tai ainakin hinnan alennus!  :eieieiei: