Hinta-arviot ja hintahirviöt

Aloittaja Maritsa, heinäkuu 22, 2015, 16:54:28

« edellinen - seuraava »

keräilijänäiti

Lainaus käyttäjältä: keräilijänäiti - kesäkuu 16, 2016, 22:40:18
Paljonko kannattaa/kehtaa pyytää vintage allanista ja 70-luvun (varmaankin) balleriinasta?

Tässä vielä näistä nukeista kuvat. Aitoja kai ovat, etteivät mitään uustuotantoa(?). Tuota miestä olen nähnyt myytävän 26€ eikä ole mennyt kaupaksi, joten joku 20€ sen hinta sitten on  :eieieiei:




Satumaa

#46
http://www.tori.fi/keski-suomi/Pyoraileva_barbie_28135292.htm?aw=1

Tästä tosi löytö... ja myös skootteri 100eurolla
sometimes being invisible has it's advantage

Merineiti

On kännykällä niin pieni kuva, että onko tuo skipper vain sindy... Neonpläjäyksestä vois melkein parikymppiä maksaakin (ihan vaan kun henk.koht tykkään, joku toinen ei ottais vaikka maksettais) mutta 150?
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

meridies93

Onko Barbien keräilyarvo tällä hetkellä menossa ylöspäin vai alaspäin? Muumimukien huippukausi alkaa olla kulma saavutettu ja nyt alkaa alamäki, mites näiden kanssa?  :palvoo:

Aliisa

#49
Meridies93,

Kiinnostava kysymys ja olen tuota välillä itsekseni mietiskellyt.

Oma mielipiteeni olisi, että ainakin käytettyjen playline Barbien hinta olisi mennyt viime vuosina alaspäin Suomessa.

Sillä perusteella, että muistan ostelleeni noin viisi vuotta sitten täällä foorumilla paljon playline barbeja ja ne suorastaan vietiin käsistä. Vaikka hintakin oli niille enemmän kuin nyt, muistan maksaneeni monista jotain 6-8 euroa kappaleelta ja myös itse möin niitä tuohon hintaan. Nyt näyttää, että välillä on myynnissä kolmella eurolla hyväkuntoisia playlinejä, mutta eivät vaan mene kaupaksi. Itse ostaisin, mutta jos ne on jo mulla niin sitten en osta.

Syytä huonompaan menekkiin en tiedä. Pystynkin katsomaan asiaa vaan foorumin kirppiksen näkökulmasta, kun oon sitä seurannut jo vuosikaudet. Ehkä harrastajat nykyään ostavat mielummin keräilynukkeja ja ovat keskittäneet harrastuksensa niihin. Myös varmaan harrastajia kiinnostaa nykyään enemmän uutuudet, esim. uudet Made-to-move Barbiet nivelletyn vartalon takia ja sitten uusikroppaiset Fashionistas Barbiet. Voi tietysti olla, että osa harrastajista on harrastuksessaan samassa pisteessä kuin minäkin, että omistaa jo melkein kaikki suosikki playlinet. Tai sitten tarjonta nukkejen osalta on nykyään jo niin laajaa (useammat käyttävät Ebayta) eikä siksi enää Suomesta osteta niin paljon kuin ennen. Suomen nousevat postikulut varmaan myös jonkin verran vaikuttavat tähän (yhden Barbin postikulut Saksasta Suomeen on vähemmän kuin jos naapurini lähettäisi nuken minulle).

Myös Integrity-valmistajan muotinukeissa olen havainnut hintojen tippumista, ainakin niissä vanhemmissa sarjoissa. Muistan, kun aloitin keräilemään niitä jotain viisi vuotta sitten ja hinnat oli tosi korkealla silloin. Mulla oli sillon tavoite, että ostan kaikki Integrityt mitä vaan voin saada alle 50 eurolla, koska se oli niille nukeille mulla se "hintakatto". Tuolla hinnalla sain joskus harvoin ostettua Ebaystä nuden Dynamite Girls nuken tai vanhan playline Janayn. Nykyään niitä voi saada Suomesta 15-35 eurollakin ja ei välttämättä silloinkaan mene kaupaksi. Täällä foorumilla muistan nähneeni myös esim. pelkkiä Integrity vartaloita myynnissä 50 eurolla ja ne ostettiin heti. Nykyään ei mene välttämättä enää 30 eurollakaan kaupaksi.

Kiinnostaisi tietää myös muiden harrastajien mielipiteitä, onko jotain nukkeja jotka eivät enää kiinnosta ja miksi tietyistä nukeista nykyään ei halua maksaa yhtä paljon kuin ennen? Ja mistä nukeista on valmis maksamaan enemmän?

tokkopahka

Mielestäni kyse on siitä että suurin meistä vanhoista ollaan keräilty jo suurimman osan kiinnostavista jutuista ja myös lamalla on suuri merkitys sille mihin rahansa sijoittaa. Ja myös Posti on pitänyt huolen siitä että kauppa takkua
Muisti, palaa takaisin... Annan kaiken anteeksi..

Tutu

Jep. Aloitin keräilyni 2vuotta sitten ja alussa maksoin nrfb laatikon 90-luvun barbiesta 60€, 40€  ja 55€. Nyt ei saa harvinaisempaa myytyä edes 30€:lla. Ostin monta kasari ja ysäri barbieta n. 15€, 10€kpl hintaan ja nyt ei saa edes 7euroa. Et sanoisinko et alaspäin tai sit maksoin jollekkin tosi hyvin ;)  :D
How we behave toward cats here below determines our status in heaven.

Täti Monika

Sama näppituntuma itselläkin, että ainakin Suomessa olisi hinnat tulleet alas ts. suurimmasta osasta nukkeja ( ja nukkekamaa) ei saa (usein läheskään) sitä minkä on itse maksanut. Tokkiksen mainitsemat postikulut on kyllä myös varmasti osatekijä: postikulut on nousseet paitsi Suomessa niin myös briteistä ja jenkkilästä.
Veikkaan samoja syitä kuin jo yllä muutkin: talouden sakkaaminen ja yleinen epävarmuus tulevasta, harrastajien kokoelmien koon ja tilanpuutteen suhde ( tätä voisi joku kutsua järkiintymiseksikin  :blush: )

Toisaalta mitä katselee ebayllä niin siellä ei ainakaan hintapyynnöt ole mun mielestä juurikaan pudonneet?
Itse en ole ostellut pitkään aikaan mitään mm. yllämainituista syistä. Nukkea en ole tänä vuonna ostanut, viime vuonnakin muistaakseni vain yhden. Ennemminkin pitäisi yrittää myydä nukkeja pois- melkoisesta läjästä voisin luopua.
"On vaikea löytää rauhaa itsestään, mutta mahdotonta mistään muualtakaan"

Merineiti

voi olla osasyynä sekin, miten laaja nukkekirjo nykyään on. Barbiella on paljon kilpailevia sarjoja mitä ihmiset kerää.
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

Puppeteer

Minä olen Barbiekeräilijänä tuore tapaus, joten en oikein osaa muutoksista kommentoida. Itselle kuitenkin kolahti tuo, mitä Merineiti sanoi kilpailevista sarjoista. Keräilen niin laajasti nukkeja, että selvästikkin tietyt keräilynukeista ovat johtoasemassa verrattuna muihin. Suunnitelmissa oli hankkia pari lapsuuden haave Barbieta tässä kesällä, mutta saa nähdä, tulevatko ne edes jouluksi.. Barbiet ovat ostoslistani kärjessä kyllä, mutta Pullipit kirmaavat iloisesti kaikkien suunnitelmien ohi, ainakin tällä hetkellä. Kohta niitä pallopäitä tosin on niin paljon, että jo tilan takia pitää siirtyä pienempiin nukkeihin.

Hunajasieni

http://www.tori.fi/uusimaa/Barbie_vintage_1950_luvun__malli_Mattel_Ponytail_27453550.htm?ca=2&w=3

En ole yhtään varma että missä hintaluokassa nämä vintaget yleensä seilaa, varmasti kuntokin vaikuttaa, mutta laitoin nyt tänne.

Minä olen kyllä kanssa ihan tuore tapaus että barbeissa en osaa asiaa pohtia. Pullipeissa ainakin hinnat on tullut kovasti ylös, ja tällä hetkellä huono dollarin kurssi ei juuri houkuttele ostelemaan... Kaikki on paljon kalliimpaa heti. Myös nykyiset tullit tulee jo pienestäkin nukesta, ja on ihan naurettavaa, niin sekin varmasti vaikuttaa, ihan kaikissa nukeissa.

Itse olen hankkinut vain pari edullisempaa nukkea, en varmaan ihan hirveitä summia perusbarbiin laittaisikaan. Minäkin olen enempi sekakäyttäjä, ja barbiet on lähinnä lapsuuden. En kyllä panisi pahaksi jos muutama silkki lisää tänne eksyisi...  ::) Mutta aina se on sitä, on niin montaa sorttia eri nukkeja että pitää valita että mitä haluaa seuraavaksi ja sitten vielä mikä niistä sen "lajin" nukeista... Liikaa valinnanvaraa, aina joutuu jostain luopumaan, ei mulla ainakaan ole niin paljon rahaa että joka ikisen haluamani nuken voisin hankkia. Säilytystilasta nyt puhumattakaan. Tosin en kyllä haluaiskaan, jo nykyään tää kokoelman koko aiheuttaa harmaita hiuksia ja hermostuneisuutta. Olen ihan yliparanoidi että joku tulee tänne ja varastaa mun nuket kun olen poissa, vaikka todennäköisesti Pentti Perusvaras pöllisi ensin tietokoneen ja telkkarin, eikä nukkeja...  :-\

Tuntuu kuitenkin että olen siirtynyt 1/6 kokoisiin nukkeihin, pienet käteensopivammat nuket tuntuu kivemmilta, sopivammilta, ja onhan ne toki usein edullisempiakin. Ennen lempparikokoni bjd:issä oli SD, mutten olisi enää niin varma siitä asiasta. Isot nuket vie paljon tilaa, ja pienille on helpompi saada myös skaalaan sopivia tavaroita. Pienemmät nuket nyt yksinkertaisesti on vain kätevämpiä. Sen lisäksi olen harventanut ehkä eniten hartsisia, ja myöskin niitä ostanut vähiten. Mikä on hyvä, koska niitä multa löytyy enempi ku tarpeeksi.  ::)

Merineiti

Mietin tuossa vielä että mahtaako josssain vaiheessa tulla buumi takaisin klassikkobarbien keräilyyn? Että varmasti jos vain tilaa on säilyttää ja kiire ei ole myydä niin ehkä hetken päästä voi hinnat vähän nousta.

Toinen asia joka sotkee ihmisten hintapyyntöjä on keräilynukke"huijaukset". Eli kun jotain nukkea on myyty harvinaisena keräilynukkena vaikka todellisuudessa sitä onkin tehty huomattavasti isompi painos. Tai jos jostain syystä "keräilynukke" onkin laadullisesti huono tai muuten vain epäkiinnostava niin vaikka sitä sitä kuinka markkinoitaisiin keräilyharvinaisuutena niin se ei silti välttämättä kiinnosta ketään. Paitsi ehkä niitä himokeräilijöitä jotka tahtoo kaikki mahdolliset nuket... Mut taitaa aika harvassa olla he
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by;

michelle

Lainaus käyttäjältä: Aliisa - heinäkuu 05, 2016, 20:19:34

Myös Integrity-valmistajan muotinukeissa olen havainnut hintojen tippumista, ainakin niissä vanhemmissa sarjoissa. Muistan, kun aloitin keräilemään niitä jotain viisi vuotta sitten ja hinnat oli tosi korkealla silloin. Mulla oli sillon tavoite, että ostan kaikki Integrityt mitä vaan voin saada alle 50 eurolla, koska se oli niille nukeille mulla se "hintakatto". Tuolla hinnalla sain joskus harvoin ostettua Ebaystä nuden Dynamite Girls nuken tai vanhan playline Janayn. Nykyään niitä voi saada Suomesta 15-35 eurollakin ja ei välttämättä silloinkaan mene kaupaksi. Täällä foorumilla muistan nähneeni myös esim. pelkkiä Integrity vartaloita myynnissä 50 eurolla ja ne ostettiin heti. Nykyään ei mene välttämättä enää 30 eurollakaan kaupaksi.

Voih! Jos joku raaskii myydä Dynamite Girlsejä tuohon hintaan vielä niiin OSTAN!!  :D :D Ihan varmana menee kaupaksi jos satun huomaamaan... Samoin asut. Minulta puuttuu niin monia.

Olen tässä kauhistellut sitten EBayn Fashion Royalty nuken hintaa.. Monia vuosia kuolaamani Silver Zinger Agnes. Ja nyt ensimmäistä kertaa näen että on myynnissä. Olikohan 1500e tai 1700e pyyntö.  :naamakämmen: Muistan pari vuotta sitten kun en raskinut maksaa hänestä 500e kun eräs kerääjä tarjosi.  Samoin se ikuinen Graalin malja wantwantwant nukke BG Poppy.. Oli joskus 500e sitten 600 ja 800 jota hintaa kauhistelin. Nyt taisi olla 2500e pyyntöjokuaikasitten. Eli ikuisesti tavoittamaton. Onneksi minulla on sentään näitä repaint BG Poppyja .. :hbeat:

Natha

Hintojen arviointi on niin vaikeaa.

Marianne

#59
Jos joku möisi Dynamite Girlsejä 15-35 euron hintaan, niin varmasti ostaisin.  :shock: Vaikea kuvitella, että niitä kukaan tuohon hintaan enää möisi, kun viimeisimmän erän retail-hinnatkin oli lähes sata euroa, ja siitä hinnat vain nousee. Mä taisin maksaa viimeisimmästä DG:stäni Ebayssä 120 dollaria plus postikulut ja tulliverot, ja se oli melkein heti julkaisun jälkeen kun sitä nukkea oli vielä helposti saatavilla.  :naamakämmen:

Jos niitä Suomessa joku myy noin halvalla, niin anteeksi vaan, mutta kyseisillä henkilöillä ei ole tietoa näiden nukkejen jälleenmyyntiarvosta. Ebaystä kun katsoo myytyjen nukkejen hinnat, niin näkee sen oikean hintatason - mikä vain nousee vuosittain.  ;)

Toisaalta olen mä kyllä huomannut, että Integrityn nuket ei käy kaupaksi yhtä hyvin kuin ennen, mikä johtuu uskoakseni siitä, että niitä on jo julkaistu niin paljon, että ostajilla on enemmän valinnanvaraa. Ja valtaosa Integrityn nukkejen keräilijöistä tietää jo W Clubista ja diilereistä ja ostaa uudet nuket ilman välikäsiä. Siksi niitä on markkinoilla enemmän kuin koskaan. Rahan arvon heikkeneminen ja tämän päivän huono työllisyystilanne vaikuttaa myös varmasti. Joten ehkä tosiaan jotkut alihinnoittelee nukkejaan kun eivät muuten pääse niistä eroon. Sitten on kyllä myös niitä graalin maljoja, joiden hinnat nousee helposti tonniin ja ylikin. Mulla on aika paljon nukkeja jotka tahtoisin myydä, mutta joo, juuri nyt on kaikista huonoin myyntiaika kun convention on ensi viikolla ja kohta jo joulukin. Pitää odottaa sen oman myynnin kanssa ensi kevääseen jolloin Integrityllä on taas hiljaista ja ihmisillä rahaa ostaa vanhempia nukkeja.  :tongue:

Never take beauty for granted - for beauty does not lie upon your shell, but upon your mind and your soul.